Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-04, 21:37
Medlem
64550.s avatar
vilken innertemp ska en helstekt fläskfile ha för bäst resultat?
Citera
2012-01-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
vilken innertemp ska en helstekt fläskfile ha för bäst resultat?

60-65 grader!
Citera
2012-01-04, 23:08
Medlem
Jag är en stor man och har köpt 1,4 kg köttfärs, det är bara jag som skall äta det. I hur stora portioner bör jag frysa in det i?

Tack på förhand
Citera
2012-01-05, 01:31
Medlem
tireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Jag är en stor man och har köpt 1,4 kg köttfärs, det är bara jag som skall äta det. I hur stora portioner bör jag frysa in det i?

Tack på förhand

Man brukar räkna mellan 100-200 gram kött som "normala" portionsstorlekar (beroende lite på vad för kött), någonstans där mitt i mellan ligger det nog för köttfärs. Äter du mycket så kanske du kan öka det med 50-100 gram, jag brukar frysa in det i 200 gram vilket är perfekt för min del.
Citera
2012-01-05, 07:41
Medlem
comm_ons avatar
God morgon!

Jag började förbereda dagens matlagning redan igår med att riva potatis som jag sedan öste över i en plastpåse. Nu på morgonen här så ser jag att den rivna potatisen har börjat anta en lite brun ton... Är det fortfarande ätbart, samt vad är orsaken?
Citera
2012-01-05, 08:25
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larss00n80
60-65 grader!

Det låter lite lågt. Du kanske gillar köttet påtagligt rött, men för gemene man är det nog lite högre temp som gäller. Jag skulle tänka mig att spannet mellan 65 och 75 passar den bredare massan bättre. Det är förstås individuellt och slutresultatet beror på ugnens temperatur och hur länge köttet vilar.
Citera
2012-01-05, 11:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
God morgon!

Jag började förbereda dagens matlagning redan igår med att riva potatis som jag sedan öste över i en plastpåse. Nu på morgonen här så ser jag att den rivna potatisen har börjat anta en lite brun ton... Är det fortfarande ätbart, samt vad är orsaken?
Ja, den är ätbar, men den ser inte trevlig ut som du redan noterat. Potatis börjar mörkna i princip i samma sekund som du skalat den. Det enda sättet att egentligen förbereda rå potatis är att skala den, och lägga de hela, skalade potatisarna i kallvatten.
Den bruna tonen, som är oxidation från kontakten med syret i luften, försvinner inte efter tillagning. Så är potatisen brun, så kommer även det du tillagar att vara brunt. Inte så trevligt.
Citera
2012-01-05, 17:55
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larss00n80
60-65 grader!
Vid 65 grader så är den väldigt fin och aningen rosa innuti. Men jag skulle tro att det flesta föredrar den 5-10 grader högre.

De gånger jag tillagar vildsvin så kör jag den till 65 med väldigt fint resultat.
Citera
2012-01-05, 18:02
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comm_on
God morgon!

Anledningen till att den blir brun är för att den kommer i kontakt med syre (luften) och vissa ämnen börjar då oxidera i potatisen. Exakt vilket ämne det är som gör att den blir brun vet jag inte.
Du har säkert observerat samma effekt hos bananer. Då bananen mognar och blir övermogen så blir den brun. Detta beror iallafall i bananer på att ett enzym reagerar med syre, enzymet heter polyfenoloxidas.

För att undvika att potatisen blir brun så kan du antingen lägga den i vatten eller hälla på lite citron/citronsyra.
Citera
2012-01-06, 23:21
Medlem
Kommer snart flytta till en lägenhet utan ugn.

Pommes frites som man kör i ugnen, funkar det att steka den också?

Minns att det ibland på tex klyftpotatis står på förpackningen att man kan köra den både i ugn och pannan, men det var kanske bara en speciell sort. Så hur ligger det till när det gäller pommes med enbart "ugnsinstruktioner" på förpackningen, kan jag steka?

Bonusfråga: Älskar verkligen tacogratäng. kan man fuska och köra i micron på något vis?
Senast redigerad av Campfire 2012-01-06 kl. 23:59.
Citera
2012-01-07, 00:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBH
För att undvika att potatisen blir brun så kan du antingen lägga den i vatten eller hälla på lite citron/citronsyra.

Askorbinsyra är det väl dom riktiga använder. Men Rätt i vad du skriver.
Citera
2012-01-07, 00:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Kommer snart flytta till en lägenhet utan ugn.

Pommes frites som man kör i ugnen, funkar det att steka den också?

Minns att det ibland på tex klyftpotatis står på förpackningen att man kan köra den både i ugn och pannan, men det var kanske bara en speciell sort. Så hur ligger det till när det gäller pommes med enbart "ugnsinstruktioner" på förpackningen, kan jag steka?

Bonusfråga: Älskar verkligen tacogratäng. kan man fuska och köra i micron på något vis?
Funkar men blir saggigare, bonus: skaffa micro med grilll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in