Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-12-19, 09:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Jag köpte en påse potatis som hade bäst före datum samma dag, hur länge håller potatisen efter detta datum? I affären gissade man på några veckor.
Går inte att svara på helt exakt eftersom det är beroende på temperatur, luftfuktighet, på vilket sätt potatisen förvaras samt till vilken grad de redan är gångna, dvs nedbrutna.

Rent allmänt har nog affärsbiträdet rätt.

~Paul~
Citera
2011-12-19, 09:59
Medlem
Kaustis avatar
Måste man låta pepparkaksdegen stå till dagen efter innan man gör pepparkakshus? Vi tänkte försöka oss på att göra egen deg imorgon, men vi är inte helt rutinerade om man säger så Dessutom har vi inte helt mycket tid heller
Citera
2011-12-19, 10:10
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Den som lever får se... Janson tas inte lätt på.

Går du den smala vägen:

ca 1 kg (ca 10 st medelstora) potatis helst en mjölig sort
2 st gula lökar
200 g ansjovisfilé
3 dl vispgrädde
3 msk ströbröd
2-4 msk smör eller flytande margarin/smör

Lagar den som min mamma lagar den, så kanske...
Fel potatis - den blir för rimmig... Formen med jansson vänds över kockens huvud.
billig ansjovs - en eller 2 fingrar klipps, körs i mixer innan du får tillbaka dessa.
Mager grädde eller smör - inlåsning i källaren hela julhelgen
Miss i tillagnig av lök... Har du sett grishuven med ett äpple i på julbordet? Det var en kock som misslyckades.

No preassue.

Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Helt korrekt!
Den bästa ansjovisen. Se nu till att bryna löken innan samt enbart ha riktig grädde i så kommer den bli kanongod!
När jag frågade första gången var min Janssons redan klar, med grädde, riktig ansjovis och stekt lök. Jag tog den potatis jag hade hemma, men jag ska vara försiktigare i fortsättningen.
Citera
2011-12-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Jag köpte en påse potatis som hade bäst före datum samma dag, hur länge håller potatisen efter detta datum? I affären gissade man på några veckor.

Den håller till dess den är mjuk och full i groddar.
Citera
2011-12-19, 19:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Den håller till dess den är mjuk och full i groddar.

Om detta inträffar på vårsidan när potatislandet är färdigt gräver man ner dom i raka rader med en stövels mellanrum och har nya pottisar att gräva upp efter att dom blommat.
Citera
2011-12-19, 19:55
Medlem
pederastens avatar
vad tror ni om att ersätta sardiner med strömming när man ska laga grillade sardiner?
Citera
2011-12-19, 20:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
vad tror ni om att ersätta sardiner med strömming när man ska laga grillade sardiner?

Då har man lagat sotare
Citera
2011-12-19, 20:10
Medlem
Citat:
Vet en marockan som grillade strömming i brist på sardiner. Dock kan jag inte ge besked om huruvida det var lika gott (eller äckligt, har aldrig ätit varken det ena eller det andra).
Citera
2011-12-19, 20:11
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Då har man lagat sotare

jo, visst. men jag tänkte mer smakmässigt, om de liknar varandra. jag har faktiskt aldrig ätit grillad strömming.
Citera
2011-12-19, 20:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
jo, visst. men jag tänkte mer smakmässigt, om de liknar varandra. jag har faktiskt aldrig ätit grillad strömming.
Ajdå, jag har aldrig (mig veterligt) käkat grillade sardiner. Det närmaste är väl sardeller på pizza.

Sotare på knäckebröd sålde dom väl nere vid strömmen i tokholm (fast det var några år sen)
Citera
2011-12-20, 06:07
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Måste man låta pepparkaksdegen stå till dagen efter innan man gör pepparkakshus? Vi tänkte försöka oss på att göra egen deg imorgon, men vi är inte helt rutinerade om man säger så Dessutom har vi inte helt mycket tid heller
Min mor sa till mig att degen bör stå i kylskåpet över natten för att det ska bli bra. Jag har aldrig gjort på annat sätt, så jag vet inte vad som händer om man börjar baka när degen är nygjord.
Citera
2011-12-20, 12:58
Medlem
tireds avatar
Tänkte rimma sidfläsk. Har sökt efter någon bra guide utan vidare resultat så jag tänkte prova lyckan här istället. Hur mycket salt jämfört med vätska behöver man? Hur länge behöver det stå? etc.

Uppskattar svar stort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in