Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-14, 16:12
Medlem
eradnups avatar
Är det någon som provat att marinera kött i lite kaffe, eller med lite kaffepulver i marinad?
Har funderat på att pröva detta eftersom lukten av kaffe o kött tillsammans verkar stämma..?
Citera
2012-04-14, 17:02
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Är det någon som provat att marinera kött i lite kaffe, eller med lite kaffepulver i marinad?
Har funderat på att pröva detta eftersom lukten av kaffe o kött tillsammans verkar stämma..?

Det låter ganska sumpigt faktiskt, men om man kör på snabbkaffe kanske det kan funka?
Citera
2012-04-14, 17:03
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradnup
Lamm och får går utmärkt att marinera i kaffe
Citera
2012-04-14, 17:53
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Lamm och får går utmärkt att marinera i kaffe
Jag ska göra ett inledande försök med en fläskarrebit. Återkommer inom några dagar med resultatet.
Citera
2012-04-15, 14:53
Medlem
cyberdolls avatar
Jag har precis köpt en fritös och tänkte göra pommes ikväll, har aldrig friterat förut. Nåt speciellt man ska tänka på? Oljekapaciteten är 3L (denna modell: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matlagning/fritos/obhnordica-profryer6354/110052.3402/ ), hur högt ska man fylla med olja?

Har även hört att man inte ska hälla i frysta grejer för då kan det bli explosion , men samtidigt är det ju alltid frysta grejer de friterar i gatukök o liknande?

Tacksam för svar, är väldigt noob på detta som ni märker
Citera
2012-04-15, 15:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberdoll
Jag har precis köpt en fritös och tänkte göra pommes ikväll, har aldrig friterat förut. Nåt speciellt man ska tänka på? Oljekapaciteten är 3L (denna modell: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matlagning/fritos/obhnordica-profryer6354/110052.3402/ ), hur högt ska man fylla med olja?

Har även hört att man inte ska hälla i frysta grejer för då kan det bli explosion , men samtidigt är det ju alltid frysta grejer de friterar i gatukök o liknande?

Tacksam för svar, är väldigt noob på detta som ni märker
kan bara svara angående explosion: den orsakas pga vatten. oljan är myclet varmare än 100 °C och när vatten kommer i kontakt med den temperaturen så förångas det fort, och ångan expanderar fort i temperatureb som finns i oljan, och det är en explosion. och det ska undvikas.

och vad de gör i gatukök... ja... de är inte perfekta. och det är förövrigt lite av en disclaimer från tillverkaren. "vad då? sa ju att du inte ficn ha i fryst mat".

personligen så skulle jag inte slänga i något väldigt frostigt, men inte oroa mig över om det är otinad mat. det påverkar bara tillagningstiden ( kall mat tar längre tid)
Citera
2012-04-15, 15:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Nåt speciellt man ska tänka på?
Jepp, fritera hellre för lite än för mycket åt gången.

Speciellt hemmafritöser har låg kapacitet, när du har i det som ska friteras så sjunker temperaturen på oljan, och det tar tid att komma upp i rätt temperatur igen.

Så lite åt gången är knepet. Och släck inte en eventuell eld med vatten.
Citera
2012-04-15, 15:21
Medlem
cyberdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
kan bara svara angående explosion: den orsakas pga vatten. oljan är myclet varmare än 100 °C och när vatten kommer i kontakt med den temperaturen så förångas det fort, och ångan expanderar fort i temperatureb som finns i oljan, och det är en explosion. och det ska undvikas.

och vad de gör i gatukök... ja... de är inte perfekta. och det är förövrigt lite av en disclaimer från tillverkaren. "vad då? sa ju att du inte ficn ha i fryst mat".

personligen så skulle jag inte slänga i något väldigt frostigt, men inte oroa mig över om det är otinad mat. det påverkar bara tillagningstiden ( kall mat tar längre tid)

Aha, tack! Så då ska man med andra ord kanske ta ut pommesen en timme innan man friterar? Fan det här känns ju livsfarligt
Citera
2012-04-15, 15:33
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Aha, tack! Så då ska man med andra ord kanske ta ut pommesen en timme innan man friterar? Fan det här känns ju livsfarligt
verkligen inte avancerade saker. att låta maten tina en del innan tillagning är en bra tanke. Läs contants inlägg också. Sedan är du good to go. :-)
Citera
2012-04-15, 17:11
Medlem
När jag gör tex klyftpotatis så brukar jag låta potatisen ligga i blöt en stund för att bli av med stärkelsen, för det har jag hört är bra.
Men jag undrar vad det ger för fördelar egentligen? Är stärkelsen "farlig", fet eller förstör den smaken?
Citera
2012-04-15, 17:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojne
När jag gör tex klyftpotatis så brukar jag låta potatisen ligga i blöt en stund för att bli av med stärkelsen, för det har jag hört är bra.
Men jag undrar vad det ger för fördelar egentligen? Är stärkelsen "farlig", fet eller förstör den smaken?
stärkelse liknar fibrer och består av kolhydrater. Jag skulle säga att den förändrar smaken (eller, smaken förändras av att ta bort stärkelsen då den finns där från början). Inget mer.
Citera
2012-04-15, 18:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yojne
För mycket stärkelse är inte bra för t ex diabetiker. Den omvandlas till socker i kroppen och därmed höjer blodsockernivån.

När det gäller potatis så handlar det dock om något annat. Orsaken till blötläggning är att man genom att bli av med en del stärkelse få ett krispigare resultat på slutprodukten, dvs en krispig yta och ett mjukt inre.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in