Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-08, 20:03
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Ok men häll i några msk ättika i din fond för att säkerställa så att den inte lever. Man serverar inte levande fisk till sina gäster, därför är det viktigt att se till så att den verkligen är tagen av daga.

Ironi gör sig sällan lika bra på internet som i verkliga livet...
Citera
2011-12-08, 21:34
Medlem
Har två kycklingfiléer som kokar på spisen, har ni några tips på nån schysst sås jag kan göra av buljongen sen? Får jättegärna vara enklare då kylskåp och skafferi är långt ifrån välfyllda!
Citera
2011-12-09, 00:35
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Om du kör på 60 graders ugnstemperatur kommer inte köttet att stiga ett dugg när det vilar. Tar du ut den vid 55 kommer det att stanna där, tills det börjar kallna. Temperaturen stiger bara när köttet vilar om du har avsevärt högre ugnstemperatur (t ex 125 grader) än köttets innertemperatur. Men ta ut den vid 55 i alla fall - det blir nog bra.

Ok, jag antar att det helt enkelt beror på att köttets yttemperatur är betydligt högre när man tillagar det i högre värme och att ytvärmen sedan sprider sig inåt i köttet?

Hur som helst blev det en riktigt sen middag. Rensteken på 1 kilo tog nästan 4 timmar på sig att nå 55 grader. Det var gott, men aningen för blodigt för min smak. Nästa gång kör jag nog upp köttet till 60 grader tror jag. Brukar dra upp rådjursstek till 60 grader, känns perfekt.

Det är ju också perfekt att ha ugnen inställd på samma temperatur som man vill att köttet ska hålla för då kan man ju låta köttet vila i ugnen efteråt.

Rotselleripuré tycker jag alltid är en solklar hit tillsammans med viltkött. Annars är det här med tillbehör inte min starka sida, så jag tar tacksamt emot tips. Gillar eleganta tillbehör.

Tack!
Citera
2011-12-09, 10:17
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ok, jag antar att det helt enkelt beror på att köttets yttemperatur är betydligt högre när man tillagar det i högre värme och att ytvärmen sedan sprider sig inåt i köttet?

Hur som helst blev det en riktigt sen middag. Rensteken på 1 kilo tog nästan 4 timmar på sig att nå 55 grader. Det var gott, men aningen för blodigt för min smak. Nästa gång kör jag nog upp köttet till 60 grader tror jag. Brukar dra upp rådjursstek till 60 grader, känns perfekt.

Det är ju också perfekt att ha ugnen inställd på samma temperatur som man vill att köttet ska hålla för då kan man ju låta köttet vila i ugnen efteråt.

Tack!

Sätt in köttet långt i förväg nästa gång - har du ugnen på 60 grader kan det aldrig bli överstekt, förutsatt att du har varmluftsugn. Du kan med gott samvete sätta in det på morgonen. De sista graderna tar otroligt lång tid - räkna med att det tar >6 timmar att komma från 58 till 60 grader.
Citera
2011-12-11, 03:32
Medlem
Kruzs avatar
Någon som har erfarenhet av att köpa julskinka hos S.O Larsen i Saluhallen i Göteborg? Är deras skinka bra? Dom hade bra pris för både kokt och rimmad, och funderar på att köpa av dem?
Citera
2011-12-11, 12:33
Medlem
Snigelfars avatar
Saffransbullar, lussekatter.

Hälften av recepten säger ett ägg i degen, resten inget ägg i degen. Skillnad?
Citera
2011-12-11, 12:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar

Blev och fundersam vad det hade för funktion.
Googlade lite och där säger man att bakverken man gör inte känns lika feta om man har ägg med.
Men lussebullar är dom så feta egentligen ?

http://www.bakkemi.se/egg.htm
Citera
2011-12-11, 13:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar

Somliga påstår att lussekatterna blir saftigare med ett ägg i degen. Själv tycker jag dock att ägget förstör konsistensen på lussekatten. Ägg i vetedegar gör nämligen att degen blir lite "kortare" och att den färdiggräddad inte är så seg. Personligen så tycker jag om både mina lussekatter och mina bullar med den där lilla vetebrödssegheten, som gör att när man nyper en bit ur lussekatten så trådar den sig lite och man får mer dra av en bit än bryta av.

Jag antar att det är en smaksak vilket man föredrar.

Nu för tiden så behöver man dock inget ägg i för saftighetens skull sedan någon kom på att hemligheten till garanterat saftiga lussekatter heter Kesella.

Basrecept för garanterat saftiga lussekatter

50 g jäst
100 g Smör
5 dl mjölk
250 g Kesella
2 kuvert saffran
1½ - 2 dl strösocker (jag föredrar den mindre mängden)
1/2 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl

En annan grundregel om man vill ha saftiga lussekatter är att jobba med en ganska kletig deg. Ha alltså inte i för mycket mjöl.
Citera
2011-12-11, 15:15
Medlem
christerys avatar
En egentligen dum fråga, men jag får den inte ur skallen: ska göra grekisk sallad med lite olivolja och vitvinsvinäger, gul (inte röd - den smakar inte mycket) lök och oliver, feta, paprika och tomat. Det jag fattar är att sallad kan bli bättre. Men vad kan jag blanda ihop och marinera osv. vad ska skäras till ala minute? Tomat och fetaost ska väl i i slutet, den dan sas ,men blir det bättre att pilla ihop vissa och låta dom gosa ett par dar. Tänkte göra en stor skål som jag plastar att ha som frukost. Kanske med en skinkomelelett till. Eller salladen till omeletten... meh... ni förstår tanken.

Receptet jag går efter på ett ungefär är http://www.tasteline.com/Recept/Grekisk_Sallad_2
fast inga plommontomater å annat trams. Ska va riktiga tomater. Inge gurka heller om det var i den.

Ska smaka som i grekland, fast utan baksmällan
Citera
2011-12-11, 15:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
En egentligen dum fråga, men jag får den inte ur skallen: ska göra grekisk sallad med lite olivolja och vitvinsvinäger, gul (inte röd - den smakar inte mycket) lök och oliver, feta, paprika och tomat. Det jag fattar är att sallad kan bli bättre. Men vad kan jag blanda ihop och marinera osv. vad ska skäras till ala minute? Tomat och fetaost ska väl i i slutet, den dan sas ,men blir det bättre att pilla ihop vissa och låta dom gosa ett par dar. Tänkte göra en stor skål som jag plastar att ha som frukost. Kanske med en skinkomelelett till. Eller salladen till omeletten... meh... ni förstår tanken.

Receptet jag går efter på ett ungefär är http://www.tasteline.com/Recept/Grekisk_Sallad_2
fast inga plommontomater å annat trams. Ska va riktiga tomater. Inge gurka heller om det var i den.

Ska smaka som i grekland, fast utan baksmällan
Tricket med att göra en riktigt god grekisk fetaost sallad, är ju att hela salladen skall göras ala minute. Det tar ju under 5 minuter att fixa till. Ungefär lika lång tid som det tar att bre ett par mackor.

Du kan ju köpa en valfri påse med sköljd, skuren sallad som finns i alla butiker nu för tiden. Häll bara upp lite på en tallrik, och skär till några skivor tomat, paprika och några ringar rödlök över. Strö över kalamataoliver, och smula över lite fetaost. Salta och peppra och häll på god olivolja och (balsam)vinäger. (Till en äkta grekisk sallad skall du alltså inte skaka ihop oljan och vinägern till en vinegrette.) Ät och njut!
Senast redigerad av Byline 2011-12-11 kl. 15:28.
Citera
2011-12-11, 15:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline[B
]Somliga påstår att lussekatterna blir saftigare med ett ägg i degen[/b]. Själv tycker jag dock att ägget förstör konsistensen på lussekatten. Ägg i vetedegar gör nämligen att degen blir lite "kortare" och att den färdiggräddad inte är så seg. Personligen så tycker jag om både mina lussekatter och mina bullar med den där lilla vetebrödssegheten, som gör att när man nyper en bit ur lussekatten så trådar den sig lite och man får mer dra av en bit än bryta av.

Jag antar att det är en smaksak vilket man föredrar.

Nu för tiden så behöver man dock inget ägg i för saftighetens skull sedan någon kom på att hemligheten till garanterat saftiga lussekatter heter Kesella.

Basrecept för garanterat saftiga lussekatter

50 g jäst
100 g Smör
5 dl mjölk
250 g Kesella
2 kuvert saffran
1½ - 2 dl strösocker (jag föredrar den mindre mängden)
1/2 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl

En annan grundregel om man vill ha saftiga lussekatter är att jobba med en ganska kletig deg. Ha alltså inte i för mycket mjöl.
Det har jag faktiskt aldrig höra någon säga om ägg i bakning, att det skulle bli saftigare.
Länken som jag la till, sa ju att ägg är till för att ta bort så det feta inte känns så fett.
Men då undrar man ju varför man har det i lussebullar för, för är ju inte direkt mycket fett i lussebullar.

Dock har man ju hört detta om kesella eller liknande produkter att det blir saftigare.
Citera
2011-12-11, 15:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Tricket med att göra en riktigt god grekisk fetaost sallad, är ju att hela salladen skall göras ala minute. Det tar ju under 5 minuter att fixa till. Ungefär lika lång tid som det tar att bre ett par mackor.

Du kan ju köpa en valfri påse med sköljd, skuren sallad som finns i alla butiker nu för tiden. Häll bara upp lite på en tallrik, och skär till några skivor tomat, paprika och några ringar rödlök över. Strö över kalamataoliver, och smula över lite fetaost. Salta och peppra och häll på god olivolja och (balsam)vinäger. (Till en äkta grekisk sallad skall du alltså inte skaka ihop oljan och vinägern till en vinegrette.) Ät och njut!

Hmm, det var nog det jag anande. Balsamvinägern jag använde sist var ettrig... Hoppas vitvinsvinägern är lite snällare. Man är ju i halvdvala vid frukosten.

Det jag filosoferade över var olja vinäger, lök, oliver och paprika som får gosa. Men, då kör jag som jag brukar. Isberg som jag tänkte ha i fanns inte på påse, jag gillar den. Ska inte va i greksallad egentligen med det skiter jag som vanligt i. roman hade passat men jag ska köra lite burgare till lunch så det blir isberg till båda.

Som vanligt, snabba svar. Man bockar och bugar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in