Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-25, 17:31
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jaja, det går bra. Smaken riskerar iof att vara dålig eftersom paketet har varit öppet.
var så hungrig så kunde inte vänta på svar!

det smakade lika illa som pulvermos alltid gör, men det var inte äckligare än vanligt iallfall

tack
Citera
2012-07-25, 23:38
Medlem
morgonvalss avatar
Hej!
Sitter på ett kilo nötytterlår men vet inte vad jag ska göra med den, aldrig använt nämnd styckningsdel tidigare. Är mest sugen på att göra stek av något slag men vad blir bäst?
Är köttet för magert för att rostas i ugn dvs måste den bräseras som t ex högrev?
Citera
2012-07-26, 00:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Hej!
Sitter på ett kilo nötytterlår men vet inte vad jag ska göra med den, aldrig använt nämnd styckningsdel tidigare. Är mest sugen på att göra stek av något slag men vad blir bäst?
Är köttet för magert för att rostas i ugn dvs måste den bräseras som t ex högrev?

Funkar prima att göra grytstek och liknande av, dock så behöver det tillagas ganska länge och fuktigt för att bli mört så att rostas är inte att rekomendera.

Favoriten är nog ett riktigt fint långkok och göra nån slags gryta, tex kallops.
Citera
2012-07-26, 02:27
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Hej!
Hade jag varit dig så hade jag lagat till en smarrig tjälknöl med tillhörande potatisgratäng http://sv.wikibooks.org/wiki/Tj%C3%A4lkn%C3%B6l
Citera
2012-07-26, 10:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hej!
Du behöver inte bräsera högrev . Högrev kan man köra på lågtemp, t ex genom Sous Vide som vilken annan stek som helst. Poängen är att värmen måste verka under en längre tid för att bindväven blir mjuk och medgörlig. Det går att köra den snabbare också men då bör man putsa köttet ordentligt efter tillagningens slut.

Ytterlår kan du i princip använda till allt där du använder innanlår. Till grytor kan köttet vara lite torrt och trådigt, varför jag skulle rekommendera att välja något annat. Som hel stek funkar det. Återigen ger en lägre temperatur under längre tid ett bättre resultat. En god sås är ett måste (såvida men inte kör på rostbiff eller tjälknöl). Gärna en gräddig sådan.

Du kan också laga oxrullader och sjömansbiff . Tyvärr är sommarpotatisen inte lika lämplig till sjömansbiff som höstpotatisen men en del sorter funkar trots allt ganska väl.

~Paul~
Citera
2012-07-28, 13:50
Medlem
Sitter och funderar på vilken fisk som passar sig bäst att paneras? Färskpotatis & dillsås är väl de tillbehör jag hade tänkt mig. Är verkligen inte insatt i fisk
Citera
2012-07-28, 14:39
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drummelgosse
Sitter och funderar på vilken fisk som passar sig bäst att paneras? Färskpotatis & dillsås är väl de tillbehör jag hade tänkt mig. Är verkligen inte insatt i fisk

Rödspätta tycker jag är riktigt gott att panera, och med potatis och sås så är det svårslaget.
Citera
2012-07-28, 14:55
Medlem
Citat:
Lite tjockare filéer av fisk gillar jag, som torsk eller kolja.
Brukar göra en dubbelpanad och steka i mycket smör. Till det är en kall sås godast, remoulad eller räksås.
Citera
2012-07-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Rödspätta tycker jag är riktigt gott att panera, och med potatis och sås så är det svårslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Lite tjockare filéer av fisk gillar jag, som torsk eller kolja.
Brukar göra en dubbelpanad och steka i mycket smör. Till det är en kall sås godast, remoulad eller räksås.

Tackar! Det får nog bli att följa helpantads förslag på torsk och remoulad.
Citera
2012-07-28, 17:51
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Tackar! Det får nog bli att följa helpantads förslag på torsk och remoulad.
Eller varför inte en fräsch gräddfilssås? Blanda gräddfil med litet majonnäs och pressad citron/zest, hackade kryddörter såsom persilja, dill och gräslök. Smaka sedan av med salt och peppar
Citera
2012-07-28, 18:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Eller varför inte en fräsch gräddfilssås? Blanda gräddfil med litet majonnäs och pressad citron/zest, hackade kryddörter såsom persilja, dill och gräslök. Smaka sedan av med salt och peppar

Jag brukar köra creme fraiche, majonnäs, rejjält med dill och en ordentlig slev med bostongurka, vill man ha den blaskigare så spär jag med bollnäsfil
Citera
2012-07-29, 10:35
Medlem
Kan jag frysa oxstek av ytterlår?

Hej!

Jag köpte en fin bit oxstek av ytterlår igår, på nästan 900g. Dock kom jag på efteråt att köttet kanske inte är optimalt att frysa... Eftersom jag är ensam student skulle jag gärna vilja frysa ner en del av köttet innan tillagning, eller ta en del av den färdiga sjömansbiff-grytan och frysa in.

Vad tror ni, frysa in eller äta middag för fem?

/Bluespeed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in