Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-03, 11:48
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
En snabb liten fråga: hur får man hemmagjorda kötbullar att inte ramla isär när man steker?
När man ser på tv kockar faller det alldrig isär, men hemma göre hela tiden.

Frugan är en stjärna på köttbullar, förutom att hon har något i smeten, tror det är ströbröd, någon typ av olja och lök samt kryddor så brukar hon inte skaka om pannan så mycket, ialla fall inte i början. Låt de ligga och bli riktigt stekta på ena sidan innan du börjar skaka om så kanske det kan funka...
Citera
2008-05-03, 11:52
Medlem
storytellers avatar
När man grillar kött på vanlig enkel kolgrill, är det bra eller dåligt att fälla ner locket ovanpå?
Citera
2008-05-03, 12:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
En snabb liten fråga: hur får man hemmagjorda kötbullar att inte ramla isär när man steker?
När man ser på tv kockar faller det alldrig isär, men hemma göre hela tiden.

Du måste ha ägg i smeten för att vara riktigt säker på att bullarna håller ihop. Framför allt om du använder ströbröd om är bakat i ugn. Sådana köttbullar har en ganska dålig klibbförmåga.

Det går att köra utan ägg med då får du i stort sett använda endast färs allena.

~Paul~
Citera
2008-05-03, 12:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
När man grillar kött på vanlig enkel kolgrill, är det bra eller dåligt att fälla ner locket ovanpå?
Beror på vad du lagar och vilket slutresultat du vill ha. Svaret blir således: Ibland är det bra ibland inte .

~Paul~
Citera
2008-05-03, 13:02
Medlem
Cosmic Kids avatar
Hur fan får man en hollandaise att inte skära sig? Jag har lagt det under kategorin "Saker som är lika mystiska som att universum är oändligt!"...
Citera
2008-05-03, 13:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Hur fan får man en hollandaise att inte skära sig? Jag har lagt det under kategorin "Saker som är lika mystiska som att universum är oändligt!"...
Häll inte i smöret för fort och vispa hela tiden. Kyl av i tid.

~Paul~
Citera
2008-05-03, 13:14
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Häll inte i smöret för fort och vispa hela tiden. Kyl av i tid.

~Paul~

Ok, följdfråga, smöret hälldes i så långsamt det bara gick, och vispen handjagades i full rulle. Fråga dock, ska man köra med maskinvisp? Hur varma ska smör resp. äggköret vara? Vi hade äggblandningen i ett vattenbad, finns det risk att det blir för varmt? När ska man kyla av?
Citera
2008-05-03, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Ok, följdfråga, smöret hälldes i så långsamt det bara gick, och vispen handjagades i full rulle. Fråga dock, ska man köra med maskinvisp? Hur varma ska smör resp. äggköret vara? Vi hade äggblandningen i ett vattenbad, finns det risk att det blir för varmt? När ska man kyla av?
Många frågor. Det är lite svårt att besvara eftersom jag inte kan med egna ögon se vad du gör för fel. Säkert någon skitgrej. Du behöver inga maskiner till att vispa. Börja med en zabaglione, ta av värmen och kyl lite. Man ser när det är färdigt. Det börjar bli något tjockare, ljusare och det bildas skum. Vispa sedan in smöret sakta. Smöret får inte vara för varmt!

~Paul~
Citera
2008-05-03, 14:03
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Många frågor. Det är lite svårt att besvara eftersom jag inte kan med egna ögon se vad du gör för fel. Säkert någon skitgrej. Du behöver inga maskiner till att vispa. Börja med en zabaglione, ta av värmen och kyl lite. Man ser när det är färdigt. Det börjar bli något tjockare, ljusare och det bildas skum. Vispa sedan in smöret sakta. Smöret får inte vara för varmt!

~Paul~

Hm, ja, jag vettifan, det kan nog varit värmen som pajade det kanske...äh, vad fan, hollandaise finns ju på påse.
Citera
2008-05-03, 14:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

~Paul~

Det där förstår inte jag riktigt. Kan du förklara?
Citera
2008-05-03, 15:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det där förstår inte jag riktigt. Kan du förklara?
Lite slarvigt uttryck. Jag menar äggulor över ett vattenbad (således inte efterräten).

http://www.videojug.com/film/how-to-make-hollandaise-sauce

~Paul~
Citera
2008-05-03, 16:51
Moderator
skunkensunes avatar
Reducering.

Hur reducerar man bäst för att få en tjockare sås? När jag exempelvis gör gräddsåser på matlagningsgrädde brukar jag alltid köra i lite vetemjöl för att få den att tjockna snabbare, men kan man få den tjock enbart genom att koka?

Bör man koka på hög värme eller låg?

Andra tips som är bra att veta? Hur gör man t.ex. med kokosmjölk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in