2013-04-04, 10:18
Medlem
MauroSpockos avatar
Funkar det att på något sätt använda innehållet i en (1) kokosnöt i en gryta som i övrigt består mestadels av morötter och paprika? Eller göra någon sås på den enkelt eller liknande?
Citera
2013-04-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Ok, så man kan inte direkt "slå" in osten i kycklingen (tänk som när man baddar in kött mer kryddor etc)?

Du kan ju skära och banka ut kycklingbröstet så att det blir typ en schnitzel och sedan blanda din rivna ost med ströbröd och använda det som andra steget i en dubbelpanering. Sen steka i riktigt med smör. Är bara kycklingbiten tillräckligt tunn så funkar det nog.
Citera
2013-04-04, 23:24
Medlem
klybans avatar
Hur varm blir en plattan på spisen i ful fräs?
250-300grader?
Citera
2013-04-04, 23:45
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hur varm blir en plattan på spisen i ful fräs?
250-300grader?

Beror på spisen. Jag har vanlig svensk elspis hemma, har aldrig mätt tempen i pannan på full värme, men i min fristående induktionsplatta blir det fan så mycket varmare på full effekt än på elspisens 6:a (max). Jag har på kort tid (mindre än 10 min) bränt matlagningsolja på induktionsplattan såpass att jag varit tvungen att låta pannan svalna och diska ur den; det har aldrig hänt på elspisen.
Citera
2013-04-05, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Funkar det att på något sätt använda innehållet i en (1) kokosnöt i en gryta som i övrigt består mestadels av morötter och paprika? Eller göra någon sås på den enkelt eller liknande?
Det är väldigt mycket milda och rätt fadda smaker.
Kräver mycket kryddor. Någon matsked currypasta och lite kyckling skulle kunna göra susen.
Citera
2013-04-05, 16:12
Medlem
Chimaeras avatar
Igår gjorde jag sprödbakad fisk, potatis och blabla.
Iallafall, jag är relativt ny på matlagning men något jag blev fundersam över; Ska jag använda mig utav olja eller smör? Eller både och? Olja framhäver ju den friterade smaken medan smör faktiskt blir godare att steka i. Jag hällde i vilket fall i olja och sedan smör och blev nöjd med resultatet.
Någon mer?
Citera
2013-04-05, 21:11
Medlem
Skatteskolks avatar
Osten jag handlade för några dagar glömde jag packa in i kylen. Den är vacuumförpackad. Rackaren gömde sig under hushållspappret som inte heller packats upp.

Går den att använda på något sätt? För slänga den vill jag inte gärna göra.
Citera
2013-04-05, 21:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Osten jag handlade för några dagar glömde jag packa in i kylen. Den är vacuumförpackad. Rackaren gömde sig under hushållspappret som inte heller packats upp.

Går den att använda på något sätt? För slänga den vill jag inte gärna göra.
Så länge den inte är möglig så är det absolut inget fel på den. Skulle den börja mögla så skär många bort möglet och använder resten av osten, och det går faktiskt väldigt bra. Det är bara jag själv som fått för mig att vägra äta något som jag vet har möglat och därför slänger hela osten.

Mögelfri = Ät
Möglig = skär bort möglet och läs raden ovan.
Citera
2013-04-06, 01:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chimaera
Igår gjorde jag sprödbakad fisk, potatis och blabla.
Iallafall, jag är relativt ny på matlagning men något jag blev fundersam över; Ska jag använda mig utav olja eller smör? Eller både och? Olja framhäver ju den friterade smaken medan smör faktiskt blir godare att steka i. Jag hällde i vilket fall i olja och sedan smör och blev nöjd med resultatet.
Någon mer?
Jag föredrar att steka i smör, men man kan inte ha för hög temperatur då. När jag t ex steker fläsk som kräver lite högre temperaturer, så brukar jag köra 50/50 neutral olja och smör.
Citera
2013-04-06, 22:11
Medlem
Cipods avatar
Vad kan jag göra med tigerräkor ?
Har en hel del i frysen och har tröttnat på att woka dom..
Några ideer?
Citera
2013-04-06, 22:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipod
Vad kan jag göra med tigerräkor ?
Har en hel del i frysen och har tröttnat på att woka dom..
Några ideer?

Fritera dem. Ha gärna kolsyrat vatten eller ännu hellre öl i frityrsmeten.
Citera
2013-04-06, 23:40
Medlem
Cipods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Fritera dem. Ha gärna kolsyrat vatten eller ännu hellre öl i frityrsmeten.

Jag är inte så mycket för friterat, för mycket fett ..

men tack ändå, någon annan ide kanske ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in