Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-10, 10:51
Medlem
easyluckyfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Resultatet lär bli att du reder din gryta med vetemjölet

Mjo, att den skulle redas förstod jag, men jag kan inte förvänta mig någon annan (positiv) effekt? Äsch då. Då skiter jag i det, är rätt övertygad om att det kommer bli mumsigt ändå!
Tack för ditt svar.
Citera
2012-07-10, 12:52
Medlem
Jag har på senare tid kommit över många recept där örtkryddor mäts i antal krukor, t.ex '0.5 kruka färsk timjan'. Då jag främst använder mig av frysta kryddor i små förpackningar(Findus) så blir det lite knepigt. Är det någon som har en aning om hur många krukor som går ned i en sådan förpackning?
Citera
2012-07-10, 13:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraplyapa
Jag har på senare tid kommit över många recept där örtkryddor mäts i antal krukor, t.ex '0.5 kruka färsk timjan'. Då jag främst använder mig av frysta kryddor i små förpackningar(Findus) så blir det lite knepigt. Är det någon som har en aning om hur många krukor som går ned i en sådan förpackning?
De frysta verkar ha mycket mer smak än de i krukor, men skitsvårt att svara på. En matsked kanske.
Citera
2012-07-12, 10:25
Medlem
fakirens avatar
Laga mat, 2 saker ska tillredas i ugnen

Hejsan. Tänkte göra en fläskfilé i ugn och servera potatisgratäng till det.
Hur gör jag när båda ska vara i ugnen i ca 30 respektive 35 minuter?
Citera
2012-07-12, 10:29
Medlem
Har du varmluftugn är det bara lägga in dem med 5 min mellanrum.
Men stek filen rund om först så den dels får fin färg, dels för att täppa till porerna så inte all härlig köttsaft rinner ut på plåten i ugnen. Går även bra att Linda in filen i folie innan du lägger in den i ugnen.
Citera
2012-07-12, 11:13
Medlem
Sereenas avatar
Filen slår man i folie så den tar lite plats, sen lägger man bara in dom med 5min mellanrum
Citera
2012-07-12, 11:44
Medlem
jajahars avatar
Om du fräser potatisskivorna och den lök du vill ha i, lätt i lite smör. Häll i mjölk och koka långsamt så att potatisen blir halvkokt. Gratängen är princip färdig direkt efter koket och det är bara att gratinera tills den fått fin färg.

Fläskfilén har du brynt runt om och steker färdigt i ugn. Då tar det i princip lika lång tid för både gratängen och filén.

Jag skulle nog använda en stektermometer och inte steka filén rakt igenom utan låta den vila i folie innan jag skär upp den. Då blir den saftig.
Citera
2012-07-12, 12:36
Medlem
fakirens avatar
Tack för svaren.
Citera
2012-07-12, 14:31
Medlem
irrblosss avatar
Tänkte baka valnötsbröd idag och när jag haft i valnötskärnorna i degen smakade jag lite av de valnötskärnor som blivit över och var tvungen att spotta ut det. Först var det riktigt salt, sedan kom beska och slutligen en syrlighet som av ren citronsyra. Har aldrig varit med om att valnötter smakat så. Detta var valnötskärnor i påse, och innehållsförteckningen anger endast valnötter. Bäst före-datumet var 2013 någonting... Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har köpt valnötskärnor i påse tidigare och de har det inte varit något fel på. Kan det ha bildats något slags gift/mögel på dessa nötter? Kastade degen och nötterna och har helt tappat lusten att baka nu...
Citera
2012-07-12, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänkte baka valnötsbröd idag och när jag haft i valnötskärnorna i degen smakade jag lite av de valnötskärnor som blivit över och var tvungen att spotta ut det. Först var det riktigt salt, sedan kom beska och slutligen en syrlighet som av ren citronsyra. Har aldrig varit med om att valnötter smakat så. Detta var valnötskärnor i påse, och innehållsförteckningen anger endast valnötter. Bäst före-datumet var 2013 någonting... Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har köpt valnötskärnor i påse tidigare och de har det inte varit något fel på. Kan det ha bildats något slags gift/mögel på dessa nötter? Kastade degen och nötterna och har helt tappat lusten att baka nu...

Då har jag antagligen alltid ätit skitvalnötter?
För visst smakar de precis som du säger, lite salt, beskt och sedan kanske lite citron?
(bra beskrivning för övrigt)

Du kanske ska ta en annan nöt?
Undrar ett nöt.
Eller så är det du som är ett nöt.

Beskriv smaken du ville ha på din valnöt.
Citera
2012-07-12, 17:35
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Då har jag antagligen alltid ätit skitvalnötter?
För visst smakar de precis som du säger, lite salt, beskt och sedan kanske lite citron?
(bra beskrivning för övrigt)

Du kanske ska ta en annan nöt?
Undrar ett nöt.
Eller så är det du som är ett nöt.

Beskriv smaken du ville ha på din valnöt.
Valnötter ska ju vara nötiga i smaken, lite lätt söta, fast inte sockersöta. Möjligen en viss liten lätt sälta, dock aldrig någon syrlighet. Hur som helst hittade jag en annan tråd här på FB som berättar att företaget som packat nötterna i fråga tidigare har haft lite fuffens för sig, så jag gissar på att det får skyllas på detta äckelföretag. Mår illa efter att ha läst tråden: https://www.flashback.org/t798475
Citera
2012-07-12, 18:06
Medlem
Godzilla3s avatar
Skrev i fel tråd sorry!
Senast redigerad av Godzilla3 2012-07-12 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in