Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-16, 15:50
Medlem
Det finns brödrostar där botten är en löstagbar platta där smulorna samlas, den tar man ut emellanåt för att rengöra brödrosten. På sådana brödrostar är det ju inga problem, smöret rinner ju ner på bottenplattan som man sedan rengör.
Citera
2012-02-16, 16:32
Medlem
JaHetrInteKlasKents avatar
Hur får jag på bästa sätt bort chili från fingrarna? Det går ju varken att kissa eller ta ur linser på flera dagar efter man tagit i de små rackarna. Jag vägrar att använda handskar.
Citera
2012-02-16, 16:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaHetrInteKlasKent
Hur får jag på bästa sätt bort chili från fingrarna? Det går ju varken att kissa eller ta ur linser på flera dagar efter man tagit i de små rackarna. Jag vägrar att använda handskar.
Jag brukar tvätta händerna två-tre gånger ordentligt med vatten och pumptvål (för att inte kontaminera tvålen för kommande brukare)
Citera
2012-02-16, 19:46
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Du skall helt enkelt inte ta i dem använd kniv gaffel/tång
Citera
2012-02-16, 21:58
Medlem
JaHetrInteKlasKents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Du skall helt enkelt inte ta i dem använd kniv gaffel/tång
Har mycket torkad chili som är svår att ta med gaffel. Får köra med tång då.
Citera
2012-02-17, 16:23
Bannlyst
en snabb fråga,

vilken olja är det som omvandlas till transfetter ifall den blir stekt för länge?

rapsolja, solrosolja, olivolja, matolja?
Citera
2012-02-19, 14:44
Medlem
Citat:

Då capsaicinet är fettlösligt kan du "tvätta" händer med matolja. Ta en knapp matsked och tvätta med som om det var tvål, sen tvättar du bort oljan med tvål
Citera
2012-02-19, 16:03
Medlem
MauroSpockos avatar
Relativt akut: Kan man kläcka ner ett par ägg i en blivande crème fraiche-baserad pastasås utan att det blir äckligt eller förstör någonting?
Citera
2012-02-19, 16:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Relativt akut: Kan man kläcka ner ett par ägg i en blivande crème fraiche-baserad pastasås utan att det blir äckligt eller förstör någonting?
Skall den hettas upp så kommer äggen att koagulera och din pastasås förvandlas då lätt till äggröra.
Det finns ju tekniker för att undvika detta genom kraftig vispning och kontrollerad upphettning som när man gör carbonara, vet dock inte vad ditt syfte är med att tillsätta äggen.
Citera
2012-02-19, 16:29
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Skall den hettas upp så kommer äggen att koagulera och din pastasås förvandlas då lätt till äggröra.
Det finns ju tekniker för att undvika detta genom kraftig vispning och kontrollerad upphettning som när man gör carbonara, vet dock inte vad ditt syfte är med att tillsätta äggen.
Syftet är väl att ha i så mycket mat som möjligt i den. Finns det någon risk att det förstör så att såsen inte håller ihop, eller skär sig mot crème fraichen eller något annat obehagligt? Om det bara blir att det är som en vanlig sås plus lite äggröreaktiga bitar i så är jag nöjd.
Citera
2012-02-19, 16:39
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Syftet är väl att ha i så mycket mat som möjligt i den. Finns det någon risk att det förstör så att såsen inte håller ihop, eller skär sig mot crème fraichen eller något annat obehagligt? Om det bara blir att det är som en vanlig sås plus lite äggröreaktiga bitar i så är jag nöjd.
Den skär sig inte så länge du inte har i väldigt mycket olja eller smör, dock så ogillar jag själv den där äggrörekonsistensen på såser. Personligen skulle jag steka äggen och servera dem så ovanpå alltihop, sunny side up.
Citera
2012-02-19, 16:42
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Den skär sig inte så länge du inte har i väldigt mycket olja eller smör, dock så ogillar jag själv den där äggrörekonsistensen på såser. Personligen skulle jag steka äggen och servera dem så ovanpå alltihop, sunny side up.
Okej, bra! Jag är väldigt okräsen och är beredd att acceptera det mesta för att spara lite tid, jobb och disk, så det blir till att ha i rätt ner. Tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in