Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-24, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nja, frågan är snarare om den ena av dom ger bättre hållbarhet, om det är nån skillnad.

Gamla burkar med skruvlock ger kortast hållbarhet.
Dom tar du först.
Citera
2016-10-24, 17:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nja, frågan är snarare om den ena av dom ger bättre hållbarhet, om det är nån skillnad.
Jag alltid kört vanliga burkar med skruvkork.
Tvättat rent väl, in i ugnen med lite vatten kvar i, sen fyller när de är varma.
Och för sen avsluta med 2 lager gladpack och sen lock.
Inte nått blivit dåligt för mig.

Men jag tror inte det är någon större skillnad.
Utan det som kommer skilja sig är hur väl man gör rent dom, och vad man fyller på med och hur väl denna är konserverad.
Citera
2016-10-24, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag alltid kört vanliga burkar med skruvkork.
Tvättat rent väl, in i ugnen med lite vatten kvar i, sen fyller när de är varma.
Och för sen avsluta med 2 lager gladpack och sen lock.
Inte nått blivit dåligt för mig.

Men jag tror inte det är någon större skillnad.
Utan det som kommer skilja sig är hur väl man gör rent dom, och vad man fyller på med och hur väl denna är konserverad.

Om man gör som du är det ingen större skillnad.
Om det är som du (och jag) gör att det avslutas med två lager gladpack och gärna en gummisnodd för att säkra, samt att plasthandskar har använts vid "packningen" så håller gurkan till tids ände...
Citera
2016-10-24, 17:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om man gör som du är det ingen större skillnad.
Om det är som du (och jag) gör att det avslutas med två lager gladpack och gärna en gummisnodd för att säkra, samt att plasthandskar har använts vid "packningen" så håller gurkan till tids ände...
Detta med gladpack började jag med när jag körde igång stora äppelmoskok.
Och fann den metoden vara utmärkt och iten en enda gång började det mögla.
Jag använde aldrig handskar och sånt, då inga ytor som var till moset kom i kontakt med mig.

Morsan hon höll på kladda med paraffin, men där kunde det helt omotiverat börja mögla redan efter 6månader ibland(inte ofta).
Så därför jag testade nått nytt.
Citera
2016-10-25, 22:07
Medlem
BWV639s avatar
Har en klassisk spis med 1-6 värmereglage på plattorna. Undrar vad man bör ha som maxinställning för teflonstekpannor. 6 Går bort men kan man köra på 5:an eller bäst att ha på 4:an som max?
Citera
2016-10-26, 15:44
Bannlyst
Tycker kycklinfilén alltid blir så torr när jag strimlar och steker. Kan man marinera kycklingen med något för att undvika detta? Eller marinerar man bara när man grillar? Tips? Tänkte göra fajitas idag och vill inte ha torr kyckling igen.
Citera
2016-10-26, 16:01
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneClooney
Tycker kycklinfilén alltid blir så torr när jag strimlar och steker. Kan man marinera kycklingen med något för att undvika detta? Eller marinerar man bara när man grillar? Tips? Tänkte göra fajitas idag och vill inte ha torr kyckling igen.
Köp lårfilé istället. Jag brukar köpa såna strimlade, blanda med dom kryddor jag vill ha, lite olja och sen köra i ugnen utspridda på nån slags form, typ 180 grader till dom är klara. Blir väldigt bra.
Eller så kör du kycklingfilén hel i ugnen och skivar den sen om du är dålig på att steka strimlat kött, då är kycklingen lite mer förlåtande.
Citera
2016-10-26, 16:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tillagningstid är det du får dra ned på.
Föreslår högre temp kortare tid.
Ett annat alternativ, som inte gör den mer saftig och det är tunnare strimlor och rätt hårt stekt.
Då tänker man inte på att det är torrt.
Sen finns även varianten köra den länge(hel filé då) och på låg temp, och sen strimla den en gaffel.

Marinad i sig, är främst för göra kött mörare, men de flesta menar med marinad att man vill ge smak.
Finns en del enzymer som man kan använda sig av, annans och papaya.
Kanske du har nåt mörsalt, innehåller då nått enzym som bryter ned köttet.
Men vad reslutatet blir på kyckling vågar jag mig inte på att gissa, då jag aldrig använt såna här mörninsgmetoder.
Citera
2016-10-28, 14:19
Bannlyst
Har ingen marinad hemma bara olivolja. Tänkte äta fläskkaré idag, steka har ingen grill. Hade de varit något att lägga tre skivor i en fryspåse, hälla i olivolja o lite kryddor och låta de gotta till sig eller är de till ingen anledning? Räcker de att krydda innan stekning eller blir de godare om man gör som jag skrev?
Citera
2016-10-28, 14:32
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Har ingen marinad hemma bara olivolja. Tänkte äta fläskkaré idag, steka har ingen grill. Hade de varit något att lägga tre skivor i en fryspåse, hälla i olivolja o lite kryddor och låta de gotta till sig eller är de till ingen anledning? Räcker de att krydda innan stekning eller blir de godare om man gör som jag skrev?

Bara att krydda och steka.
Har du inga ingredienser till marinad? Soja, olivolja, vitlök och vinäger t.ex.
Citera
2016-10-28, 14:36
Medlem
dePauls avatar
Olja förhindrar reagenterna i marinaden att tränga in i köttet. Undvik därför olja och pensla eventuellt köttbiten med olja först efter att köttbiten är tillagad.

~Paul~
Citera
2016-10-28, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Bara att krydda och steka.
Har du inga ingredienser till marinad? Soja, olivolja, vitlök och vinäger t.ex.

Olivolja och vitlök bara rekommenderar du att jag köper de andra också? Har du isåfall något tips på blandning etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in