Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-05, 00:36
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det finns ett företag som heter Scandi Bakers i Fjälkinge. (Det lustiga är att trots att det står Fjälkinge på påsarna så ligger firman tydligen i Malmö.) Hursomhelst, de köpte in ett enormt parti mandel som var mycket kraftigt angripet av skadedjur. Både larver, möss och råttor hade mumsat på hela partiet. Närmare 25% av all mandel i det partiet har mycket tydligt synliga skador av skadedjur.

Partiet hade ratats som djurfoder av denna anledning. Det gick ju inte att garantera att gnagarna hade tvättat tassarna och att de var salmonellafria.

Scandi Baker packade om hela rasket på röda fina 500grams påsar, utan titthål. Dessa såldes sedan till Överskottsbolaget ÖoB som pushat dem stenhårt just nu inför jul. Tror nästan de sålt slut på dem nu, för de var inte med i sista reklambladet.

Äkta Kalifornisk Mandel - 25kr för ett halvt kilo. Rena fyndet...
Citera
2008-12-18, 01:56
Medlem
_jss avatar
Det här var ju intressant!

Någon som köpt mandelmassa på ÖoB?
Citera
2008-12-20, 18:39
Medlem
jokers avatar
Rusta säljer samma parti verkar det som
Citera
2008-12-20, 19:10
Medlem
porrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det finns ett företag som heter Scandi Bakers i Fjälkinge. (Det lustiga är att trots att det står Fjälkinge på påsarna så ligger firman tydligen i Malmö.) Hursomhelst, de köpte in ett enormt parti mandel som var mycket kraftigt angripet av skadedjur. Både larver, möss och råttor hade mumsat på hela partiet. Närmare 25% av all mandel i det partiet har mycket tydligt synliga skador av skadedjur.

Partiet hade ratats som djurfoder av denna anledning. Det gick ju inte att garantera att gnagarna hade tvättat tassarna och att de var salmonellafria.

Scandi Baker packade om hela rasket på röda fina 500grams påsar, utan titthål. Dessa såldes sedan till Överskottsbolaget ÖoB som pushat dem stenhårt just nu inför jul. Tror nästan de sålt slut på dem nu, för de var inte med i sista reklambladet.

Äkta Kalifornisk Mandel - 25kr för ett halvt kilo. Rena fyndet...
jag är faktiskt lite nyfiken på källa till det här, för det låter ju lite halvt sjukt detta.
Varför retunerade inte bara Scandi Bakers partiet när dom märkte kvalitén på det? Eller det gjorde dom kanske, fick pengar tillbaka och sålde skiten ändå?
Citera
2008-12-20, 20:00
Bannlyst
Tur att man håller sig ifrån skit affärer som ÖB och rusta
Citera
2008-12-21, 10:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porret
jag är faktiskt lite nyfiken på källa till det här, för det låter ju lite halvt sjukt detta.
Varför retunerade inte bara Scandi Bakers partiet när dom märkte kvalitén på det? Eller det gjorde dom kanske, fick pengar tillbaka och sålde skiten ändå?

Om du vill se den miserabla kvaliten så är det bara att köpa en påse. Lägg upp de skadade mandlarna i en hög och de hela i en hög. Vem som helst kan se vilka mandlar som möss och råttor ätit av.

De som larverna (mottfjärilar) har käkat av, har fina små hål och gropar. Ser ut ungefär som att man borrat med ett 1mm borr i dem. I vissa av mandlarna sitter det döda larver och silkesspinn. (De har alltså avdödat larverna med frysning)

Bakterier dör ju inte av frys så de är kvar.

Så vitt jag förstår köptes partiet "bakvägen" genom en kontakt. Kontakten satt alltså med ett jätteparti som skulle destrueras. Men Scandi Bakers köpte det (fullt medvetna om skadorna) för en billig peng. Och gjorde sig en rejäl hacka på det.

Normalt skulle Scandi Bakers tillverkat mandelmassa på partiet, men eftersom skadorna var så omfattande så gick inte det. Det är nämligen svårt att maskinellt skålla och skala skadade mandlar.

Sedan namnet...tsss....Kalifornisk Mandel...snarare Syrisk Mandel, men det säljer väl inte lika bra...
Citera
2008-12-23, 19:57
Medlem
sceptics avatar
Tusen tack för den infon!!! En i familjen hade just köpt en sån påse på Konsum och visst fan ser mandlarna allt annat än kosher ut. Där slapp man stoppa i sig råttskit och maggots. Vår påse har dock ett genomskinligt fönster på framsidan, tvärtom vad som sades i första posten.
Citera
2008-12-23, 20:07
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ja, jag får be om ursäkt (inte till Scandi Bakers!) utan till er. Det är ett fönster på påsen, men inte fan är det stort. Och jag hittade själv samma påsar i en lokal Coopbutik idag (Nolgård, hammarö). Lika snuskiga som de på ÖoB. Jag köpte dem inte...
Citera
2008-12-24, 00:34
Medlem
Lostkids avatar
Skvallra för livsmedelsverket? Snyftartikel med tillhörande bild i aftonhoran?
Citera
2008-12-24, 11:39
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Skvallra för livsmedelsverket? Snyftartikel med tillhörande bild i aftonhoran?

Livsmedelsverket är inte intresserade av produkter i handeln, fick jag reda på när jag ringde, i början av december. De ansåg att jag skulle ringa kommunen. Vilken kommun? Mandeln säljs i hela landet. Så jag sket i min kommuns kaffesörplande klantar (som inte behagade svara på tio påringningar), och valde FB istället.

Vem som helst är välkommen att tipsa både horan och ex-pressen. kan se artikln framför mig...

Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetspressen
"Marielle Videquist i örkelljunga, hade just satt sig till bords med familjen. Vem skulle få mandel i gröten? Lille Algot ropade lyckligt när han kände mandelns lena yta på sin sked. Men glädjen blev kortvarig när en död larv hängde ut från ett litet hål i mandeln....

...vi blev så äcklade säger Marielle. Vi tror inte att vi någonsin kommer komma över det här....

...senare hittade Marielles sambo Sonny ett inlägg på internetforumet Flashback. -Där varnades det för mandlar av ett visst fabrikat, och visst var det samma mandlar som vi köpt på Överskottsbolaget. Det är så fruktansvärt det hela, säger Sonny."

Givetvis finns en bild på familjen i soffan. Koplett med en skål gröt, mandel och ledsna ungar.
Citera
2008-12-28, 15:08
Medlem
från vilken tråd är denna tråd utbruten?
Citera
2008-12-29, 17:20
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
...

Hur vet du detta? Varför har inte detta tagits upp i media, och om det skulle ha gjort det, länk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in