Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-21, 09:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Varför slänga senapen?
Det är la för han tror bäst-före-datumet innebär att det är kasst som föda.

Men queersir, du kan spara dom här burkarna i några år till utan större problem.
Farsan försöker varje år ge mig en burk senap(från en hink), och tror den som jag har just nu är 3år gammal eller nått sånt.
Smakar likadant då som nu tycker jag.
Och är ingen stor förbrukare på senap
Endast i stugan jag gör åt mer senap till mina revbensspjäll, hemma väldigt sällan.
Citera
2011-11-21, 18:28
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det beror nog på sorten av chilipulver man använder. Om du tillsatte den mängden av chilipulver jag använder skulle rätten troligen självantända vid kontakt med munnen. En knivsudd i en gryta räcker för att få en bra fart på grytan. Sen kan man ju ha habanero torkad och mald som bordskrydda ifall det blev för lite. Ligger nånstans mellan 100000-300000 scoville enligt extreme foods, men dom har slutat sälja den nu. Tro fan det en kund - en burk, sen inget mer... Jag har gnagat på min i 3 år och är väl halvvägs igenom.

Blairs instant death och after death ger åxå chili smak, räcker med en droppe eller två för att svetten ska bryta fram efter nån tugga. Men gott är det. Provade en droppe rent, tog en halvtimme innan hickan gick över.. *hick*

Chilipulver som bara heter "Chilipulver" brukar alltid (oftast) vara milt. Heter det "extra hot" eller något i den stilen har det ett annat användningsområde. Tänk också på att "Chilipulver" och "mald chilipeppar" är två skilda saker - den sistnämda är mer lik cayennepeppar. Man kan inte ersätta den milda med den starka, däremot är det en bra idé att blanda dem. Den ena för fyllighet och den andra för hetta.
Citera
2011-11-21, 18:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Chilipulver som bara heter "Chilipulver" brukar alltid (oftast) vara milt. Heter det "extra hot" eller något i den stilen har det ett annat användningsområde. Tänk också på att "Chilipulver" och "mald chilipeppar" är två skilda saker - den sistnämda är mer lik cayennepeppar. Man kan inte ersätta den milda med den starka, däremot är det en bra idé att blanda dem. Den ena för fyllighet och den andra för hetta.

Där ser man, jag har bara köpt dom starka varianterna tydligen.

Man blir lite klokare varje dag (får man hoppas).
Citera
2011-11-22, 17:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag gjorde köttfärsbiffar igår, men saken är den att dom blev lite väl "trådiga" och föll sönder, trots jag hade i 2 ägg och ströbröd.

Funderingarna då:

* Skulle jag kanske låtit dom vila i kylen en stund så dom "sätter sig"..?

* Mer ströbröd/ägg?

Jag tycker själv att jag knådade och "mjölade sönder" köttfärsen rätt så ok
Citera
2011-11-22, 18:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Där ser man, jag har bara köpt dom starka varianterna tydligen.

Man blir lite klokare varje dag (får man hoppas).
Chilipulver är ofta en kryddblandning, då den vi tänker på.
Citera
2011-11-22, 18:44
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queersir
Har fått några burkar senap över, tänkte höra vilken typ av matlagning dom kan passa i, grytor? känns bara dumt att slänga dom.
Knäckebröd, skinka, senap.
Citera
2011-11-23, 16:50
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Har inte tillgång till en mortel, men skulle behöva "mortla" lite färska kryddor etc. Finns det något bra trix?
Citera
2011-11-23, 17:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Har inte tillgång till en mortel, men skulle behöva "mortla" lite färska kryddor etc. Finns det något bra trix?

Köpa en mortel

Kan gå med knivblad som pressas mot skärbrädan. Funkar bättre om man har lite salt i åxå. Men klart man ska ha en mortel... Jamie skulle nog dö utan en mortel... tja, nästan i alla fall.
Citera
2011-11-23, 18:12
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Köpa en mortel

Hade redan gjorts om jag inte bodde i en studentkorridor ...
Citera
2011-11-23, 18:12
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Jag brukar slänga krydorna i mitten av en kökshandduk, vika ihop till en påse, lägga knytet på skärbrädan hållandes i ena ändan och banka på med något hårt, typ hammare eller stekpanna eller liknande.
Citera
2011-11-23, 19:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag brukar slänga krydorna i mitten av en kökshandduk, vika ihop till en påse, lägga knytet på skärbrädan hållandes i ena ändan och banka på med något hårt, typ hammare eller stekpanna eller liknande.

Hmm, funkar säkert på kakor och choklad. Men kryddor med eteriska oljor? Tja, kanske funkar - vad vet jag.
Citera
2011-11-24, 08:37
Medlem
Metallock i mikron?

Hej!

Jag undrar om det går att ställa ett metallock i mikron?
Ett sådant lock som är från en glaskonserv, t.ex. rödbetor.

Jag undrar inte om man kan mikra en rödbetsburk med locket på
utan bara om det är säkert att mikra själva locket

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in