Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-07-06, 23:50
Medlem
rfvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Saknar en currykrydda mina föräldrar använde på 80-talet.
Det var när asiatisk matlagning var relativt okänd i Sverige, dom hade köpt den i London, i en indisk kryddbutik.
Vi hade den i köttförsrätter, minns att den var stark så den framkallade svettpärlor på min 10-åriga lilla panna.
Har idag letat bland Vindaloo-kryddmixar och andra men inte hittat rätt.
Någon som har ett tips?

Den här butiken kanske kan hjälpa dig?

http://sv.lankate.se/
Citera
2012-07-07, 03:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppy
Har tinat upp en bit fryst köttfärs i en bunke med konstant varm vatten i ca 40 minuter (kranen var på riktad ner i bunken). Dock så visar det sig nu att jag inte har någon margarin eller smör att steka den i, och alla affärer är stängda.
Går det att lägga in den i kylen och göra köttfärssås av den imorgon? Vattnet var dock så varmt att köttfärsen har börjat ändra färg och ser halvt tillagad ut.

Har du bacon hemma kanske det räcker för att få färsen att inte fastna, annars olja.
Citera
2012-07-07, 03:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Har tinat upp en bit fryst köttfärs i en bunke med konstant varm vatten i ca 40 minuter (kranen var på riktad ner i bunken). Dock så visar det sig nu att jag inte har någon margarin eller smör att steka den i, och alla affärer är stängda.
Går det att lägga in den i kylen och göra köttfärssås av den imorgon? Vattnet var dock så varmt att köttfärsen har börjat ändra färg och ser halvt tillagad ut.

Har du bacon hemma kanske det räcker för att få färsen att inte fastna, annars olja.

Eller grillpannan/utegrill
Citera
2012-07-07, 06:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Du kan/kunde använt lite vatten. Det ger inte lika bra färg och du får inte stekytesmaken, men det fungerar i nödfall.
Citera
2012-07-07, 08:12
Medlem
christerys avatar
Hmm, sär det en förskärs och en teflonpanna spå skulle jag testa köra fast inte på gasen i botten på spisen. Men idén med vatten var inte dum.
Citera
2012-07-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan/kunde använt lite vatten. Det ger inte lika bra färg och du får inte stekytesmaken, men det fungerar i nödfall.
Ok tack, kan vara bra att veta tills nästa gång. Dock så är den fortfarande ostekt - bara att kasta eller safe?
Citera
2012-07-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ok tack, kan vara bra att veta tills nästa gång. Dock så är den fortfarande ostekt - bara att kasta eller safe?
Hade nog slängt. Sjuk kanske du inte blir men troligen blir det inte så gott om du nu nästan lyckats få färsen kokt med varmvattnet...
Citera
2012-07-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hade nog slängt. Sjuk kanske du inte blir men troligen blir det inte så gott om du nu nästan lyckats få färsen kokt med varmvattnet...
Ok, tar och slänger den och så får det bli fiskpinnar eller något ikväll då.
Citera
2012-07-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rfv
Den här butiken kanske kan hjälpa dig?

http://sv.lankate.se/
Tack, mejlade dem och ställde min fråga, hoppas på svar!
Citera
2012-07-10, 06:30
Medlem
Halmbals avatar
Hur många timmar kan en djupfryst falukorvs-bit stå framme i rumstemperatur?

Ska sticka till jobbet nu och tog precis fram den. Är borta i runt 9 timmar. Att ställen den i kylen går, men med resultatet att den inte tinat ett skit när man kommer hem.

Någon expert som kan svara snabbt här, vågar jag ha den framme?
Citera
2012-07-10, 10:15
Medlem
easyluckyfrees avatar
Jag tänkte göra någon sorts kycklinggryta ikväll med kokosmjölk och diverse annat.
Jag tänkte skära kycklingfiléer i lagom stora bitar, och min fråga är: vad får jag för resultat om jag liksom täcker dem med ett tunt lager vetemjöl innan stekning? Min (otroligt amatörmässiga) teori är ju att man på så sätt kanske bevarar mer vätska i kycklingen och att den inte blir så där torr som den ibland kan bli. Är jag helt jävla fel ute här?
Citera
2012-07-10, 10:26
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Hur många timmar kan en djupfryst falukorvs-bit stå framme i rumstemperatur?

Ska sticka till jobbet nu och tog precis fram den. Är borta i runt 9 timmar. Att ställen den i kylen går, men med resultatet att den inte tinat ett skit när man kommer hem.

Någon expert som kan svara snabbt här, vågar jag ha den framme?

Beror ju på hur stor biten är men jag är rätt säker på att den är helt ok att använda. Även en upptinad bit skulle sannolikt vara fullt ätbar.

Citat:
Ursprungligen postat av easyluckyfree
Jag tänkte göra någon sorts kycklinggryta ikväll med kokosmjölk och diverse annat.
Jag tänkte skära kycklingfiléer i lagom stora bitar, och min fråga är: vad får jag för resultat om jag liksom täcker dem med ett tunt lager vetemjöl innan stekning? Min (otroligt amatörmässiga) teori är ju att man på så sätt kanske bevarar mer vätska i kycklingen och att den inte blir så där torr som den ibland kan bli. Är jag helt jävla fel ute här?

Resultatet lär bli att du reder din gryta med vetemjölet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in