Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-15, 21:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Tack. Kan du förklara varför (eller kanske snarare varför det inte bara står 500 kcal/100 g, så hade man sluppit lägga till "cooked")?
för att utan förtydligandet så hade nog många undrat om det var kokt vikt eller okokt vikt, då den blir tyngre när den drar till sig vatten.

och för att många som väger/mäter sin mat gör det med den färdigtillagade produkten.
Citera
2012-02-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
för att utan förtydligandet så hade nog många undrat om det var kokt vikt eller okokt vikt, då den blir tyngre när den drar till sig vatten.

och för att många som väger/mäter sin mat gör det med den färdigtillagade produkten.

Okej, jag förstår. Kan du ge någon förklaring unique91s frågeställning i tråden om nudlar?

https://www.flashback.org/p35655057#p35655057

Hade uppskattat det med.
Citera
2012-02-16, 08:23
Medlem
Vanligaste tillvägagångsättet när man väger mat är ju i otillagad form, alltså vikten direkt ur påsen.

Står ju alltid torrvikt t.ex om vi nu kollar på pasta , ris etc på paketen.
Citera
2012-02-16, 15:01
Medlem
StefPhoenixs avatar
Att rosta med smör på?

En kompis sa nyss att det är skitgott att ta smör på brödet innan den åker i rostaren. Blir man inte tvungen att göra rent rostaren efter varje gång?

Och ja, han menade verkligen en vanlig brödrost och ingen ugn, stekpanna eller toaster.
Citera
2012-02-16, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
En kompis sa nyss att det är skitgott att ta smör på brödet innan den åker i rostaren. Blir man inte tvungen att göra rent rostaren efter varje gång?

Och ja, han menade verkligen en vanlig brödrost och ingen ugn, stekpanna eller toaster.
En sak är då säker det blir med tiden "griseri" i brödrosten och det kommer nog att ryka lite också.
Citera
2012-02-16, 15:06
Medlem
Om du lägger brödrosten på sidan lär inget smör rinna ner.
Citera
2012-02-16, 15:11
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldskon
Är det verkligen värt det då?

Blev nyfiken eftersom jag anser att rosta bröd med rostare är det håller bäst i längden även om man har vissa perioder då man kör med toast, micro och ugn.
Citera
2012-02-16, 15:13
Medlem
ProfessorAs avatar
Smöret kommer ju rinna ner i brödrosten även om den ligger på sidan. Dålig idé tycker jag. Blir väl typ samma effekt om man brer så snabbt som möjligt efter att mackan ploppat upp.
Citera
2012-02-16, 15:17
Medlem
Deralnocors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldskon

Använd en rengjord rost om du mot förmodan vill testa detta!

annars kan smulor hamna på "bränn ytan" och börja brinna!
Citera
2012-02-16, 15:21
Medlem
64550.s avatar
http://i39.tinypic.com/ilzy9t.jpg

Har testat, fungerar skitbra!
Citera
2012-02-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Är det verkligen värt det då?

Blev nyfiken eftersom jag anser att rosta bröd med rostare är det håller bäst i längden även om man har vissa perioder då man kör med toast, micro och ugn.

Beror också på vilken slags brödrost du använder, den som länkades ovan är väl den ultimata brödrosten till att varma mackor med smör/annat pålägg.

Se bara till att inte lägga den på ytor som kan ta skada av det.
Citera
2012-02-16, 15:27
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
http://i39.tinypic.com/ilzy9t.jpg

Har testat, fungerar skitbra!
Pålägget ser ut att vara ungefär likadant som om man rostar den i ugnen. Så jag tror jag skippar det även om jag vet att brödet får en annan effekt i rostaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in