Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-18, 21:51
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad menar du egentligen?

Jag vill veta hur jag får bort smaken på riset.
Citera
2016-10-18, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi

Det får du inte.
Citera
2016-10-19, 00:31
Medlem
christerys avatar
Citat:
En massa chili i så smakar det i alla fall inte nåt annat. Nu pratar jag inte om en halv chilli utan 10st birdseye som mortlas ihop med tex soja eller valfri thaisås. Känner du smaken av riset efter det så har du bättre smaklökar än jag.

Får detta till frukost nu när damen är på bra humör och jag känner inte smaken av nåt annat än chilin i alla fall. Att jag ser att det finns bacon eller korv med gör det lättare för ögat. Men det smakar bara av chilipepparn. Skulle inte kunna avgöra vad för sorts ris det var även om mitt liv hängde på det.
Citera
2016-10-19, 12:43
Medlem
Bbobis avatar
Kan nån förklara hur fan man öppnar en burk med en sån här?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/8b/c5/0b/8bc50b9511601a492cb2620174971c1d.jpg
Citera
2016-10-19, 13:02
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
En massa chili i så smakar det i alla fall inte nåt annat. Nu pratar jag inte om en halv chilli utan 10st birdseye som mortlas ihop med tex soja eller valfri thaisås. Känner du smaken av riset efter det så har du bättre smaklökar än jag.

Får detta till frukost nu när damen är på bra humör och jag känner inte smaken av nåt annat än chilin i alla fall. Att jag ser att det finns bacon eller korv med gör det lättare för ögat. Men det smakar bara av chilipepparn. Skulle inte kunna avgöra vad för sorts ris det var även om mitt liv hängde på det.

Tack så jättemycket!
Citera
2016-10-19, 16:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kan nån förklara hur fan man öppnar en burk med en sån här?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/8b/c5/0b/8bc50b9511601a492cb2620174971c1d.jpg
Ser ut som den spetsen till vänster ska under kanten på burken, och sen den spetsen rätt fram är den som penetrerar burken och öppnar.
och den högra är för annan typ av burk.
Vet jag använt en sådan, men är typ 30 år sedan och bar a1-2 ggr så minnet är inte det bästa hur det gick till.
Citera
2016-10-19, 16:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Smaken går aldrig få bort i vad jag har märkt.
Men kryddor bör minska det.
Som ett Mexiris tex, där man har olja, vitlök, lök, paprika, spiskummin, oregano, hönsbuljong och lime.
Där blir ju dessa kryddor mer framträdande, men jag tycker rissmaken är väldigt tydlig fortfarande.
Citera
2016-10-19, 18:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ser ut som den spetsen till vänster ska under kanten på burken, och sen den spetsen rätt fram är den som penetrerar burken och öppnar.
och den högra är för annan typ av burk.
Vet jag använt en sådan, men är typ 30 år sedan och bar a1-2 ggr så minnet är inte det bästa hur det gick till.

Delen till vänster har sin kant tvärt om med spetsen rakt fram så när den är placerad hamnar den i mitten alltså rakt på burken.

Jag får använda den för att slå ett hål i toppen helt enkelt

Edit: Tror man ska göra ett hål i toppen så trycker man ner den högra spetsen med det vassa frammåt och gör ungefär samma rörelse som med en vanlig.

Nu har jag redan gett upp planerna på att öppna burken med tanke på hur jobbigt det var senast jag skulle öppna en burk utan öppnare (öppnade med en sked). Får rapportera imorgon hur det gick
Senast redigerad av Bbobi 2016-10-19 kl. 18:13.
Citera
2016-10-19, 18:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Delen till vänster har sin kant tvärt om med spetsen rakt fram så när den är placerad hamnar den i mitten alltså rakt på burken.

Jag får använda den för att slå ett hål i toppen helt enkelt

Edit: Tror man ska göra ett hål i toppen så trycker man ner den högra spetsen med det vassa frammåt och gör ungefär samma rörelse som med en vanlig.

Nu har jag redan gett upp planerna på att öppna burken med tanke på hur jobbigt det var senast jag skulle öppna en burk utan öppnare (öppnade med en sked). Får rapportera imorgon hur det gick
Det jag kommer ihåg, det var att det var besvärligt att öppna med en sådan.
Men betydligt enklare än med en sked.
Men har man ingen öppnare, så föreslår jag man tar en morakniv man inte är så rädd om.
Bara hugger ned i sidan på toppen, sen sågar sig en bit ca8-10cm, för sen bara bända upp denna ände.
Så kan man oftast få ut det mesta ur burken.

Men om du prövar med denna öppnar.
Så se till du får stadigt grepp om kanten under, och sen se till få någon av spetsarna ned i översidan.
Är inte detta fysiskt möjligt, så testa en annan del som du ska få ett stadigt grepp på kanten under, och nytt försök.
det ska gå.
Citera
2016-10-24, 16:25
Medlem
Isnatts avatar
Hallå, jag la in 4 kg skivad druvgurka tidigare i höst. Det ska bli smörgåsgurka.
Jag använde så många glasburkar med lock och sån där gummiring jag hade och resten av gurkorna lade jag in i gamla syltburkar med skruvlock.
Är det nån skillnad på dom? Alltså om det finns möjlighet, är den ena av dom att föredra?
Citera
2016-10-24, 16:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hallå, jag la in 4 kg skivad druvgurka tidigare i höst. Det ska bli smörgåsgurka.
Jag använde så många glasburkar med lock och sån där gummiring jag hade och resten av gurkorna lade jag in i gamla syltburkar med skruvlock.
Är det nån skillnad på dom? Alltså om det finns möjlighet, är den ena av dom att föredra?
Du tar dom först som du tro/anser har kortast hållbarhet.
För det var frågan eller?
Citera
2016-10-24, 16:38
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du tar dom först som du tro/anser har kortast hållbarhet.
För det var frågan eller?
Nja, frågan är snarare om den ena av dom ger bättre hållbarhet, om det är nån skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in