Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-09-11, 20:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Jag får aldrig hasselbackspotatisen att bli riktigt bra, det blir en hård skorpa uppe på potatisarna som närmast liknar knäckebröd, några tips?
Kör halva tiden, sen strö på någon god ost, som tex Västerbotten eller parmesan.
Så kommer detta minskas rätt bra.
Citera
2016-09-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kör halva tiden, sen strö på någon god ost, som tex Västerbotten eller parmesan.

Ska prova detta så återkommer jag om jag misslyckas för tionde gången, tackar.
Citera
2016-09-11, 20:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Köpte fläskkarré m. ben. Trodde jag hade lite marinad hemma men icke..

Så hur skall jag tillreda den? Har bara olivolja och svampsoja som jag inte tror är bästa för marinad? I övrigt har jag diverse torkade kryddor.
Rub är nått som man flitigt använder till kött.
Hur ska du göra, steka/grilla/ugnen?
Låter som att en Pulled pork är i tankarna.
Om så eller annat, så bara bara köra en blandning på torra kryddor med svartpeppar, paprika, timjan, oregano, lök, vitlök, salt och cayenne om man vill ha lite styrka.
Jag använder dock aldrig cayenne, då mitt paprikapulver har en rätt trevlig styrka.
Svart pepparen mortlar man rejält, annars är det bara blanda och sen rubba på.
Bryna på fläskkarrén, grunda med lök, morot, vitlök, 1msk vatten och 1msk äppelcidervinäger.
Och sen in i ugnen i ~5h i 125 grader, sen gaffel testet, där du trycker med en gaffel på karrén.
Och då ska karrén dela sig i typ 3 delar, är den som en studsboll, så är det minst 1h till.
Och ser man aningar om att den börjar dela sig, så är det mindre än 1h kvar.
Efteråt så kan du plocka ur moroten, mixa och sen reducera av skyn, för göra sås eller blanda med det rivna karrén.
Blandar jag ner skyn i PP, så brukar jag nuförtiden hälla i lite vin som också får reducera också.
Citera
2016-09-11, 20:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ska prova detta så återkommer jag om jag misslyckas för tionde gången, tackar.
225 grader?
Varmluft, gas eller vanlig ugn?
Så har vi koll på detta med.
Hmm, rikligt med olja måste jag fråga också.

Sen finns nått alternativ till, och det är att täcka över potatisen när du uppnått önskad tillagning.
Sänka tempen en aning eller sänka ner formen ett steg eller två.

Om jag har tid, så brukar jag göra potatisen rätt så¨långt innan.
Så skala och skära upp potatisen, för sen låta den bada i en olja, vitlök, svartpeppar och salt blandning och i en påse som jag vänder lite då och då.
Det finns dock en sak som händer ibland, och det är att potatisen ibland ändrar färg.
Varför detta inte sker varje gång vet jag inte.
Det ser ut som en oxidation, men har jag svårt och tro med all den oljan.
Citera
2016-09-11, 20:48
Medlem
Citat:
Rub är nått som man flitigt använder till kött.
Hur ska du göra, steka/grilla/ugnen?
Låter som att en Pulled pork är i tankarna.
Om så eller annat, så bara bara köra en blandning på torra kryddor med svartpeppar, paprika, timjan, oregano, lök, vitlök, salt och cayenne om man vill ha lite styrka.
Jag använder dock aldrig cayenne, då mitt paprikapulver har en rätt trevlig styrka.
Svart pepparen mortlar man rejält, annars är det bara blanda och sen rubba på.
Bryna på fläskkarrén, grunda med lök, morot, vitlök, 1msk vatten och 1msk äppelcidervinäger.
Och sen in i ugnen i ~5h i 125 grader, sen gaffel testet, där du trycker med en gaffel på karrén.
Och då ska karrén dela sig i typ 3 delar, är den som en studsboll, så är det minst 1h till.
Och ser man aningar om att den börjar dela sig, så är det mindre än 1h kvar.
Efteråt så kan du plocka ur moroten, mixa och sen reducera av skyn, för göra sås eller blanda med det rivna karrén.
Blandar jag ner skyn i PP, så brukar jag nuförtiden hälla i lite vin som också får reducera också.
Lästa att olivolja visst var passande för marinad. Jag har alltid använt mer neutral olja som majs tidigare.

Tanken var att steka då jag är hungrig nu och ej har grill. Men ditt recept var onekligen intressant.

Hur som haver så slängde jag ihop nått ändå. Testar sojan så får vi se. Olivolja, svampsoja, cayenne, chilli, svartpeppar, paprikapulver, krossad vitlök.
Citera
2016-09-11, 21:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Lästa att olivolja visst var passande för marinad. Jag har alltid använt mer neutral olja som majs tidigare.

Tanken var att steka då jag är hungrig nu och ej har grill. Men ditt recept var onekligen intressant.

Hur som haver så slängde jag ihop nått ändå. Testar sojan så får vi se. Olivolja, svampsoja, cayenne, chilli, svartpeppar, paprikapulver, krossad vitlök.
Först lite information, att kalla detta för marinad är väl lite fel.
Då ingen marinering sker(som att göra köttet mörare), utan det är en ren smaksättning.

Du kan fortsätta använda neutral olja, då med en sådan blandning känner inte av någon olivsmak alls.
Sen när du steker, så är en kallpressad olivolja mer känslig för värme, men ska väl inte vara någon större fara att steka ändå.
Bara det att man inte brassar på för högt, men inte heller för lite så att köttet blir kokt istället

Det finns en tråd om pulled pork om du vill gräva djupare i det hela.
Dock är det en väldigt enkel och icke arbetsintensiv rätt men tar ett antal timmar i ugn och väldigt gott.
Och går äta på många sätt, som carnitas, sås och potatis, sås och ris, sandwish osv...

Din blandning låter jätte bra.
Man kan också skippa sojan i marninaden och tillsätta denna i stekpannan medan man öser.
Så blir det en liten karamelliserade effekt, som kan vara god.
Beror lite på vad du har soja också, är det en lite fetare kinesisk soja så ska man nog skippa den varianten.
Men en lite lättare Japansk soja funkar det bra med.
Senast redigerad av klyban 2016-09-11 kl. 21:06.
Citera
2016-09-11, 21:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Köpte fläskkarré m. ben. Trodde jag hade lite marinad hemma men icke..

Så hur skall jag tillreda den? Har bara svampsoja hemma som jag inte tror är bästa för marinad? I övrigt har jag diverse torkade kryddor.
Tillreda den med tid och temp skall du använda en termometer. Beror på storlek och ugn.

Sött surt salt och lite krydda skulle jag testa, så
socker men bara en nypa.
surt, skulle gissat på lime/citron men det är ju inte en fisk så har du vinäger hemma - annars kör med den smala röda flaskan kallad pepper sauce.
Salt, sojan såklart.
Vitlök passar ju till allt om man gillar det.
Kanske nån krydda till, men har du dragit i pepper saucen så smaka av så det inte blir helt galet.

Tja smaka av i alla fall, marinaden är inte giftig. Om du absolut måste så i med lite olja, jag försöker undvika det i marinad faktiskt men behövs enligt alla utom mig tydligen.

I med allt i en plastpåse och dra ihop den så köttet täcks överallt, tid för marinaden är lite marigare.
Går ju att göra på 2 sätt, skiva och marinera (snabbare) eller hel bit.

Bryn och ungnsstek. Fast med bitar kan man göra lite annat, jag tänkte på en gryta. Och se vad jag hittade, en som verkar godare än det jag tipsade om. http://kryddburken.se/2012/04/17/saftig-stek-av-flaskkarre-i-gryta/ även om du kanske inte har allt hemma till den - men kanske.

EDIT: Enklaste marinaden är soja, olja, vitlök. Men du tappar nog en lite asiatisk dimension som jag tänkte på med mitt förslag.
Citera
2016-09-11, 22:00
Medlem
Citat:
225 grader?
Varmluft, gas eller vanlig ugn?
Så har vi koll på detta med.
Hmm, rikligt med olja måste jag fråga också.

Sen finns nått alternativ till, och det är att täcka över potatisen när du uppnått önskad tillagning.
Sänka tempen en aning eller sänka ner formen ett steg eller två.

Om jag har tid, så brukar jag göra potatisen rätt så¨långt innan.
Så skala och skära upp potatisen, för sen låta den bada i en olja, vitlök, svartpeppar och salt blandning och i en påse som jag vänder lite då och då.
Det finns dock en sak som händer ibland, och det är att potatisen ibland ändrar färg.
Varför detta inte sker varje gång vet jag inte.
Det ser ut som en oxidation, men har jag svårt och tro med all den oljan.

Vanlig ugn, ja jag brukar ta rikligt med olja, 225 grader yes.
Brukar göra det du skriver om att låta den bada fast i en större skål som jag rör i då och då och ingen påse, är det bättre med en påse?
Citera
2016-09-11, 22:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vanlig ugn, ja jag brukar ta rikligt med olja, 225 grader yes.
Brukar göra det du skriver om att låta den bada fast i en större skål som jag rör i då och då och ingen påse, är det bättre med en påse?
Bättre och bättre, upplever det som enkelt att bara vända på påsen, så rinner oljeblandningen igen potatisen.
Dock får du ta 3 påsar, för vara säker på att det inte läcker.
Men visst den varianten du kör, funkar alldeles säkert utmärkt.

Hade det varit varmluft, så hade man ju fått sänka 10-15grader.
hade du haft gas, så hade jag skippat att svara, då jag bar en gång använt gasugn i mitt liv
Och då var det bara simpel varmhållning.
Citera
2016-09-11, 22:09
Medlem
Citat:
Bättre och bättre, upplever det som enkelt att bara vända på påsen, så rinner oljeblandningen igen potatisen.
Dock får du ta 3 påsar, för vara säker på att det inte läcker.
Men visst den varianten du kör, funkar alldeles säkert utmärkt.

Tack så mycket för hjälpen, hoppas det blir perfekt denna gången, älskade min gammelmormors hasselbackspotatis när jag var liten parvel nämligen men hon har gått ur tiden för många år sen så där får jag ingen hjälp.
Citera
2016-09-12, 18:02
Bannlyst
Citat:

Men då är det ju inte Hasselbackspotatis, utan ett helt annat potatisgarni.
Citera
2016-09-12, 18:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Men då är det ju inte Hasselbackspotatis, utan ett helt annat potatisgarni.
Jo, det kan säkert en puritan vidhålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in