Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-07, 08:21
Medlem
klybans avatar
Riskakor?
Eller vad är du ute efter?

Är inte detta en fråga som kunde ha passat in i enkla frågor om mat som är bekvämligt klistrad för dig längst upp i denna forums del.?
Citera
2011-11-07, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleandia
Hej!

Jag söker ett annat namn för risplattor.
När man googlar det så får man upp lite forum osv, men inga bilder, recept etc och jag får känslan av att det finns ett annat namn för detta.

Någon som har en idé?

Jag letar efter något liknande, jag såg på tv där de använde risplattor som fick ligga i blöt till vårrullar, krispigt utan fritering.
Citera
2011-11-07, 08:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken5
Är det för att de inte ska bli böjda? vi är 6 killar i 30-40 årsåldern behöver vi inte mer är 3 fileer? tanken är en 3 rätters med en höst kycklingssoppa på skrovet o bröd som förrätt o balottelin med rödkål o potatis o sås som huvud o inkokta päron i vin som efterrätt. Jag lagar alltid för mycket mat men jag tänkte kanske 6 fileer till 6 pers? Jag tänkte använda låren till soppan.
Det beror självklart på hur stora de är. Jag brukar räkna med en halv ballotine per person. Denna trancheras självklart snyggt på snedden.

Yngre äter förstås mer än äldre personer. Du får därför avgöra själv hur mycket dina gäster förmodas att stoppa i sig . Men med tanke på dina övriga rätter så borde det räcka.

Men varför inte provlaga en balottine och testa hur mycket det blir?

~Paul~
Citera
2011-11-07, 08:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoken5
Jag letar efter något liknande, jag såg på tv där de använde risplattor som fick ligga i blöt till vårrullar, krispigt utan fritering.
Utan fritering blir inte de blöta kakorna krispiga.

Riskakorna tillverkas allra oftast i Vietnam av företag som Govafood.

De köpes med fördel i asiatiska affärer. Här är mina egna som jag köpt i en asiatisk butik i Göteborg:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Rispapper.jpg

~Paul~
Citera
2011-11-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Riskakor?
Eller vad är du ute efter?

Är inte detta en fråga som kunde ha passat in i enkla frågor om mat som är bekvämligt klistrad för dig längst upp i denna forums del.?

Sorry, såg det inte innan, är inte en fullbordad flashbacknörd, bara ute efter lite hjälp.

Nej jag menar inte riskakor.
Tänk dig det som finns runt en vanligt vårrulle, men risbaserat istället.
Citera
2011-11-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Utan fritering blir inte de blöta kakorna krispiga.

Riskakorna tillverkas allra oftast i Vietnam av företag som Govafood.

De köpes med fördel i asiatiska affärer. Här är mina egna som jag köpt i en asiatisk butik i Göteborg:

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Food%20and%20Drink/Rispapper.jpg

~Paul~

Ja, detta verkar vettigt. Tack!
Vad brukar du laga med dem?
Citera
2011-11-07, 09:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleandia
Ja, detta verkar vettigt. Tack!
Vad brukar du laga med dem?
Allt möjligt; vårrullar, söta bakverk, som spegel till olika rätter. Går också att forma till korgar och fylla med diverse godsaker. Inte helt lätta att jobba med i början. Kräver lite övning. Det är enklare att använda 2-3 blad än enskilda sådana.

~Paul~
Citera
2011-11-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Har lite älgkött i frysen, märkt med t-ben stek och bogblad, tips på vad som är hyffsat lätt som man kan göra av det? Tänkte göra kalops av det, men detta kanske är helt fel att göra kalops av, tänkte isåfall använda Bogbladet.
quotar bara då den lätt blir bortglömd när en annan tråd har lagts in hit
Jaja, ska iaf göra kalops idag, av fransyska, har torkade lagerblad, ska man bara smula ner dom eller? För när jag var liten var det hela lagerblad i kalopsen jag åt, men tror inte dom var torkade.. så? Likadant med kryddpepparn, inte gott att få hela sådana i munnen, så man kan ha dom i en sån här http://www.google.se/imgres?q=tesil&hl=sv&biw=1280&bih=840&gbv=2&tbm=is ch&tbnid=Q5p56T7esvK3XM:&imgrefurl=http://www.tehusetjava.se/BizPart.aspx%3FtabId%3D59%26catId%3D70%26hotId%3D7 0&docid=blSttALid4m3iM&imgurl=http://www.tehusetjava.se/Upload/Images/Products/1712/sil_tang65mm_stor.jpg&w=400&h=228&ei=o7W3TrmGGuWg4 gSIruDPAw&zoom=1&iact=hc&vpx=663&vpy=467&dur=194&h ovh=169&hovw=298&tx=180&ty=96&sig=1098427175616306 30069&page=2&tbnh=103&tbnw=180&start=24&ndsp=24&ve d=1t:429,r:21,s:24
typ?
Citera
2011-11-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Tänkte köpa en köttfärskvarn, en billig en så antar att den blir handvevad, men är det värt det? Blir det bättre köttfärs? Spelar det stor roll vad för kött man använde? Tänkte om typ fransyska funkar bra, tänkte till typ hamburgare, att man maler lite större.
En annan sak också, ska man tillsätta fett om man maler köttfärs själv? hur gör man då? Bara trycker ner det samtidigt som köttet? Känns som att det blir en klump med fett då.
Jag hade satsat på en elektronisk köttkvarn. Det är nog med jobb ändå med alla förberedelser inför köttmalning.

Jag köpte en Kenwood köksassistent i somras där en köttkvarn ingick, annars kan du köpa en separat för ca 1000 kr (assistenten med alla möjliga tillbehör kostade 2500 kr).

Det finns en hel värld hur/vad man kan mala, så det är bara att experimentera. Det jag mest provat som funkat riktigt bra är att göra hamburgare på ren högrev där ofta ganska mycket fett ingår. Då tillsätts fettet naturligt i smeten och nej, du behöver inte lägga i några "klumpar".
Citera
2011-11-07, 16:46
Medlem
tzjs avatar
Skall värma kamben (färdiggrillade) i ugnen, men jag vet inte vilken temp/tid jag skall köra på.

Hjälp mig, jag är hungrig.

Edit: Det löste sig. Fick hjälp av dePaul.

(150 grader i ca 25 minuter om någon kör fast som jag gjorde.)
Senast redigerad av tzj 2011-11-07 kl. 17:07.
Citera
2011-11-07, 20:20
Medlem
Gilis avatar
Vad heter maträtten?

En rätt man kan köpa på alla tex-mex-restauranger!

Ser ut som en pizza dom brukar slica i 4 delar. Innehåller ofta kyckling och lite annat gött. två bröd med innehållet i mitten. Avnjuts helst med sås, tyo aioli eller salsa!
Citera
2011-11-07, 20:23
Medlem
lottasfanclubs avatar
enchiladas menar du nog...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in