Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-19, 18:57
Medlem
spruxers avatar
Tjena, kan man köra keso i micron?
Detta gäller en blandning med keso, salsa och tonfisk

Tacksam för svar!
Citera
2012-05-20, 10:04
Medlem
Tack för svaret Emerain.
Citera
2012-05-20, 17:59
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruxer
Tjena, kan man köra keso i micron?
Detta gäller en blandning med keso, salsa och tonfisk

Tacksam för svar!

Ja på låg effekt
Citera
2012-05-22, 16:59
Medlem
Moffins avatar
Hej vänner!

Hoppas på att någon kan hjälpa mig lite snabbt.. Jag hade tänkt göra köttfärssås som ska få koka ett tag. Jag har nu stekt färsen och låter den rinna av lite. Jag har mixat innehållet i två burkar hela tomater och hällt i en gryta, rivit två mindre palsternackor och en bit rotselleri... nu då?

Jag har kalvfond och rödvin jag planerar ha i, samt lök och vitlök, borde jag ha något mer?

Men framförallt NÄR ska jag tillsätta allting? spelar det någon roll? eller kan jag bara lattja ihop allt i grytan och låta det koka någon timme?

Tacksam för snabbt svar
Citera
2012-05-22, 17:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej vänner!

Hoppas på att någon kan hjälpa mig lite snabbt.. Jag hade tänkt göra köttfärssås som ska få koka ett tag. Jag har nu stekt färsen och låter den rinna av lite. Jag har mixat innehållet i två burkar hela tomater och hällt i en gryta, rivit två mindre palsternackor och en bit rotselleri... nu då?

Jag har kalvfond och rödvin jag planerar ha i, samt lök och vitlök, borde jag ha något mer?

Men framförallt NÄR ska jag tillsätta allting? spelar det någon roll? eller kan jag bara lattja ihop allt i grytan och låta det koka någon timme?

Tacksam för snabbt svar
jag skulle stekt löken lite kort, så den blir mjuk, sedan i med allt utom tomaterna i grytan, låta vinet koka in smak i ingredienserna, och sedan i med tomaterna. Koka upp och koka tills du är nöjd. finns inga problem med att låta det puttra länge.
Citera
2012-05-22, 17:05
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
jag skulle stekt löken lite kort, så den blir mjuk, sedan i med allt utom tomaterna i grytan, låta vinet koka in smak i ingredienserna, och sedan i med tomaterna. Koka upp och koka tills du är nöjd. finns inga problem med att låta det puttra länge.

Okej. Då häller jag tomaterna i en bytta under tiden, låter det andra koka i en ~10 minuter och sedan i med tomaterna så får det stå någon timme. Tack så mycket!
Citera
2012-05-22, 17:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Okej. Då häller jag tomaterna i en bytta under tiden, låter det andra koka i en ~10 minuter och sedan i med tomaterna så får det stå någon timme. Tack så mycket!
smaklig måltid =)
Citera
2012-05-22, 17:58
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
smaklig måltid =)

Tack men just nu ser det mörkt ut..

Provsmakade efter jag hällt i tomaterna och det smakade verkligen.. inget. Saltade och prepprade lite till och hällde i lite aromat - ingen skillnad. Jag "smälte" en tärning grönsaksbuljong och hällde i och nu smakar det, tyvärr smakar det mest vin trots bara 2 dl och det är ganska syrligt, inte så mustigt som jag hoppats på.

Kan jag göra något? Jag har lite grädde jag kan hälla i sedan mot slutet om det skulle göra skillnad? Finns det någon räddning?
Citera
2012-05-22, 18:08
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

Provsmakade efter jag hällt i tomaterna och det smakade verkligen.. inget. Saltade och prepprade lite till och hällde i lite aromat - ingen skillnad. Jag "smälte" en tärning grönsaksbuljong och hällde i och nu smakar det, tyvärr smakar det mest vin trots bara 2 dl och det är ganska syrligt, inte så mustigt som jag hoppats på.

Kan jag göra något? Jag har lite grädde jag kan hälla i sedan mot slutet om det skulle göra skillnad? Finns det någon räddning?
Testa runda av syrligheten med lite socker eller honung. Själv brukar jag för övrigt slå på vinet efter att löken fräst ett tag och låter det reducera en stund innan jag har i resten.
Citera
2012-05-22, 22:17
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Testa runda av syrligheten med lite socker eller honung. Själv brukar jag för övrigt slå på vinet efter att löken fräst ett tag och låter det reducera en stund innan jag har i resten.

Det blev bättre med lite socker, hade i lite grädde sedan också så smaken blev lite mildare så tillslut blev det helt okej.

Varför blir för övrigt allt lite godare om man tillsätter grädde? Säkerligen bara för att det är onyttigt
Citera
2012-05-22, 22:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför blir för övrigt allt lite godare om man tillsätter grädde? Säkerligen bara för att det är onyttigt
Fett är en smakbärare.

Jag har fö aldrig grädde i min köttsås, och just den jag gör skulle inte bli bättre av grädde.
Citera
2012-05-23, 00:17
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Ha i kött/grönsaksbuljong oxå nästa gång du skall göra köttfärssås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in