Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraxZ
Jag äter LCHF just nu och vill ha hjälp med idéer på saker man kan i en LCHF-gryta. Kött har jag redan, men vad jag behöver är idéer på grönsaker osv som man kan ha i för att göra det lite "matigare". Kommer att tillaga så mycket som min lilla kastull har plats för så att jag har matlådor till jobbet, så helst saker som blir bra även efter uppvärmning i microvågsugn. Jag vet att det finns mycket recept på internet men jag blir aldrig riktigt sugen på att göra enligt recept utan vill testa själv.

Sen undrar jag lite om hur man gör en perfekt gryta där köttet blir hur mört som helst och grönsakerna bra också.
Du säger att du har en kastrull. Om du skall göra en riktigt bra köttgryta behöver du investera i en rejäl gjutjärnsgryta först och främst.
Du kan slänga i vad som helst, vad som är lchf vet jag inte för det gillar jag inte, men huvudsak är att köttet får sjuda länge, ibland så länge som 3 timmar.
Jag brukar göra gryta på vilket kött som är billigt och fint, massa lök, morötter, palsternacka, buljong och andra kryddor. Lök och kött i från början (köttet bryns ordentligt först) sedan mot slutet i med övriga grönsaker så de inte blir överkokta.
Citera
2012-01-15, 22:49
Medlem
Kioskars avatar
Om man vill skala tomater, är det lättaste sättet att koka dem? Om så, ungefär hur lång tid ska de kokas?
Citera
2012-01-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kioskar
Om man vill skala tomater, är det lättaste sättet att koka dem? Om så, ungefär hur lång tid ska de kokas?

Skär snitt i dem på undersidan, ett lite kors. Koka dem i ca 10 sekunder, stoppa dem gärna i iskallt vatten efteråt för att stoppa tillagningsprocessen.
Citera
2012-01-16, 00:00
Medlem
Kioskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saronik
Skär snitt i dem på undersidan, ett lite kors. Koka dem i ca 10 sekunder, stoppa dem gärna i iskallt vatten efteråt för att stoppa tillagningsprocessen.

Låter bra, ska prövas. Tack!
Citera
2012-01-16, 16:28
Medlem
Ska man göra en riktig redning med smör och mjöl om man ska stuva makaroner, eller räcker det med bara mjölk?

Min dagmamma hade alltid socker i sina makaroner, jag har tagit det ett steg längre och strör alltid på lite extra på min egna tallrik. Fler hemligheter man bör känna till? Vitpeppar hade jag tänkt använda nu.
Citera
2012-01-16, 17:54
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Ska man göra en riktig redning med smör och mjöl om man ska stuva makaroner, eller räcker det med bara mjölk?

Min dagmamma hade alltid socker i sina makaroner, jag har tagit det ett steg längre och strör alltid på lite extra på min egna tallrik. Fler hemligheter man bör känna till? Vitpeppar hade jag tänkt använda nu.
Du kan göra antingen eller. Den klassiska varianten stuvade makaroner är med en bechamelsås gjord på mjöl, smör och rödmjölk, till vilken man sedan tillsätter de redan kokta makaronerna som kokats separat i vatten.
Den modernare, och lättare varianten, kallas mjölkstuvade makaroner, och där kokar man upp makaronerna direkt ur paketet, tillsammans med vatten så det täcker och en klick smör. När det börjat koka in i makaronerna, så börjar man mata dem med mjölk, och fyller på vad efter det kokar in tills makaronerna är så pass kokta som du vill ha dem. Detta ger en lättare stuvning.

Den klassiska smaksättningen är salt, malen vitpeppar, en nypa socker, och lite färskriven muskot.
Citera
2012-01-16, 19:08
Medlem
Evilyns avatar
Imorgon ska jag köpa mig en stavmixer, så nu ska här göras krämiga soppor minsann!
Tänkte höra om det finns någon här som vill dela med sig av något recept till mig?
Citera
2012-01-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du kan göra antingen eller. Den klassiska varianten stuvade makaroner är med en bechamelsås gjord på mjöl, smör och rödmjölk, till vilken man sedan tillsätter de redan kokta makaronerna som kokats separat i vatten.
Den modernare, och lättare varianten, kallas mjölkstuvade makaroner, och där kokar man upp makaronerna direkt ur paketet, tillsammans med vatten så det täcker och en klick smör. När det börjat koka in i makaronerna, så börjar man mata dem med mjölk, och fyller på vad efter det kokar in tills makaronerna är så pass kokta som du vill ha dem. Detta ger en lättare stuvning.

Den klassiska smaksättningen är salt, malen vitpeppar, en nypa socker, och lite färskriven muskot.
Jag trodde att det var på gammalt vis(klassiskt) att mjölkstuva, det är jag uppväxt på, är jag lat gör jag vit sås.
ibland med lite ost i.

Men godast är mjölkstuvade .
Koka upp 1 liter mjölk röd
1 msk smör
ha i 5 dl makaroner( kungsörnens gammaldags.)
Koka under omrörning ca 20 min
krydda med
salt
vitpeppar
muskotnöt.
Citera
2012-01-17, 08:07
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Imorgon ska jag köpa mig en stavmixer, så nu ska här göras krämiga soppor minsann!
Tänkte höra om det finns någon här som vill dela med sig av något recept till mig?

Jag gjorde ett fantastiskt sopprecept på vita bönor för ett tag sedan. Till denna soppa serverar du ett fräs av purjolök, isterband och skogssvamp.

Det var en kompis som hittade receptet i ICA kuriren tror jag det var. Men prova gärna.

Ingredienser

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 tetror kokta vita bönor (ā 380 g)
2 1/2 dl matlagningsgrädde
5 dl hönsbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
salt och peppar
färskpressad citronjuice

Till servering

2 isterband
1/2 purjolök
100 g svamp

Gör så här

Skala och hacka lök och vitlök, fräs den mjuk tillsammans med hälften av oljan i en kastrull.
Skölj bönorna och låt de rinna av. Lägg dem i kastrullen och tillsätt grädde och buljong, låt koka ett par minuter och mixa soppan slät(här kommer din nya stavmixer in ). Smaka av med salt, peppar och citronjuice.
Dela isterbanden på längden och skrapa ur innehållet. Ansa och skiva purjolök och svamp. Stek allt i resten av oljan.
Servera soppan med isterbands-grönsaksfräset.
Citera
2012-01-17, 11:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Vet inte om det här är en "enkel" fråga. Men kan man få tag i korv och kött utan tillsatser av nitriter och syntetiska glutamater m.m idag överhuvud taget?

Måste man få tag i en uppfödare? Sker tillsättandet av dessa saker efter slakt, eller via foder?

Upplys mig tack.

Finns det någon "märkning", typ svan/krav m.m. som visar att det inte finns några sådana tillsatser i köttet som man kan kolla efter?
Citera
2012-01-17, 11:45
Medlem
Enkel fråga:

Var köper man Linguine?
Har letat som en galning på LIDL/Willys/Ica/Maxi/Netto...

Vill ha tips var man kan köpa den både färsk och torkad.

Tack på förhand!
Citera
2012-01-17, 12:05
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne89x
Enkel fråga:

Var köper man Linguine?
Har letat som en galning på LIDL/Willys/Ica/Maxi/Netto...

Vill ha tips var man kan köpa den både färsk och torkad.

Tack på förhand!
Konstigt, jag hittar det i stort sett i varje affär jag går i, både Ica/Maxi, Willys.
Du kanske kan ringa Barilla som tillverkar Linguine och kolla vilka dom levererar till i ditt närområde?
Förpackning:http://angelbean.qondio.com/img/originals/files-4/17424.jpg

Edit: Gick in på Barilla och sökte efter Linguine och hittar fan inte det. Har dom slutat tillverka den produkten?
Edit 2: Hittade ett ställe man kunde beställa Linguine, dock enbart smaksatta:
http://gourmethouse.e-butiken.se/?artnr=14121
http://gourmethouse.e-butiken.se/?artnr=14121

Edit 3: Kungsörnen har Linguine, dock fullkornsvariant bara: http://www.100gram.se/kungsornen/linguine-fullkorn/16285

Är det för få som köper denna produkt så att man slutar tillverka den?
Senast redigerad av StefanHeterJag 2012-01-17 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in