Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Fast Edward Blom kör ju märgben och öl istället. Låter vettigare då kocken åxå får lite (öl).
Så min tanke med frågan var ju om det verkligen behövs fond/buljong öht i en chili.
Att man kan använda det är ju en sak, men jag får för mig att när man kokar sönder köttet under så pass lång tid så det faller isär så kommer köttsmaken fram i alla fall. Behövs alltså bara nån vätska.
Jag är ju en lat fan och gör chilin på köttfärs och tomat+lite kryddor och en skvätt från en påse torkad chili som jag köpt i Thailand. Samt (och detta är som att svära i kyrkan) vita bönor.
Blir ju nån svenne-version av chili med kött (chili con carne). Bryter en bit Pain riche (baugette) och slafsar i mig. Då får jag vätskan från tomaterna, skulle jag pilla i mer vätska så bidde det nog soppa av allt.
Det beror ju på hur länge du kokar den och vilka smaker du vill ha i den.
Det finns ju en poäng med att köra det hela på en buljong eller fond eller någon annan bas och det är ju att man vill att de smakerna skall finnas där. Bryr man sig inte så spelar det ju ingen roll eller hur? Man kan ju bara steka köttfärs och lök, vitlök och på med vita bönor och någon tomatbas och koka upp och servera det, är helt ok vardagsmat något jag ofta äter till vardagen fast då ofta i vegetarisk utformning med selleri, morötter, paprika, än mer lök och svamp eller vad som nu finns hemma.
Annars kan du ju ta en ugnssäker gryta fylla på med kött, öl, mirepoix, fond/buljong och kryddor efter smak och låta det gå i en 4-6 timmar i ugnen tills köttet faller isär och utgå från detta till din chili. Då spelar det ju inte så stor roll om det är fond eller buljong som du använder då du kan styra reduktionen bäst du vill.