Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 16:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ska det vara fond eller buljong i en chili? Kolla min favvo EB https://www.youtube.com/watch?v=vpehZEL2VXc

Men lite choklad är inte dumt.
Om du menar fond som i en reducerad buljong så ja.
Blir för blaskigt annars och buljongsmaken försvinner.
Citera
2016-08-04, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Varför skulle någon mena att fond är en reducerad buljong?
Citera
2016-08-04, 19:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Fast Edward Blom kör ju märgben och öl istället. Låter vettigare då kocken åxå får lite (öl).
Så min tanke med frågan var ju om det verkligen behövs fond/buljong öht i en chili.

Att man kan använda det är ju en sak, men jag får för mig att när man kokar sönder köttet under så pass lång tid så det faller isär så kommer köttsmaken fram i alla fall. Behövs alltså bara nån vätska.

Jag är ju en lat fan och gör chilin på köttfärs och tomat+lite kryddor och en skvätt från en påse torkad chili som jag köpt i Thailand. Samt (och detta är som att svära i kyrkan) vita bönor.

Blir ju nån svenne-version av chili med kött (chili con carne). Bryter en bit Pain riche (baugette) och slafsar i mig. Då får jag vätskan från tomaterna, skulle jag pilla i mer vätska så bidde det nog soppa av allt.
Citera
2016-08-04, 23:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför skulle någon mena att fond är en reducerad buljong?
Jaa, vad tror du?
Citera
2016-08-04, 23:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Fast Edward Blom kör ju märgben och öl istället. Låter vettigare då kocken åxå får lite (öl).
Så min tanke med frågan var ju om det verkligen behövs fond/buljong öht i en chili.

Att man kan använda det är ju en sak, men jag får för mig att när man kokar sönder köttet under så pass lång tid så det faller isär så kommer köttsmaken fram i alla fall. Behövs alltså bara nån vätska.

Jag är ju en lat fan och gör chilin på köttfärs och tomat+lite kryddor och en skvätt från en påse torkad chili som jag köpt i Thailand. Samt (och detta är som att svära i kyrkan) vita bönor.

Blir ju nån svenne-version av chili med kött (chili con carne). Bryter en bit Pain riche (baugette) och slafsar i mig. Då får jag vätskan från tomaterna, skulle jag pilla i mer vätska så bidde det nog soppa av allt.
Det beror ju på hur länge du kokar den och vilka smaker du vill ha i den.
Det finns ju en poäng med att köra det hela på en buljong eller fond eller någon annan bas och det är ju att man vill att de smakerna skall finnas där. Bryr man sig inte så spelar det ju ingen roll eller hur? Man kan ju bara steka köttfärs och lök, vitlök och på med vita bönor och någon tomatbas och koka upp och servera det, är helt ok vardagsmat något jag ofta äter till vardagen fast då ofta i vegetarisk utformning med selleri, morötter, paprika, än mer lök och svamp eller vad som nu finns hemma.

Annars kan du ju ta en ugnssäker gryta fylla på med kött, öl, mirepoix, fond/buljong och kryddor efter smak och låta det gå i en 4-6 timmar i ugnen tills köttet faller isär och utgå från detta till din chili. Då spelar det ju inte så stor roll om det är fond eller buljong som du använder då du kan styra reduktionen bäst du vill.
Citera
2016-08-05, 00:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Det beror ju på hur länge du kokar den och vilka smaker du vill ha i den.
Det finns ju en poäng med att köra det hela på en buljong eller fond eller någon annan bas och det är ju att man vill att de smakerna skall finnas där. Bryr man sig inte så spelar det ju ingen roll eller hur? Man kan ju bara steka köttfärs och lök, vitlök och på med vita bönor och någon tomatbas och koka upp och servera det, är helt ok vardagsmat något jag ofta äter till vardagen fast då ofta i vegetarisk utformning med selleri, morötter, paprika, än mer lök och svamp eller vad som nu finns hemma.

Annars kan du ju ta en ugnssäker gryta fylla på med kött, öl, mirepoix, fond/buljong och kryddor efter smak och låta det gå i en 4-6 timmar i ugnen tills köttet faller isär och utgå från detta till din chili. Då spelar det ju inte så stor roll om det är fond eller buljong som du använder då du kan styra reduktionen bäst du vill.
Point taken, fast dessa långkok var det länge sen jag hade tålamod för när jag är enastående (äter själv, ensam låter så trist).
Citera
2016-08-05, 00:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Point taken, fast dessa långkok var det länge sen jag hade tålamod för när jag är enastående (äter själv, ensam låter så trist).
Håller med dig, när jag är ensam så är det sällan jag ids laga något extra oftast kan det bli rätt enkelt. Pasta (med gröna ärtor och en skvätt grädde och bacon om jag vill lyxa till det) smör vitlök och ett glas vin till det. Mer ids jag oftast inte fixa till när jag är gräsänkling. Fast nu är det sommar och då är det sallader och grillat som gäller, och det är ju inte för tidskrävande.

Finns också en utmärkt pizza i närheten med som har hemkörning om jag verkligen är lat.
Citera
2016-08-05, 15:24
Bannlyst
Citat:
Jaa, vad tror du?

Ingen aning faktiskt.
Fond är ju inte detsamma som reducerad buljong.
Citera
2016-08-05, 15:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ingen aning faktiskt.
Fond är ju inte detsamma som reducerad buljong.
Det varierar vem du pratar med.
Därför brukar jag fråga vad de avser så slipper man missförstånd.
Citera
2016-08-06, 22:39
Bannlyst
Citat:
Det varierar vem du pratar med.
Därför brukar jag fråga vad de avser så slipper man missförstånd.

Ungefär som när du pratar med någon som hävdar att jorden är platt?
Citera
2016-08-06, 22:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ungefär som när du pratar med någon som hävdar att jorden är platt?
Nej som personer som du mer.
Citera
2016-08-13, 14:01
Medlem
irrblosss avatar
Har skaffat en liten burk man gör smör i av grädde. Det går till som så att man låter grädde stå i rumstemperatur 6-8 h. Sedan häller man den i en burk, skakar i ca 3 minuter. Därefter häller man bort vätskan (vassle?) och sköljer smöret med kallt vatten ett par gånger och häller av allt vatten. Sedan har man smör som man smaksätter med vad man vill. Själv testade jag med salt bara för att.

Nygjort var det jättegott och krämigt. När man haft det i kylen är det fortfarande gott, men väldigt konstig konsistens. Inte bara hårt, men det håller inte ihop heller. Blir typ grynigt. Så ska du ta smör blir det typ som gryn/flagor. Inte ens äkta köpt smör beter ju sig så även om det är för hårt att bre på macka direkt ur kylen. Har jag gjort något fel, eller har hemgjort smör den konsistensen direkt ur kylen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in