Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-27, 01:31
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Hej!

Jag gjorde plommonspäckad fläskkarré och för att göra lite god sås till så använde jag spadet och blandade det med lite mjölk samt maizena + salt & peppar. Några tips på vad man mer kan ha i för att göra den ännu godare?

Mvh

Svartvinbärsgelé i såsen brukar vara en riktig höjdare.
Citera
2011-09-27, 03:20
Medlem
En fråga:
Gjorde hasselbacks potatis häromdagen, hade inne det i ca~50min på ~200-225grader (Kommer inte ihåg exakt vilken temp).

Tog ut o penslade på några gånger. Hursomhelst, tyckte potatisen inte alls kändes klar efter hela 50min i ugnen, då hade de ändå börjat blivit lite småbrända högst upp så kunde inte haft inne dom mycket längre.

Nu undrar jag om man kanske ska förkoka dom i ~5min innan man kör in dom i ugnen eller har ni något annat knep för hur man ska göra?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-27, 08:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
En fråga:
Gjorde hasselbacks potatis häromdagen, hade inne det i ca~50min på ~200-225grader (Kommer inte ihåg exakt vilken temp).

Tog ut o penslade på några gånger. Hursomhelst, tyckte potatisen inte alls kändes klar efter hela 50min i ugnen, då hade de ändå börjat blivit lite småbrända högst upp så kunde inte haft inne dom mycket längre.

Nu undrar jag om man kanske ska förkoka dom i ~5min innan man kör in dom i ugnen eller har ni något annat knep för hur man ska göra?

Tack på förhand!
Du hade ju kunnat sänkt temperaturen och sedan täckt potatisen med aluminiumfolie . Därefter hade du kunnat köra tills potatisen är genommjuk.

Att blanchera potatisen innan ger inte det önskade resultatet som man förknippar med hasselbackpotatis.

~Paul~
Citera
2011-09-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du hade ju kunnat sänkt temperaturen och sedan täckt potatisen med aluminiumfolie . Därefter hade du kunnat köra tills potatisen är genommjuk.

Att blanchera potatisen innan ger inte det önskade resultatet som man förknippar med hasselbackpotatis.

~Paul~
Hur menar du? Utveckla gärna
Penslar på smör före och under tiden som den är i ugnen. Samt lite ströbröd på efter första penslingen förstås. Är detta fel menar du?
Citera
2011-09-27, 19:18
Medlem
Makinas avatar
Snabb fråga om grädde i maten. Vad gör det för smaken egentligen? Har testat i köttfärssås & Currysås m. kyckling, och tycker det blir lite "lenare" smak. Är det värt en extra tia samt fettet man får i sig?
Citera
2011-09-27, 19:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makina
Snabb fråga om grädde i maten. Vad gör det för smaken egentligen? Har testat i köttfärssås & Currysås m. kyckling, och tycker det blir lite "lenare" smak. Är det värt en extra tia samt fettet man får i sig?

Fett är gott. Maten blir fylligare, rundare i smaken och rätt ofta godare med grädde (inte matlagningsgrädde eller andra tramsprodukter). I köttfärssåsen hör grädden dock inte hemma tycker jag.
Citera
2011-09-27, 19:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makina
Varför du har grädde i köttfärssås förstår jag inte...

Fett är en smakbärare liksom alkohol.
Citera
2011-09-27, 21:52
Medlem
Angående seasoned salt av märket lawry's, står att det är 0kH i den, men ändå står socker som nr 2 i ingredientserna? Står även nån sorts mjöl där i så förstår inte O.o
Även, är kryddan till för något speciellt? Använder den till det mesta, typ som grillkrydda..
Citera
2011-09-28, 17:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Angående seasoned salt av märket lawry's, står att det är 0kH i den, men ändå står socker som nr 2 i ingredientserna? Står även nån sorts mjöl där i så förstår inte O.o
Även, är kryddan till för något speciellt? Använder den till det mesta, typ som grillkrydda..

Alltså den inducerar inte magnetiskt flöde. 1 H = 1Wb/A, eller en weber per ampere om jag nu inte sov på fysik lektionerna. (Vad står förkortningen för?)

Jag köpte nåt flingsalt (dyrt som f*n) med smak av karljohan - står det. Men det smakar salt i alla fall
Senast redigerad av christery 2011-09-28 kl. 17:25.
Citera
2011-09-28, 19:23
Medlem
Citat:

Är den absolut bästa grillkryddan. Perfekt till julens "torra" revbensspjäll.
Citera
2011-09-28, 20:49
Medlem
FrkMupps avatar
Citat:

Antar att du menar 0 kCal? Kika på vilken mängd de anger näringsvärde för i så fall - antagligen är det per portion och då är mängden förmodligen så liten att de kan avrunda kCalinnehållet till 0.
Citera
2011-09-28, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrkMupp
Antar att du menar 0 kCal? Kika på vilken mängd de anger näringsvärde för i så fall - antagligen är det per portion och då är mängden förmodligen så liten att de kan avrunda kCalinnehållet till 0.
Helvete, använt den ganska flitigt nu.................. antar att det är skitmycket kolhydrater i den? Äter fan lchf -.-
Senast redigerad av markusefter 2011-09-28 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in