Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag har stekt pommes frites på gasolkök när vi campat, så visst det går alldeles utmärkt.
Se bara till att pannan är het och torr. Dvs tillsätt inget extra matfett, och som sagt hög värme är ett måste, så en stekpanna av gjutjärn är att föredra då du kan köra den på 6:an utan att den förstörs. Lägg inte heller i för tjockt, utan det får bara vara ett lager som inte är för tätt. Vänd inte för mycket på dem heller, speciellt i början, för då går de sönder innan de fått yta så de tål att vändas på.

Okunnig som jag är ställer jag då frågan om inte pommesen bränns fast i pannan utan fett?
Citera
2012-01-07, 23:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Okunnig som jag är ställer jag då frågan om inte pommesen bränns fast i pannan utan fett?
Nej, inte om du har en väl instekt gjutjärnspanna. Pommesen är ju dessutom i sig proppade med fett då de är förfriterade innan de fryses i fabriken.
Citera
2012-01-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, inte om du har en väl instekt gjutjärnspanna. Pommesen är ju dessutom i sig proppade med fett då de är förfriterade innan de fryses i fabriken.

Okey. Är inte helt hundra på vad jag har för panna, den är nerpackad i flyttkartonger. instekt är den dock, men inte säker på att det är gjutjärn.
Citera
2012-01-08, 00:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Okey. Är inte helt hundra på vad jag har för panna, den är nerpackad i flyttkartonger. instekt är den dock, men inte säker på att det är gjutjärn.
Är den inte i gjutjärn, så kan du inte köra på 6:an, det är allt. Du får köra på 4:an istället då sådana där teflonpannor inte klarar högre värme än så utan att förstöras.
Citera
2012-01-08, 05:51
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Vet inte om jag är sent ute. Men om du ska till backaplan så finns det en halalbutik i en gammal bensinstation precis vid vågmästarplatsen, kanske att dom kan ha get? Bara en chansning alltså
Det är Akbars det. Pratade med en snubbe därifrån på telefon och tydligen finns det nåt ställe på Kviberg som säljer fryst. Får väl åka dit idag och kolla.
Citera
2012-01-08, 14:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Det är Akbars det. Pratade med en snubbe därifrån på telefon och tydligen finns det nåt ställe på Kviberg som säljer fryst. Får väl åka dit idag och kolla.
Jag gillar din envishet. "Har jag bestämt mig för att laga till get, då skall tamejfan ingenting få stå mellan mig och min get."
Låt oss veta hur det gick när du väl fått tag på lite getkött. Gärna med bilder.
Citera
2012-01-08, 16:04
Medlem
Min far som var på besök lyckades spräcka min såndär "Le Creuset" (stavning?) -emaljgryta.
Han glömde smöret på, och emaljen i bottnen sprack upp.
Kan det vara skadligt att använda den? Tänker mer på om emaljen kan spricka upp mer och lägga sig i maten.
Citera
2012-01-08, 23:51
Medlem
64550.s avatar
Vilka länder vill man undvika att köpa kött ifrån? Och är svenskt kött det bästa alla gånger?
Citera
2012-01-08, 23:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Vilka länder vill man undvika att köpa kött ifrån? Och är svenskt kött det bästa alla gånger?
Om du köper närproducerat svenskt kött från någon lokal gård, så är det bäst både kvalité och miljömässigt, samt även för djurhållningens skull. Har du inte möjlighet att göra det, ja då har jag förstått att många gillar brasilianskt och argentinskt kött. Jag misstänker dock att det även är så att billigt kött från Sydamerika är lika uselt som svenskt billigt kött, och att man skall satsa på ett lite dyrare kött därifrån, men det kan nog andra bättre än vad jag kan.
Citera
2012-01-09, 00:05
Medlem
hunddagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.

Från en miljöfrämjande synvinkel är det ju alltid bäst att köra på närproducerat. Men att svensk kött ska vara bäst i världen är verkligen inte sant.

Nötkött från sydamerika och USA kan vara väldigt bra, lamm från Nya Zeeland osv.

Man har alltid rätt att känna till köttets ursprung, därför är det viktigt som kund att känna till vad för kött man köper.

Just nu känner jag inte till några större smitthärdar i specifika länder, så för mig finns väl inget no-no sålänge jag vet vet köttets ursprung, någon får gärna rätta mig här.
Citera
2012-01-09, 00:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Från en miljöfrämjande synvinkel är det ju alltid bäst att köra på närproducerat. Men att svensk kött ska vara bäst i världen är verkligen inte sant.
Nja, det beror en hel del på var du köper det också. Att transportera kött med båt från Argentina behöver inte vara fel om jag kan köpa det på ICA som jag går till, istället för att sätta mig i bilen och köra en mil till närmsta gårdsbutik.

Det kan vara bra med närproducerat, men det är inte alltid bäst. Sedan kan man fråga sig om närproducenterna själva väljer närproducerad utrustning till tredubbla priset, bara för att det är bra för miljön och möjligen för arbetarna.

Så, till topic igen :-)
Citera
2012-01-09, 01:58
Medlem
Köpt "biff med fettkappa" från naturkött, ska jag skära bort fettkappan?
Är naturkött annars ett bra märke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in