Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-04, 13:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hittade en påse djupfrysta pilgrimsmusslor i frysen. BF datum va för snart ett år sedan och det är mycket is i påsen. Går det öht att göra något av dessa eller är det bara att kasta? Funderade på om de kunde funka i en fisksoppa.
Beror på. Hur pass kallt har du i frysen?

~Paul~
Citera
2012-02-04, 14:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Beror på. Hur pass kallt har du i frysen?

~Paul~
Cirka -18-20 grader. Jag tror inte att jag blir sjuk och dör om jag äter, mer om det kommer att smaka räv.
Citera
2012-02-04, 15:25
Medlem
Hur göra med en rökt lammstek? /mod

har tagit ur den ur frysen hur tillaga. ätan som han är lr ska man stekan......... hjälp
Citera
2012-02-04, 15:31
Medlem
men går de äta den som den är lr måste den tillagas
Citera
2012-02-04, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Cirka -18-20 grader. Jag tror inte att jag blir sjuk och dör om jag äter, mer om det kommer att smaka räv.
Det borde inte bli några problem. Självklart går smaken inte att jämföra med färska pilgrimsmusslor. Dessa kommer att vara avsevärt torrare.

~Paul~
Citera
2012-02-04, 16:25
Medlem
christerys avatar
salt, vitlök kanske rosmarin ifall man nu är lagd åt det hållet. Rubba, in i panna i ugn (lock på) länge, ta bort fett - nädu... ju längre den får gå innan man käkar upp allt pga lukterna är nåt moralprov. låg temp ugnen.

Spara bytes! skriv nödvändigt.
Citera
2012-02-04, 16:32
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
salt, vitlök kanske rosmarin ifall man nu är lagd åt det hållet. Rubba, in i panna i ugn (lock på) länge, ta bort fett - nädu... ju längre den får gå innan man käkar upp allt pga lukterna är nåt moralprov. låg temp ugnen.

Spara bytes! skriv nödvändigt.
om jag förstått TS rätt så är han redan rökt. och då menar jag inte rökt som i "stekt".
Citera
2012-02-05, 21:41
Medlem
Skalbamses avatar
Nån som kan berätta lite snabbt hur man gör en god korv stråganoff?
Aldrig gjort det tidigare och hatar att gå efter recept.
Det ska vara billigt att göra och gott att äta tillsammans med ris.

Hur skriv gärna ungefärliga mängder av allt för att göra så det räcker till 8 normalstora portioner.

Tacksam för svar.
Citera
2012-02-05, 21:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse

Hur skriv gärna ungefärliga mängder av allt för att göra så det räcker till 8 normalstora portioner.

Tacksam för svar.
Fetade lite i ditt inlägg.

Skiva och dela en halv falukorv och ett par lökar, koka i hop grädde som du kryddat med tomatpuré, buljong och peppar.
Citera
2012-02-05, 22:04
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Tacksam för svar.
Korvstroganoff kan du göra på så himla många olika sätt, det viktigaste är att använda en falukorv av utmärkt kvalité. Själv använder jag uteslutande Tillmans falukorv. Använder du billig falukorv, så upplöses den i stroganoffen, och det smakar skit.

Grunden är att steka falukorv och någon typ av lök (purjo, eller gul lök, vitlök) så det få fin färg. Sedan tillsätter du tomatpuré av ett bra märke. Jag rekommenderar den italienska Ardita Parma i tub. Den är bäst. Sky dock den svensktillverkade tomatpurén som pesten. Det skall vara rejält med tomatpuré, mycket mer än du tror. Smaken blir även bättre om du bryner tomatpurén lite grand tillsammans med korven och löken, innan du häller på vätska.
Vätskan kan vara antingen kycklingbuljong, vanlig rödmjölk, grädde, gräddfil, eller creme fraiche, eller en blandning av dem (jag brukar oftast en blandning av mjölk och creme fraiche). Det är det som är det fina med korvstroganoff, har man bara falukorv och tomatpuré hemma, så löser det sig alltid.
Jag brukar även tillsätta en aning cayennepeppar, lite engelskt senapspulver, och lite färsk timjan i min stroganoff.

Stroganoffen vinner även på att få puttra ett tag utan lock. Den reder sig själv då det finns potatismjöl i alla slags falukorv. När den puttrat ihop så den är sådär lagom simmig då är den klar. Smaka av noga med salt och peppar. Korvstroganoff skall vara ganska saltig tycker jag.
Senast redigerad av Byline 2012-02-05 kl. 22:11.
Citera
2012-02-06, 09:43
Medlem
Sicilias avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Jag vill ha min syrlig, den blir godast så.

Fräs lök och falukorv, skuren i stavar, i smör (ungefär 2 gula lökar & 800 g korv)
Sikta över litet vetemjöl (1-2 msk)
Klicka i tomatpuré och låt det fräsa med en stund (en ganska rejäl klick).
Tillsätt
Tärnad saltgurka, efter behag
Syltlök, efter behag
Dijonsenap, 2-4 msk
En nypa socker
Slå på en skvätt vatten alternativt buljong och koka i några minuter
Tillsätt smetana, jag har noterat att det letat sig in till de svenska mejerihyllorna så köp om du finner.
Salta, peppra och servera med vad du vill. Garnera gärna med persilja.

Några synpunkter eller kommentarer på receptet?
Citera
2012-02-06, 10:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Några synpunkter eller kommentarer på receptet?
Ett alldeles utmärkt recept.
Det enda jag undrar över är vetemjölet och sockret.
Varför vetemjöl? Falukorv innehåller ju potatismjöl, och korvstroganoffen reder sig själv om du bara låter den puttra utan lock i några minuter.
Varför socker? Du vill ju ha den syrlig sade du. Om du inte vill ha den syrlig, så kanske du skall välja något annat än smetana när du kokar den.

Plockar du bort vetemjölet och sockret och använder en falu med högt köttinnehåll, så funkar din stroganoff även till folk som äter lchf.

Jag brukar ibland råriva lite morot på den grövsta sidan på rivjärnet, och steka med korven och löken. Det ger en fin ton till stroganoffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in