Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
Nån som kan berätta lite snabbt hur man gör en god korv stråganoff?
Aldrig gjort det tidigare och hatar att gå efter recept.
Det ska vara billigt att göra och gott att äta tillsammans med ris.
Hur skriv gärna ungefärliga mängder av allt för att göra så det räcker till 8 normalstora portioner.
Tacksam för svar.
Korvstroganoff kan du göra på så himla många olika sätt, det viktigaste är att använda en falukorv av utmärkt kvalité. Själv använder jag uteslutande Tillmans falukorv. Använder du billig falukorv, så upplöses den i stroganoffen, och det smakar skit.
Grunden är att steka falukorv och någon typ av lök (purjo, eller gul lök, vitlök) så det få fin färg. Sedan tillsätter du tomatpuré av ett bra märke. Jag rekommenderar den italienska Ardita Parma i tub. Den är bäst. Sky dock den svensktillverkade tomatpurén som pesten. Det skall vara rejält med tomatpuré, mycket mer än du tror. Smaken blir även bättre om du bryner tomatpurén lite grand tillsammans med korven och löken, innan du häller på vätska.
Vätskan kan vara antingen kycklingbuljong, vanlig rödmjölk, grädde, gräddfil, eller creme fraiche, eller en blandning av dem (jag brukar oftast en blandning av mjölk och creme fraiche). Det är det som är det fina med korvstroganoff, har man bara falukorv och tomatpuré hemma, så löser det sig alltid.
Jag brukar även tillsätta en aning cayennepeppar, lite engelskt senapspulver, och lite färsk timjan i min stroganoff.
Stroganoffen vinner även på att få puttra ett tag utan lock. Den reder sig själv då det finns potatismjöl i alla slags falukorv. När den puttrat ihop så den är sådär lagom simmig då är den klar. Smaka av noga med salt och peppar. Korvstroganoff skall vara ganska saltig tycker jag.