Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-20, 15:19
  #12517
Medlem
Torkade linser köps enklast var? Ica har inte där jag bor förutom kikärter. Superfrustrerad nu. Finns det ingen sida som säljer större påsar av olika sorter ?
Citera
2017-08-21, 20:27
  #12518
Medlem
BrianGriffins avatar
Dum fråga, men måste ändå fråga.
Brukar ofta göra boeuf bourguignon, då i en järngryta.
Nu hade jag tänkta göra en dubbelt så stor sats och kommer inte få plats i min järngryta. Men jag har en riktigt stor kastrull.
Funkar det lika bra att göra i en kastrull? För det är väl ingen skillnad egentligen i vilken man gör det i? Än att det är mer mysigt att göra det i en järngryta?
Citera
2017-08-22, 08:34
  #12519
Medlem
Vad händer om man har i vispgrädde i soppa?

Jag trodde att jag köpte matlagningsgrädde, men icke.
Citera
2017-08-22, 08:47
  #12520
Medlem
Ett lyckat felköp helt klart, soppan blir godare nu än om du hade haft matlagningsgrädde utan tvekan.
Citera
2017-08-22, 08:50
  #12521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
Dum fråga, men måste ändå fråga.
Brukar ofta göra boeuf bourguignon, då i en järngryta.
Nu hade jag tänkta göra en dubbelt så stor sats och kommer inte få plats i min järngryta. Men jag har en riktigt stor kastrull.
Funkar det lika bra att göra i en kastrull? För det är väl ingen skillnad egentligen i vilken man gör det i? Än att det är mer mysigt att göra det i en järngryta?

Är det plasthandtag på kastrullen beror det väl på hur mycket värme plasten tål. Är handtagen också i metall går det bra. Sen tror jag dock att syra och järn kan reagera kemiskt (inte riktigt mitt område) och den effekten, hur stor den nu må vara på slutresultatet, uteblir ju också.
Citera
2017-08-23, 21:42
  #12522
Medlem
Isnatts avatar
Brukar kolla på driver diner and dives (matprogram) och där är det många av kockarna som pratar om att dom har i mexican oregano, vad är det för skillnad på den och 'vanlig' oregano, främst smakmässigt?
Citera
2017-08-23, 21:57
  #12523
Medlem
Hebbe1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Brukar kolla på driver diner and dives (matprogram) och där är det många av kockarna som pratar om att dom har i mexican oregano, vad är det för skillnad på den och 'vanlig' oregano, främst smakmässigt?

Helt olika plantor.

Kolla här: https://www.quora.com/What-is-the-di...talian-oregano.

och här (oregano): https://en.wikipedia.org/wiki/Oregano

och här (mexican oregano): https://en.wikipedia.org/wiki/Lippia_graveolens
Citera
2017-08-25, 09:14
  #12524
Medlem
Skadans avatar
Jag har börjat LCHF och funderar över en enkel frukost. Låter en tjockare ostskiva med mycket smör på med ett kokt ägg och en halv avokado som något acceptabelt?
Citera
2017-08-25, 11:06
  #12525
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Jag har börjat LCHF och funderar över en enkel frukost. Låter en tjockare ostskiva med mycket smör på med ett kokt ägg och en halv avokado som något acceptabelt?
Sure, blir du mätt på det då?
Citera
2017-09-09, 09:38
  #12526
Medlem
cosmic_dancers avatar
Vad för vin ska jag använda som ingrediens om jag gör en kantarellsoppa? Har tidigare använt mig av ett torrt vin då jag gör soppor eller såser men är det rätt? Ska dricka resterande till soppan.

BTW - Finns det ingen sådan här tråd där vi kan fråga om dryckestips till mat och då man ska ha vin i maten? Annars vore en sådan tråd bra där man kan fråga sånt och få tips om bra viner till rödvinssåsen.
__________________
Senast redigerad av cosmic_dancer 2017-09-09 kl. 09:40.
Citera
2017-09-09, 20:44
  #12527
Medlem
DemTheDodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vad för vin ska jag använda som ingrediens om jag gör en kantarellsoppa? Har tidigare använt mig av ett torrt vin då jag gör soppor eller såser men är det rätt? Ska dricka resterande till soppan..
Ett torrt chardonnay låter utmärkt, både i grytan och i glaset. Skulle bli knepigt med rött vin i, antar jag, en gräddig ljus soppa? Annars gillar jag bourgogne till stekta kantareller.
Citera
2017-09-10, 14:26
  #12528
Medlem
Fizzbacks avatar
Tips på vad man kan ersätta ägg med om man ska göra en vegansk panering? Vill ha hederlig panering med ströbröd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback