Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-06-08, 19:28
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Frysta räkor, små färdigskalade. Behöver de nån tillagning eller räcker det att tina i mikron eller låta frostas av?

Snabbt svar skulle uppskattas
De är redan kokta på båten du kan äta dem som de är
Citera
2011-06-08, 20:33
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Frysta räkor, små färdigskalade. Behöver de nån tillagning eller räcker det att tina i mikron eller låta frostas av?

Snabbt svar skulle uppskattas
Kanske för sent...

Tina inte räkorna i mikron! Lägg räkorna i en plastpåse vilken du lägger en en kastrull eller liknande. Kastrullen med räkpåsen ställer du i diskhon och fyller med kallt vatten från kranen.
Citera
2011-06-08, 22:17
Medlem
klybans avatar
Hjärnstillestånd, vad heter den fisk rätten där man tillagar med lime och använder ingen värme.
Man har väl i chili och salt också.
Citera
2011-06-08, 23:55
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hjärnstillestånd, vad heter den fisk rätten där man tillagar med lime och använder ingen värme.
Man har väl i chili och salt också.

Cevice eller något sådant.
Citera
2011-06-09, 06:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Cevice eller något sådant.
Kom på det senare på kvällen, hjärnan var helt obrukbar igår orkade inte tänka eller söka fram det
Cerviche är det.

Men får tacka för hjälpen
Citera
2011-06-09, 11:04
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
De är redan kokta på båten du kan äta dem som de är
Mmmm, de skulle jag verkligen köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Kanske för sent...

Tina inte räkorna i mikron! Lägg räkorna i en plastpåse vilken du lägger en en kastrull eller liknande. Kastrullen med räkpåsen ställer du i diskhon och fyller med kallt vatten från kranen.
Varför inte tina i micron? Är det smak/konsistens du tänker på?
Citera
2011-06-09, 12:29
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
...
Jag har fått lära mig att konsistensen försämras om man tinar räkor i mikron, men när jag tänker efter har jag ju aldrig testat så jag har faktisk ingen praktisk erfarenhet. Det skulle kunna vara en matlagningsmyt som jag har gått på. Någon som har testat och som kan säga om jag har haft rätt eller fel under alla år?
Citera
2011-06-09, 13:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Någon som har testat och som kan säga om jag har haft rätt eller fel under alla år?
Du har både och.

I de allra flesta microugnar med roterande tallrik så blir värmespridningen ojämnt fördelad. Det betyder att oavsett vilken watteffekt du använder så blir räkorna i mitten inte tinade lika fort som de i kanterna. När väl mittenräkorna är tinade så är kransräkorna sega som tuggumi.

Men.

Det finns faktiskt microugnar som är konstruerade på ett sådant sätt att strålarna sänds irrationellt runt i ugnen från ett antal elektronkanoner. Detta innebär att oavsett var man placerar maten så blir den jämnt tillagad. Jag vet att t ex Miele har sålt dessa ugnar. Tyvärr är de rejält dyra.

En annan orsak till varför det är svårt att tina räkor i mikro är tid-värme förhållandet. Det är extremt svårt att pricka exakt.

~Paul~
Citera
2011-06-09, 13:17
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Mmmm, de skulle jag verkligen köpa.

Bred ut dem på en tidning så tinar de snabbt i rumstemperatur.
Citera
2011-06-09, 13:26
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
text
Tackar! Då har jag fått fylla på kunskapsförrådet även denna dag. :-)
Citera
2011-06-09, 14:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar! Då har jag fått fylla på kunskapsförrådet även denna dag. :-)
Ingen orsak att tacka. Precis som Aake skriver så är det knappast någon idé att ta till drastiska metoder när man tinar räkor. Ett enkelt upptiningssätt är att sprida ut dem på ett fat med galler under och placera dem i solen på balkongen/altanen med en duk över.

~Paul~
Citera
2011-06-09, 18:09
Medlem
Energidrickas avatar
Har en liten fråga om kött. Är det sunt att äta kött? Äter 2 st nakkekoteleter varje dag, har gjort det i ca 4 månader nu. Går inte upp i vikt av det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in