Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-23, 13:24
Medlem
DaDaniils avatar
Jag gjorde tacos igår, men har massor över, vad kan man göra med det? Värma upp köttfärsen och göra tacos igen, eller funkar inte det?
Citera
2011-09-23, 13:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Jag gjorde tacos igår, men har massor över, vad kan man göra med det? Värma upp köttfärsen och göra tacos igen, eller funkar inte det?

Du kan naturligtvis värma upp färsen igen och äta en omgång tacos till. Alternativt: Tacopaj tycks vara en populär rätt ute i stugorna. Annars kan du mecka ihop en omgång piroger eller göra nån slags chili con carne. Etc.
Citera
2011-09-23, 20:38
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Är det någon som har något gott recept på blomkålsmos? Vad kan man ha som är matlådevänligt till blomkålsmos? Inga laxfiléer eller kotletter i 'fast form' menar jag då - t.ex. en laxsås med grönsaker skulle kunna gå bra. Har en väldigt stram budget också, så ingenting fancy.

Tack på förhand!
Jag brukar mixa rå blomkål till cous cous-liknande konsistens och sen lägga i kokande vatten några få minuter. Detta kan man sedan använda till bla puré, bullar eller som jag gjorde senast - blomkålspudding med mozzarella. Lite salt och vitpeppar, kanske muskot, lite grädde. Man bör nog pressa ur så mycket vatten ur blomkålen som möjligt när den är kokt så det inte blir för löst och vattnigt.
Citera
2011-09-23, 23:07
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil

Du kan ju värma upp den igen, men det blir inte lika gott...

Ett annat tips är att du köper tortilla wraps, lägger köttfärs i mitten, rullar ihop, stör på ost efter smak och in i ungen i 10min 200° Servera med sallad och vitlökssås (Om det gillas)
Citera
2011-09-24, 19:20
Medlem
Impulsköpte seasoned salt av märket Lawry's, vad är det egentligen bra för? =)
Citera
2011-09-25, 14:51
Medlem
Ngn som vet om man kan fryda in kryddbuketter? dvs främst persilja, timjan & rosmarin. Häller på att rensa upp köksträdgården och har lagt in dragon i vinäger, men har nu ovan kryddor kvar att ta hand om.

Ngn som har testat detta? googlade lite och hittade att persilja kan man plocka och frysa in i portionsförpackningar. Då borde ju färdigknutna buketter fungerar åxå.
Citera
2011-09-25, 15:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Du kan ju värma upp den igen, men det blir inte lika gott...

Ett annat tips är att du köper tortilla wraps, lägger köttfärs i mitten, rullar ihop, stör på ost efter smak och in i ungen i 10min 200° Servera med sallad och vitlökssås (Om det gillas)

Hmm, det borde man kunna använda på strimlad lövbiff åxå. Tänkte göra en satay på jobbet men det kommer nog att bli lite kvar. Får väl krydda upp den lite och i med lite tacho sås så borde det bli... Men den ska väl stekas först kan jag tänka?
Citera
2011-09-26, 14:01
Medlem
Hej!

Jag gjorde plommonspäckad fläskkarré och för att göra lite god sås till så använde jag spadet och blandade det med lite mjölk samt maizena + salt & peppar. Några tips på vad man mer kan ha i för att göra den ännu godare?

Mvh
Citera
2011-09-26, 14:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Hej!

Jag gjorde plommonspäckad fläskkarré och för att göra lite god sås till så använde jag spadet och blandade det med lite mjölk samt maizena + salt & peppar. Några tips på vad man mer kan ha i för att göra den ännu godare?

Mvh
soja och köttbuljong
Citera
2011-09-26, 14:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Grädde, nyckeln till så mycket gott.
Citera
2011-09-26, 18:33
Medlem
dinmammmas avatar
Kan man göra en cafe de paris sås UTAn mjölk? det står att man ska ha 1dl vatten och 1dl mjölk..

går det att använda enbart vatten tro? om man ersätter med lite mjöl o mer smör kanske.. ??

inte så bra på det här med mat
Citera
2011-09-27, 01:27
Medlem
Citat:
Hej!

Mvh
En (liten) klick dijonsenap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in