Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-02, 03:00
Medlem
christerys avatar
Köttbullar, krossade tomater och vita bönor, kan det fungera ihop?

Korv och vita bönor går ju an - inte nån kulinarisk läckerhet direkt men det går att äta i alla fall.

Saknar oregano och vitlök till tomaterna men har (såklart) chili. Leker med tanken i alla fall, men risken är ju att det blir oätligt.
Citera
2016-01-02, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Korv och vita bönor går ju an - inte nån kulinarisk läckerhet direkt men det går att äta i alla fall.

Saknar oregano och vitlök till tomaterna men har (såklart) chili. Leker med tanken i alla fall, men risken är ju att det blir oätligt.

Kan nog bli riktigt gott, men du bör nog krydda tomaterna rätt hårt isf.
Citera
2016-01-02, 05:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Kan nog bli riktigt gott, men du bör nog krydda tomaterna rätt hårt isf.

Kryddning (chili och nåt annat mystiskt) av det starkare slaget är inga problem då jag befinner mig i asien. Säger jag inte till (även om vi lagar nåt i lägenheten) så blir det starkt som fan.

Vännen är från isaan så att inte krydda betyder en 3-4 birds eye i käket. Då smakar det inte chili alls tycher hon - tja, jag är av en lite annan åsikt.
Citera
2016-01-02, 12:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Klart det funkar

En kryddstark korv och några stekta ägg till så har du ju i princip en engelsk frukost.
Citera
2016-01-02, 14:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Klart det funkar

En kryddstark korv och några stekta ägg till så har du ju i princip en engelsk frukost.

Ägg är ju inga problem, korvarna här fattar jag mig bara inte på så jag köper dom nästan inte - ölkorv är undantaget.

Nu blev det nån version av uppvärmd mat med hälften i stekpanna och hälften i mikron. Fråga mig inte varför... HSB (Hon Som Bestämmer) tycte det skulle vara så. Inköpet av oregano slutade med ett kilo vitlök men ingen oregano. Tja, det går nog att göra en sås på det åxå. Bara jag nu får tillstånd till att laga nåt - eller så passar jag på när hon är i duschen.

Skulle frankfurter funka, den har jag sett i alla fall. Resten av sorterna är skrivet på nåt obegripligt språk.
Citera
2016-01-02, 14:19
Medlem
Fizzbacks avatar
Vad är det för ost de flesta pizzeriorna har i Calzone? Den brukar vara helt smält och riktigt seg och tjock, blir trådig.
Citera
2016-01-02, 14:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ägg är ju inga problem, korvarna här fattar jag mig bara inte på så jag köper dom nästan inte - ölkorv är undantaget.

Nu blev det nån version av uppvärmd mat med hälften i stekpanna och hälften i mikron. Fråga mig inte varför... HSB (Hon Som Bestämmer) tycte det skulle vara så. Inköpet av oregano slutade med ett kilo vitlök men ingen oregano. Tja, det går nog att göra en sås på det åxå. Bara jag nu får tillstånd till att laga nåt - eller så passar jag på när hon är i duschen.

Skulle frankfurter funka, den har jag sett i alla fall. Resten av sorterna är skrivet på nåt obegripligt språk.
Frankfurter är väl bara ett annat namn för wienerkorv?
Det funkar toppen, bara att steka på.
Det är ju "krubb" vi pratar om nu, inte "finkök a la"...
Lite chili, vitlök och en kall bira på det där och du är hemma.
Citera
2016-01-02, 19:55
Medlem
Hur länge håller sig ett öppnat paket fläskfile i kylen? Funkar bra att frysa?
Citera
2016-01-02, 23:58
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Hur länge håller sig ett öppnat paket fläskfile i kylen? Funkar bra att frysa?

Japp, funkar bra att frysa som allt annat kött. Ska du förvara den i kylen, så står den sig bättre om du slår in den i smörgåspapper så att den inte ligger i fukt hela tiden. Hållbarheten beror ju på vilket skick den är i när du bryter förpackningen. Fem dagar kanske?
Citera
2016-01-03, 07:43
Medlem
christerys avatar
Detta blir bara värre och värre, löst dom flesta problemen men köpte på mig lite tacos igår som skall tillagas - inga problem, och ost till det. Men jag har ju inget rivjärn (tja, ett tvåbent sådant, men det lär inte bita på osten heller).

Är det bara hacka ner med kniv eller finns det nåt knep som jag inte tänkt på typ skrapa (det har jag inte testat). Läst att man gör det med kött till råbiff dock.

Gouda är osten förresten om det nu har nån betydelse.

Vandrade runt på macro men inte ett rivjärn eller en tekula, inte heller porslin fanns att finna. Orkade inte fara runt som ett skållat troll heller mellan olika butiker för varje butik vi besöker skall ju gås igenom (av henne) noggrant. Det tar sin lilla tid om man uttrycker det milt - så utan rivjärn sitter jag i min lilla etta och hoppas på nåt bra förslag.

Borde gå att skära ner i bitar och om inte annat så kör jag den i mikron så smälter ju osten. men finns det ett fiffigare sätt (utan att köpa ett rivjärn) så är jag idel öra.
Citera
2016-01-03, 12:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Detta blir bara värre och värre, löst dom flesta problemen men köpte på mig lite tacos igår som skall tillagas - inga problem, och ost till det. Men jag har ju inget rivjärn (tja, ett tvåbent sådant, men det lär inte bita på osten heller).

Är det bara hacka ner med kniv eller finns det nåt knep som jag inte tänkt på typ skrapa (det har jag inte testat). Läst att man gör det med kött till råbiff dock.

Vandrade runt på macro men inte ett rivjärn eller en tekula, inte heller porslin fanns att finna. Orkade inte fara runt som ett skållat troll heller mellan olika butiker för varje butik vi besöker skall ju gås igenom (av henne) noggrant. Det tar sin lilla tid om man uttrycker det milt - så utan rivjärn sitter jag i min lilla etta och hoppas på nåt bra förslag.

Borde gå att skära ner i bitar och om inte annat så kör jag den i mikron så smälter ju osten. men finns det ett fiffigare sätt (utan att köpa ett rivjärn) så är jag idel öra.
Smälta ihop osten med köttfärsen, brukar funka bra.
Citera
2016-01-03, 14:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Kniv och gör "ost julienne" är väl det snabbaste och enklaste.
Har du en osthyvel har du mer än halva jobbet gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in