Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Köpte sallad och fick 2 st bröd "på köpet". Första spontana tanken var att det var pitabröd. Men pitabröd ser ju annorlunda ut. Så vad tusan är detta för typ av bröd, och är det tänkt att man ska ha fyllning i dem?

http://imageshack.us/photo/my-images/405/sam0050p.jpg/
Ser ut som pizzadegsbröd! Handlade du på pizzeria?
Tror nog bara att du skall äta dem rakt av, hade jag gjort.
Citera
2011-08-23, 21:53
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Köpte sallad och fick 2 st bröd "på köpet". Första spontana tanken var att det var pitabröd. Men pitabröd ser ju annorlunda ut. Så vad tusan är detta för typ av bröd, och är det tänkt att man ska ha fyllning i dem?

http://imageshack.us/photo/my-images/405/sam0050p.jpg/

Vanligt ostbröd? Brukar alltid få det när jag köper sallad.

Bara doppa i dippen eller ät som vanligt
Citera
2011-08-23, 23:04
Medlem
linjalvaxts avatar
Vet inte om jag postar rätt men det känns mest rätt att posta här istället för att skapa en ny tråd.

Angående "carbonara". När jag gjorde carbonara senast så hade lök i och en kompis till mig sa att det var fel, han menade på att jag inte hade gjort en gammal hederlig carbonara, så nu undrar jag om ni har lök i eran carbonara?
Ska det vara lök i en carbonara?
Citera
2011-08-23, 23:21
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linjalvaxt
Vet inte om jag postar rätt men det känns mest rätt att posta här istället för att skapa en ny tråd.

Angående "carbonara". När jag gjorde carbonara senast så hade lök i och en kompis till mig sa att det var fel, han menade på att jag inte hade gjort en gammal hederlig carbonara, så nu undrar jag om ni har lök i eran carbonara?
Ska det vara lök i en carbonara?

Egentligen inte men kalla det en variant istället.
Själv brukar jag ha vitlök i, det blir inte sämre för det.
Citera
2011-08-23, 23:29
Medlem
linjalvaxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Egentligen inte men kalla det en variant istället.
Själv brukar jag ha vitlök i, det blir inte sämre för det.

Vartannat recept visar att det ska vara lök i den, detta gör mig confused så att säga.
Egentligen en skitsak men vill så gärna "äga" honom i detta då han är blivande kock.
Citera
2011-08-24, 00:36
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linjalvaxt
Vartannat recept visar att det ska vara lök i den, detta gör mig confused så att säga.
Egentligen en skitsak men vill så gärna "äga" honom i detta då han är blivande kock.

Om det nu spelar någon roll hävdar wikipedia-skribenten på den italienska delen att du har fel.

För smaken: gör som du vill.
För diskussionen: ligg lågt!
Citera
2011-08-24, 09:28
Medlem
linjalvaxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Om det nu spelar någon roll hävdar wikipedia-skribenten på den italienska delen att du har fel.

För smaken: gör som du vill.
För diskussionen: ligg lågt!

Fan också! Nu måste jag ligga jävligt lågt..
Citera
2011-08-26, 17:01
Medlem
cosmic_dancers avatar
Hur ska man göra för att en gryta inte ska bli vattning? brukar göra en kycklinggryta emd svamp, paprika, lök och mini matgrädde medmera. Men dagen efter är den alltid vattning. är det grönsakerna som gör att det blir så?
Citera
2011-08-26, 17:17
Medlem
Vill ha tips på tokbilliga pastarecept som ändå är grymt goda! Gärna med någon kött/fisk/kyckling + sås..
Har tyvärr tröttnat på carbonara och pasta med köttfärssås..
Citera
2011-08-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draplig
Vill ha tips på tokbilliga pastarecept som ändå är grymt goda! Gärna med någon kött/fisk/kyckling + sås..

Saffranssås med bacon

1paket bacon
Purjolök
1/2kuvert saffran
Buljongtärning
2,5dl Crème Fraîche
1/2 paprika
Vatten

Strimla purjolök och fräs detta. Skär sedan bacon i valfri storlek och låt fräsa en stund. Häll sedan i lite saffran, rör runt, häll i lite vatten och en halv buljongtärning. Låt sjuda lite, häll sedan på Crème Fraîche och avsluta med att hälla i lite hackad paprika.

Sen finns ju pastasåser såsom currykyckling osv.
Citera
2011-08-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draplig

Tja, du kan ju alltid göra pastan som vanligt (jag brukar ta makaroner dock).

Sedan gör du en sås som består av följande (till 2 portioner). Såsen kan göras under tiden som pastan kokar.

2,5 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1-3 msk grädde eller smör
140-200 g skinka i småbitar. Alternativt kassler eller tärnad bacon
0,5 tsk salt
0,5 krm malen vitpeppar

Vispa ut vetemjölet med lite av mjölken (ca 0,75 dl mjölk kan vara lagom till 2,5 msk mjöl). Tillsätt sedan resten av mjölken, lite i taget, under vispning. Tillsätt grädde eller smör. Låt koka upp under omrörning. Sänk plattan och låt koka ett par minuter. Tillsätt kött-tärningarna och låt koka ytterligare ett par minuter. Smaka av med salt och peppar. Tänk på att olika sorters kött är olika salt så det kan behövas mer eller mindre salt.
Citera
2011-08-26, 20:50
Medlem
Ein Verlechters avatar
Alternativ till mat.

Har varit gräsänkling en vecka, på söndag kommer bruden hem.
Är inte så hungrig än men vet att kroppen kommer behöva mat inom de närmaste timmarna så det är lika bra att förbereda sig.

Problemet är bara att att jag har ätit upp allt som kan godkännas som enkel näring i huset(framförallt fryspizzor och nudlar).
Mina matlagningskunskaper är visserligen rätt goda under överinseende men min lathet är desto större. Ja, skåpen är fulla av "ingredienser"(sådant som man magiskt kan blanda till en närande måltidmen jag vägrar att befatta mig med sånt och jag vägrar gå till affären. Bara därför att.
Min flickvän/övervakare är inte hemma, jag gör vad jag vill!

Men jag vill ha mat...

Det jag på rak arm vet att jag har hemma är:
3st 50cl falcon bayerskt trefemmor
2st påsar ahlgrens bilar
1 burk inlagd sill samt en burk senapssill från någongång tidigare i sommmar
3st katter(en stor svart, en mellanstor grå och en liten röd)
1 liter mjölk
1 liter iste
1/3 sjuttis hakushu single malt whisky
1/3 limpa gammalt bröd
1 burk nutella
Sammanlagt drygt 10 kilo kattmat av olika sorter
1 stock snus av märket knox
En påse med chiabattamjöl? (Något som tjejen köpt och aldrig ställt in i något skåp...)

Självklart finns det en massa grejor i skåp och sådant men varför kolla där när jag har flashback som löser alla mina problem?

Så, vad kan jag laga till för gott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in