Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-18, 20:15
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
När vi ändå är inne på Janssons, kan man ersätta ansjovisen med tonfisk eller något? Visst, det blir nog inte samma sak, men som fattig student sved det lite i plånboken när en burk med 80 g fisk kostade 20 kronor. Med lite kryddor borde man väl kunna komma ganska nära till ett lite rimligare kilopris?

Det låter som en dålig idé när det trots allt handlar om så små summor. Jag skulle inte ens prova.
Citera
2011-12-18, 20:25
Medlem
Citat:
När vi ändå är inne på Janssons, kan man ersätta ansjovisen med tonfisk eller något? Visst, det blir nog inte samma sak, men som fattig student sved det lite i plånboken när en burk med 80 g fisk kostade 20 kronor. Med lite kryddor borde man väl kunna komma ganska nära till ett lite rimligare kilopris?
Dumsnålt! Du kan aldrig fuska dig till en Jansson! Och köp för i helvete inte ansjoviskryddad sill för att komma ner i priset. Inget annat än äkta ansjovis duger!
Citera
2011-12-18, 20:29
Medlem
constants avatar
Citat:
När vi ändå är inne på Janssons, kan man ersätta ansjovisen med tonfisk eller något?
Kan man byta ut korven i en kokt med bröd mot rädisa eller nåt?
Citera
2011-12-18, 20:55
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det låter som en dålig idé när det trots allt handlar om så små summor. Jag skulle inte ens prova.
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan man byta ut korven i en kokt med bröd mot rädisa eller nåt?
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Dumsnålt! Du kan aldrig fuska dig till en Jansson! Och köp för i helvete inte ansjoviskryddad sill för att komma ner i priset. Inget annat än äkta ansjovis duger!
Det verkar som att jag trampat på en öm tå. Låter då bli den idén, får leva med att ansjovis kostar. Den jag köpte hette Grebbestads, är det rätt eller begick jag ännu ett misstag?
Citera
2011-12-18, 21:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Det verkar som att jag trampat på en öm tå. Låter då bli den idén, får leva med att ansjovis kostar. Den jag köpte hette Grebbestads, är det rätt eller begick jag ännu ett misstag?

Den som lever får se... Janson tas inte lätt på.

Går du den smala vägen:

ca 1 kg (ca 10 st medelstora) potatis helst en mjölig sort
2 st gula lökar
200 g ansjovisfilé
3 dl vispgrädde
3 msk ströbröd
2-4 msk smör eller flytande margarin/smör

Lagar den som min mamma lagar den, så kanske...
Fel potatis - den blir för rimmig... Formen med jansson vänds över kockens huvud.
billig ansjovs - en eller 2 fingrar klipps, körs i mixer innan du får tillbaka dessa.
Mager grädde eller smör - inlåsning i källaren hela julhelgen
Miss i tillagnig av lök... Har du sett grishuven med ett äpple i på julbordet? Det var en kock som misslyckades.

No preassue.
Senast redigerad av christery 2011-12-18 kl. 21:21.
Citera
2011-12-18, 21:59
Medlem
Citat:
Helt korrekt!
Den bästa ansjovisen. Se nu till att bryna löken innan samt enbart ha riktig grädde i så kommer den bli kanongod!
Citera
2011-12-18, 22:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Helt korrekt!
Den bästa ansjovisen.
Fel! Fel! Fel!

Den bästa ansjovisen finns inte längre att köpa.
Har glömt vad den hette, men det var hel ansjovis som man fick rensa själv som var den bästa. Helt jävla oöverträffad i smak. Det var ett sådant kärt besvär att stå och rensa oljiga, små sköra ansjovisar på julafton, som fick fingrarna att stinka fisk ända till annandagen, men det var det värt. Men i brist på den så får Grebbestads duga.
Citera
2011-12-18, 22:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Fel! Fel! Fel!

Den bästa ansjovisen finns inte längre att köpa.
Har glömt vad den hette, men det var hel ansjovis som man fick rensa själv som var den bästa. Helt jävla oöverträffad i smak. Det var ett sådant kärt besvär att stå och rensa oljiga, små sköra ansjovisar på julafton, som fick fingrarna att stinka fisk ända till annandagen, men det var det värt. Men i brist på den så får Grebbestads duga.
Men gräbbestad har ju hela också, är inte dom bra då?
Citera
2011-12-18, 22:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men gräbbestad har ju hela också, är inte dom bra då?
Nej, de är för söta och har samma smak som de filéade, så man kan lika gärna köpa dem och spara sig omaket med "fiskfingrar".
Citera
2011-12-18, 22:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, de är för söta och har samma smak som de filéade, så man kan lika gärna köpa dem och spara sig omaket med "fiskfingrar".
Nu har jag inte smakat den du pratar om, vilken den nu är.
vad hette den?
Citera
2011-12-18, 22:59
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu har jag inte smakat den du pratar om, vilken den nu är.
vad hette den?
Det är ju det jag inte kommer ihåg.
De var mindre söta och mer kryddiga än Grebbestads ansjovis.
Grebbestads är ju lite barnmatsvarianten av ansjovis, söt och inte så kryddig.
Citera
2011-12-19, 09:53
Medlem
thewakka35s avatar
Jag köpte en påse potatis som hade bäst före datum samma dag, hur länge håller potatisen efter detta datum? I affären gissade man på några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in