Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-17, 16:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
http://www.kokaihop.se/recept/sjotunga-walewska-och-pommes-duchesse ?
En av de mest överskattade maträtterna som finns.
Fisk kokt i grädde, oavsett hur uppsnoffsad den är, har aldrig varit någon personlig favorit.
Citera
2011-12-17, 16:58
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
I lika delar? Då skall det funka, det är bara att fortsätta koka.

Det blev kola av det till slut ändå Tack!
Citera
2011-12-17, 17:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Det står sås i receptet, men det blev kola? Frågar för att jag ska göra någon smarrig kola till jul, och undrar om jag kan använda receptet.
Citera
2011-12-17, 17:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn

Trägen vinner...
Citera
2011-12-18, 13:04
Medlem
Revbenssjäll, skillnader

Hej!

Har en lite fråga om skillnader på revbensspjäll. Skillnaden mellan tjocka och tunna vet jag beror på var ifrån grisen de kommer, men vad är skånska? Såg i ett reklamblad att de säljer "skånska revben" på citygross. Är det så att de bara är från Skåne?
Senast redigerad av tironto 2011-12-18 kl. 13:07. Anledning: Dålig svenska...
Citera
2011-12-18, 13:34
Medlem
dePauls avatar
Skånska revben är det som vi i dagligt tal benämnder som sidfläsk med tillhörande revben och svål.

Skillnaden mot tjocka revben är således platsen från vilken biten urtages. Tjocka revben kommer från bogområdet.

~Paul~
Citera
2011-12-18, 14:01
Medlem
Dr.Glass avatar
Hjälp, min jansson drunknar!!
Jag vette fan vad jag gör för fel, men varje jävla gång jag ska göra potatisgratäng, och nu Jansson, så blir det en massa vätska(grädde) löst i formen. Får aldrig till den där krämigheten...

Nu har jag nästan gjort klart min jansson, men har ännu inte lagt på något ströbröd då den ska med till min svärmor om några timmar och tänkte göra klart den där.
I min jansson är det:
1,25 kg fast potatis
2,5st 125 g burkar med ansjovis + spad från en halv burk.
3 lökar
6,25 dl grädde.

Är det verkligen för mycket grädde? Jag tycker inte det, men ändå...

Jag slänger upp en bild på eländet så får ni döma själva(ursäktar kass kvalité):
http://i42.tinypic.com/20u93j4.jpg

Edit: Potatisen är nästintill genomkokt, skulle väl kunna gå ett par minuter till i ugnen, men det kommer den ju göra sen med ströbrödet.
Min förhoppning är att ströbrödet sedan kommer binda en del av vätskan, men annars vad ska jag göra?
Citera
2011-12-18, 14:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
1,25 kg fast potatis
Där är ditt problem. Jansson och potatisgratäng skall göras på mjölig potatis, helst King Edward, eller om du lycklig nog att kunna få tag på lite Magnum Bonum. Fast potatis är helt enkelt inte stärkelserik nog för att reda gratängen, utan man får ta till sådana där fula knep som att ha lite majzena i grädden för att den inte skall rinna.

Sedan så är det lite för mycket grädde. Jag brukar beräkna 3 dl till ca 6-8 potatisar.

Edit: En annan viktig sak är att inte skölja potatisen efter att den är strimlad/skivad, för då sköljer du bort stärkelsen som behöver finnas där för att reda grädden. Jag blir helt skogstokig när jag ser tv-kockar stå i teve och slå i folk att de skall lägga den strimlade eller skivade potatisen i kallvatten för att undvika missfärgning innan de gör gratängen. Missfärgning undviks genom att man direkt lägger mer potatisen i formen och häller på grädden. Den skall inte stå och vänta på diskbänken utan allt annat skall vara klart innan, och potatisen skivas/strimlas sist av allt.
Senast redigerad av Byline 2011-12-18 kl. 14:33.
Citera
2011-12-18, 14:25
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Där är ditt problem. Jansson och potatisgratäng skall göras på mjölig potatis, helst King Edward, eller om du lycklig nog att kunna få tag på lite Magnum Bonum. Fast potatis är helt enkelt inte stärkelserik nog för att reda gratängen, utan man får ta till sådana där fula knep som att ha lite majzena i grädden för att den inte skall rinna.

Jag som hade hört helt annorlunda tidigare .

Vad bör jag göra i nuläget?
Citera
2011-12-18, 14:28
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag som hade hört helt annorlunda tidigare .

Vad bör jag göra i nuläget?
Det blir svårt att rädda den nu. Du får helt enkelt hoppas på att potatisen suger upp lite mer vätska under andra värmningen. Risken är dock att grädden börjar smöra sig vid den andra gräddningen, men smaken borde ju vara god ändå.

Se min edit i inlägget ovan...
Senast redigerad av Byline 2011-12-18 kl. 14:34.
Citera
2011-12-18, 14:36
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Det blir svårt att rädda den nu. Du får helt enkelt hoppas på att potatisen suger upp lite mer vätska under andra värmningen. Risken är dock att grädden börjar smöra sig vid den andra gräddningen, men smaken borde ju vara god ändå.

Se min edit i inlägget ovan...

Okej, ingen idé att försöka fimpa lite av grädden nu? Jag sköljde aldrig potatis av just den anledningen, så ett rätt i alla fall
Citera
2011-12-18, 14:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Okej, ingen idé att försöka fimpa lite av grädden nu? Jag sköljde aldrig potatis av just den anledningen, så ett rätt i alla fall
Du kan ju försöka skeda ur lite grädde, men du skedar väl tyvärr ur en hel massa smak då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in