Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 13:49
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag har tänkt göra dinkelpizza om några dagar. Förra gången jag gjorde den blev den så jäkla kladdiga. Finns det något jag kan göra annorlunda?

2½ dl vatten
25 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
6 dl dinkelsikt
1/2 dl olivolja

Den jäste minst 30 minuter. Den var inte bara kladdig utan ganska svårarbetad. Jag blev bjuden på den och de lyckades göra den mycket tunnare.

Receptet i sig är väldigt intressant eftersom man använder tomatpuré som bas istället för krossade eller passerade tomater. Och plåten förvärms i ugnen innan man lägger på bakplåtspappret med degen.

Ingredinenser är rostad rödlök, aubergine och zucchini. Det får liksom inte misslyckas när det är påkostade råvaror och tar tid.

Skatteskolk
Citera
2012-08-29, 17:51
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag har tänkt göra dinkelpizza om några dagar. Förra gången jag gjorde den blev den så jäkla kladdiga. Finns det något jag kan göra annorlunda?
prova dePauls recept: https://www.flashback.org/sp7819296
Citera
2012-08-29, 19:00
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
prova dePauls recept: https://www.flashback.org/sp7819296

Tack! 3.5 timme bara med degen. Ja, ska det göras kan man lika gärna göra det ordentligt. Det här får man ju börja göra på eftermiddagen. Rätt hardcore att bjuda någon på det.

Att knåda 20 minuter för hand kan ju bli spännande, men absolut något jag ska prova.

Skatteskolk
Citera
2012-09-01, 17:32
Medlem
Hellbeards avatar
Ska baka pizza och tänkte ha ananas på. Ska jag köpa skivad i burk eller ta en hel från frukt och grönt-avdelningen? Vad blir bäst?
Citera
2012-09-01, 18:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbeard
Ska baka pizza och tänkte ha ananas på. Ska jag köpa skivad i burk eller ta en hel från frukt och grönt-avdelningen? Vad blir bäst?

skulle nog köra på burkannanas, den färska i fruktdisken kan vara väldigt omogen
Citera
2012-09-02, 10:26
Medlem
Hej

Nu undrar jag vilken rissort som man ska använda om man ska göra vanligt stekt ris med grönsaker? I engelska recept jag har kollat på säger de långkornigt ris och på wikipedia är både jasmin och basmatiris klassat som det.

Tack på förhand
Tobias
Citera
2012-09-02, 17:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watten
Hej

Nu undrar jag vilken rissort som man ska använda om man ska göra vanligt stekt ris med grönsaker? I engelska recept jag har kollat på säger de långkornigt ris och på wikipedia är både jasmin och basmatiris klassat som det.

Tack på förhand
Tobias

Du har 2 grundtyper av ris, långkornight och rundkorningt.

Rundkornigt är tex grötris, risottoris och sushiris, rissorter som blir väldigt klibbiga/grötiga
Långkornigt är tex jasmin, basmati, vildris/råris mfl finns även klibbiga sorter här men inte lika klibbiga som dom rundkorniga.

Till stekt ris så skulle jag rekomendera jasmin eller basmati (ev blandat med lite råris eller rött ris för färg, smak och extra nyttigheter), koka riset i god tid så det får kallna innan du ska steka det
Citera
2012-09-03, 00:26
Medlem
JuristGrosss avatar
Ganska god lösning mitt i natten; egenodlad gullök, pimiento pasta fyllda oliver, egenodlad gurka och dagsfärskt köpbröd.

Edit: länk.
Edit2: http://i.imgur.com/VpLnh.jpg
Senast redigerad av JuristGross 2012-09-03 kl. 00:29.
Citera
2012-09-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Du kan mycket väl göra stekt potatis snyggt. Se till att använda smör(SMÖR), inte för små bitar och likadant skurna bitar.

Du är alltså ute efter snygg mat? Spelar inte så stor roll vad du lägger på tallriken, knepet är mer att inte översteka ingrediensen. Stek/tillaga önskad ingrediens tills den är nästan klar, använd bra mängd fett(ger glans) och skär i större bitar än vad du normalt gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Quiona, tillaga en mindre mängd av alla 3 sorterna (vit, röd och svart gör dubbelt av den vita, glöm inte att sklja quinoa så att den inte smakar bittert) var för sig. Den vita delas i 2 delar den ena halvan fås att bli grön genom att blanda i örter (eller några droppar färg om man vill ha extra effekt) lägg sedan upp sida vid sida och avsluta med en liten sallad.

Sent svar men jag har inte glömt er. Tack för båda tipsen!
Här är resultatet:

Kyckling i currysås med färsk koriander serverat med quiona och smörfrästa grönsaker, cashewnötter och svamp.

http://i259.photobucket.com/albums/hh295/LupusRutilus/Mat/kycklingoquinoa.jpg

Blev tyvärr ingen bearbetning av quiona'n med färger o så, och tyvärr blev såsen lite för fast, men det blev riktigt gott ändå.
Citera
2012-09-05, 18:11
Medlem
Chansar på att lägga en fråga här även om den är lite off-topic.

Jag försöker jobba mig upp i köket på en bra restaurang. Finns det några kurser eller certifikat i livsmedelshygien som är meriterande eller är det bara slöseri med tid/pengar? Är självklart redan ganska påläst så frågan gäller om det skulle öka mina chanser att få jobb eller hjälpa mig att avancera. Någon som har koll?
Citera
2012-09-05, 18:17
Medlem
kapten zooms avatar
La en bunke kikärtor i blöt i cirka 12-15 timmar, sedan hällde jag av allt vatten och ställde in de som jag inte tillagade direkt i kylen. Där har de alltså stått nu i kanske en vecka.

Går det fortfarande använda dem?
Citera
2012-09-05, 21:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten zoom
La en bunke kikärtor i blöt i cirka 12-15 timmar, sedan hällde jag av allt vatten och ställde in de som jag inte tillagade direkt i kylen. Där har de alltså stått nu i kanske en vecka.

Går det fortfarande använda dem?

Nja, jag skulle nog kasta dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in