• 1
  • 2
2011-01-19, 18:57
Medlem
Visste inte riktigt var jag skulle placera denna tråd, men det får bli här till en början.

Varför ska man inte återfrysa tinad mat?

Hör hela tiden att det blir för många bakterier då. Men om bakterier inte växer i frysen, då har väl maten inte mer bakterier om man återfryser maten än om man äter upp den direkt?

Och mängden bakterier, borde inte den bli jättehög t.ex. när man kokar en drös potatisar och lägger hälften i kylen för att ätas senare? Då lägger man ju varm mat inte i frysen utan t.o.m. i kylen där det är varmare.

Hittar massa länkar typ http://www.fsis.usda.gov/factsheets/...zing/index.asp men de svarar inte på några frågar utan radar bara upp tips.
Citera
2011-01-19, 21:22
Bannlyst
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den fukt som kan finnas i livsmedlet (som tinas upp) kan spränga sönder "fibrerna" om det återfryses. Både när det gäller kött och bröd. Det är alltså inte främst av bakteriehänseende återfrysning är olämpligt, utan av smakhänsyn.
Citera
2011-01-19, 22:46
Medlem
g-molls avatar
Vissa bakterier bildar toxiner som inte försvinner vid frysning. Gå gärna in på livsmedelsverkets hemsida och läs mer om hur mat bör hanteras!!
Citera
2011-01-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-moll
Vissa bakterier bildar toxiner som inte försvinner vid frysning. Gå gärna in på livsmedelsverkets hemsida och läs mer om hur mat bör hanteras!!
Som jag nämnde, alla sidor verkar bara skriva Hur mat bör hanteras, inte Varför den bör hanteras på sitt vis. Information utan källa gör mig dum.

Jag har aldrig sett någon rekommendation att inte göra storkok som man förvarar i kylen i några dar. Detta skulle vara minst lika farligt med tanke på toxinerna du nämner - t.o.m. värre eftersom bakterier inte blir helt inaktiva i kylen.
Citera
2011-01-21, 19:00
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4sss
Som jag nämnde, alla sidor verkar bara skriva Hur mat bör hanteras, inte Varför den bör hanteras på sitt vis. Information utan källa gör mig dum.

Jag har aldrig sett någon rekommendation att inte göra storkok som man förvarar i kylen i några dar. Detta skulle vara minst lika farligt med tanke på toxinerna du nämner - t.o.m. värre eftersom bakterier inte blir helt inaktiva i kylen.

Toxinerna bildas framför allt när maten är rumstempererad. Snabb avkylning och förvaring i kylskåp minskar risken. Jag tror du hittar dina svar om du läser lite noggrannare. Även smittskyddsinstitutet har en del info av intresse.
Citera
2011-01-21, 21:07
Medlem
Milwaukees avatar
En anledning väl så god är väl att resultatet in blir något vidare, jag har försökt återfrysa mat men det slutar alltid med att konsistensen blir skitskum och smaken inte så aptitlig som innan. Bildas det dessutom bakterier som inte försvinner vid frysning är det verkligen inget att hålla på med.
Citera
2011-01-22, 10:45
Medlem
christerys avatar
Prova gör det med glass då!

Du sabbar käket. (om det inte är typ mamma scans hemgjorda köttbullar, dom går inte att göra sämre)
Citera
2011-01-22, 12:23
Medlem
dePauls avatar
Det går inte att generellt svara på den här frågan eftersom varje enskild råvara/mattyp kräver sitt speciella behandlingssätt. Vissa råvaror/mat kan man utan problem återfrysa efter att de/den varit tinade/tinad.

~Paul~
Citera
2011-01-22, 12:26
Medlem
RoaldDahls avatar
Det handlar inte bara om mängden bakterier utan vad det är för sort vi talar om. Dum-i-huvet-bakterier vill man inte drabbas av (botulism) och inte heller galna-kosjukdom (nervkollaps) vid mathantering.
Citera
2014-07-18, 20:09
Medlem
momo79s avatar
För ett par dagar sedan gjorde jag pasta med köttfärssås. Det blev massa sås över som jag sedan fryste in. Nu värmer jag den frysta köttfärssåsen i en kastrull på spisen men det kommer bli ytterligare sås kvar så då är min fråga om jag kan frysa in denna överblivna såsen ytterligare en gång eller är den körd?
Citera
2014-07-18, 20:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
För ett par dagar sedan gjorde jag pasta med köttfärssås. Det blev massa sås över som jag sedan fryste in. Nu värmer jag den frysta köttfärssåsen i en kastrull på spisen men det kommer bli ytterligare sås kvar så då är min fråga om jag kan frysa in denna överblivna såsen ytterligare en gång eller är den körd?
Har det bara upphettats till kokpunkten i ett par minuter, så kan det återfysas igen.
Citera
2014-07-18, 22:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Mång skulle säker säga nej. Men inga problem. Jag har gjort typ så här massor av gånger dom senaste 20 åren. Senast jag hade magsjuka var nog när jag gick i mellanstadiet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in