Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-22, 05:55
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
...
men om man börjar med bollen och avslutar med ullen brukar resultatet bli bra.
...
Tillägg:
Jag använder stålbollen tillsammans med Vim eller Jif eller vad f*n det kallas för nuförtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Lindis90
Jag har lite ägg med utgångsdatum den 14 november. Vågar man äta dom? Vill minnas att när jag var på studiebesök hos en äggproducent så sa personen där att ägg höll mycket längre än bäst före datumet men jag litar inte riktigt på mitt minne.
...
Du har ett bra minne. Som Tant_Grön skriver, det är bara att äta. Är äggen dåliga så kommer du märka det innan du stoppar in dem i munnen.
Citera
2010-11-22, 19:12
Medlem
Behöver tipps på billig mat som man blir mätt av, men inte som man blir tjock av
Citera
2010-11-22, 19:20
Medlem
Dalailamas avatar
Hur ansar man en purjolök?

Snabbt svar uppskattas

(singel, man, student - behöver jag säga mer )
Citera
2010-11-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
släng äggen åt helvete. det är inte värt risken att bli magsjuk att chansa.

vitsen meed cous-cous är att detb skall stå på plattan på svag värme tills allt vtn kokat in ångat bort.
Rör om då o då, inget lock på kastrullen. Sedan lägger du ner en klatt smör/margarin i kastrullen och rör om tills konsistensen känns bra.

Åh herre.

Couscous ska absolut inte koka...inte ens stå på varm platta...
Citera
2010-11-22, 19:41
Medlem
Går det bra att låta en kyckling vara i marinad i typ 18 timmar? Marinaden består av soja, olja och diverse kryddor.

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men det var inte länge sen jag bara kunde laga snabbmakaroner och köttbullar
Citera
2010-11-22, 19:45
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Hur ansar man en purjolök?

Snabbt svar uppskattas

(singel, man, student - behöver jag säga mer )

Skär bort nedersta delen. Skär en skåra från botten och uppåt. Djupet ska vara typ till mitten. Fläk upp purjon och skölja/tvätta alltihop med vatten.
Citera
2010-11-22, 19:56
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Skär bort nedersta delen. Skär en skåra från botten och uppåt. Djupet ska vara typ till mitten. Fläk upp purjon och skölja/tvätta alltihop med vatten.

Kanon! Tack!
Citera
2010-11-22, 22:10
Medlem
troengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindis90
Går det bra att låta en kyckling vara i marinad i typ 18 timmar? Marinaden består av soja, olja och diverse kryddor.

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men det var inte länge sen jag bara kunde laga snabbmakaroner och köttbullar

Inga problem kompis.
Citera
2010-11-23, 17:46
Medlem
-Kniffel-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag brukar ha den som smörgåspålägg. En klassiker är förstås skinka till (vit) sparris. Där passar Schwarzwälder bra. Annars kan jag tänka mig att man kan använda den på liknande sätt som parmaskinka används, d.v.s. att linda runt grönsaker, ost, m.m. Om du kan läsa tyska eller är beredd att lita på Google Translate kan du prova att söka på rezept schwarzwälder schinken. Man får dels upp recept på hur själva skinkan görs, men även en mängd recept där den ingår som ingrediens. Om du hittar och provar något spännande får du gärna lämna rapport!
Tackar för tipsen!! Ska testa det med grönsakerna, har faktiskt inte tänkt på det, det borde ju bli riktigt gott!
Det funkar ju säkert på pizza och smörgåsar - men jag tycker det är så trist att smaken nästan ska försvinna med allt bröd mm.. Grönsaker känns inte som att de "tar bort" den goda smaken lika mycket utan mer kompletterar.
Om jag hittar något spännande så meddelar jag
Citera
2010-11-24, 12:44
Medlem
eXtremos avatar
Skall precis dra igång en ost- och skinkpaj, vill dock "pimpa" den på något sätt. Det jag har hemma är tomater. Hur är det om man skär tomaten i skivor och lägger skivorna på pajen när man just har hällt i äggstanningen? Trycker ned de lite så att de är precis under ytan. Passar det rent smakmässigt?
Citera
2010-11-24, 13:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Skall precis dra igång en ost- och skinkpaj, vill dock "pimpa" den på något sätt. Det jag har hemma är tomater. Hur är det om man skär tomaten i skivor och lägger skivorna på pajen när man just har hällt i äggstanningen? Trycker ned de lite så att de är precis under ytan. Passar det rent smakmässigt?
Visst passar tomater i samband med ost/skinkpaj. Dock måste det preppas på ett annat än av dig föreslagna sätt.

Till och börja med måste jag därför fråga: Hur mycket tomater har du hemma?

~Paul~
Citera
2010-11-24, 13:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst passar tomater i samband med ost/skinkpaj. Dock måste det preppas på ett annat än av dig föreslagna sätt.

Till och börja med måste jag därför fråga: Hur mycket tomater har du hemma?

~Paul~
Jag har två tomater hemma, alltså två tomater i "normal" storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in