2011-09-21, 18:03
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, du kan inte ersätta dill med nåt vad jag vet. Men du får väl smaksätta som du vill, lite hetta kan vara kul men vitlök... Nja. Det går ju att pilla dit efteråt med vitlökspressen.

Vad är det tänkta användningsområdet, begränsat till bara en sak eller spritt som allt från smörgåstårta till burgare, ger svar på om det passar.

Jag äter dem som tilltugg oftast inte till mat direkt.
Ersätta krondill var kanske fel ordval, menade mer precis som du sa att krydda efter smak istället.
Vitlök borde väl funka bra att smaksätta lagen med?
Citera
2011-09-21, 19:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Jag äter dem som tilltugg oftast inte till mat direkt.
Ersätta krondill var kanske fel ordval, menade mer precis som du sa att krydda efter smak istället.
Vitlök borde väl funka bra att smaksätta lagen med?

Kolla bara så att det inte händer nåt obehagligt med vitlök som står flera veckor i lag. Illa om den inte uppför sig som man förväntat sig och börjar jäsa eller ruttna eller nåt.

Inlagd vitlök som jag sett är först kokt lite och sen lagd i olja med lite kryddor av olika slag. Jag funderar på varför...
Citera
2011-09-21, 19:43
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Kolla bara så att det inte händer nåt obehagligt med vitlök som står flera veckor i lag. Illa om den inte uppför sig som man förväntat sig och börjar jäsa eller ruttna eller nåt.

Inlagd vitlök som jag sett är först kokt lite och sen lagd i olja med lite kryddor av olika slag. Jag funderar på varför...

Hm jaha, jo kanske får googla lite på vitlök i lag tex.
Vore ju illa om det blir något fuffens med vitlöken förstås.
Citera
2011-09-22, 15:00
Medlem
pederastens avatar
ersätta lergryta?

min lergryta är för liten för maten jag tänbkte laga idag.
går det precis lika bra att använda min le creuset-gryta?
http://www.tehusetjava.se/Upload/Images/Products/3347/Le%20creuset%20gjutj%C3%A4rnsgyta%20oval%20r%C3%B6 d.jpg

eller är det något speciellt med lergrytan som man missar då?
Citera
2011-09-22, 15:44
Medlem
Kruzs avatar
Verkligen ingen som har något mer konkret att komma med gällande vitlökens funktion vid inläggningar? Hittar inget på nätet direkt som pekar på ett visst sätt, vore synd om det nu blir så att vitlöken avger någon bismak efter ett par dagar. Men annars kommer jag varva chilli, vitlök, krondill och senapsfrön i en vanlig 1.2.3 lag och hoppas på det bästa.
Citera
2011-09-22, 16:20
Medlem
Du menar som att lergrytan släpper ifrån sig fukt?
Citera
2011-09-22, 16:49
Medlem
christerys avatar
Citat:
Verkligen ingen som har något mer konkret att komma med gällande vitlökens funktion vid inläggningar? Hittar inget på nätet direkt som pekar på ett visst sätt, vore synd om det nu blir så att vitlöken avger någon bismak efter ett par dagar. Men annars kommer jag varva chilli, vitlök, krondill och senapsfrön i en vanlig 1.2.3 lag och hoppas på det bästa.

Nu är det ju på nåt utrikiskt språk, men efter receptet kommer lite tankar från diverse personer, universitet.
Citera
2011-09-22, 18:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Har en inläggning på gång. Har lagt i ett par hela vitlöksklyftor och vad jag kan döma av att smaka på lagen så har det inte hänt nåt konstigt. Har dock bara legat där ett par dag.
Citera
2011-09-22, 18:36
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har en inläggning på gång. Har lagt i ett par hela vitlöksklyftor och vad jag kan döma av att smaka på lagen så har det inte hänt nåt konstigt. Har dock bara legat där ett par dag.
Ok, ett par dagar är kanske lite för kort tid för att dra några slutsatser.

Ska kolla in receptet, tack för tipset.
Citera
2011-09-22, 20:05
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Du menar som att lergrytan släpper ifrån sig fukt?

nej, jag menar som att jag inte har en aning.
Citera
2011-09-22, 20:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ska kolla in receptet, tack för tipset.

Mjo, men det var texten efter receptet som jag syftade på. Typ FAQen och längre ner. Men dom kanske säljer tryckkokare. Kollade inte så noga.

Idé: gör 2 burkar, en med vitlök. Och en utan... Låt båda stå i 4-5 v så vet du... Kan väl meddela FB om viken som var bäst.
Citera
2011-09-22, 20:15
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Mjo, men det var texten efter receptet som jag syftade på. Typ FAQen och längre ner. Men dom kanske säljer tryckkokare. Kollade inte så noga.

Idé: gör 2 burkar, en med vitlök. Och en utan... Låt båda stå i 4-5 v så vet du... Kan väl meddela FB om viken som var bäst.

Klockren idé, 2 burkar en med och en utan ja men så får det bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in