Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-03, 17:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Det råkar inte finnas någon här som råkar veta vad smältpunkten är på en fryspåse? Ska baka bröd och funderar på om man kan lägga de nybakta bröden att svalna direkt i påsen (ca 175 grader) eller om de bör få ligga en stund utanför först?

Jag kan ju givetvis prova med ett bröd i en påse ..
Gladpack i plast har en smältpunkt på 124 grader C - om jag minns rätt. Dvs, det är då den börjar ändra form och konsistens/viskositet. Jag förmodar att en vanlig plastpåse tål något lägre temperatur än en Gladpack. Jag tippar att du måste gå ned till kanske 70-80 g för att vara på den säkra sidan.

~Paul~
Citera
2011-04-03, 18:40
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Gladpack i plast har en smältpunkt på 124 grader C - om jag minns rätt. Dvs, det är då den börjar ändra form och konsistens/viskositet. Jag förmodar att en vanlig plastpåse tål något lägre temperatur än en Gladpack. Jag tippar att du måste gå ned till kanske 70-80 g för att vara på den säkra sidan.

~Paul~

ok, då får de ligga och svalna i en handduk ett tag innan
Citera
2011-04-03, 19:09
Medlem
dePauls avatar
Ja, det skulle jag vilja rekommendera .

~Paul~
Citera
2011-04-03, 20:51
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
ok, då får de ligga och svalna i en handduk ett tag innan
Nu är det ju säkert för sent. Men du riskerar ju även att få en hel del kondens i påsen. Och det behöver man ju inte vara raketkirurg för att lista ut att vatten och bröd inte är något vidare ihop.
Citera
2011-04-04, 21:37
Medlem
ProfessorAs avatar
Jag satt på en indisk restaurang på Brick Lane för ungefär ett år sedan och beställde en random rätt med kyckling som jag inte provat förr. Ägaren till stället var tydligen en svensk/indier/pakistanier. Servitören ordnade en lite pratstund mellan mig och ägaren där vi snackade all möjlig skit, bland annat mat och den rätt jag beställt. Han sa att den innehöll morot (även mandlar har jag för mig).

Rätten var väldigt god men tyvärr glömde jag nästan direkt vad den hette så jag har inte kunna hitta den igen/laga själv. Den är lite söt i smaken med en aning kardemumma. I färgen är den orangeaktig och påminner lite om tikka masala.

Är det någon som kan identifiera rätten? Eller är det så att det kan vara en variant av tikka masala? Jag har dock aldrig sett något sådant recept med morot i. Något som talar emot tikka masala är att jag har ätit det förr och borde komma ihåg.
Citera
2011-04-05, 15:28
Medlem
brunstigs avatar
Jag ska imorgon besöka min gamle farfar som snart är hundra år gammal. Han bad mig hjälpa han att tillaga souvas (rökt reninnanlår). Han ville att det skulle serveras i tunnbröd men är det någon här som kan ge mig ett enkelt recept på detta? Är icket så duktig på mat och de recept jag googlade fram var lite väl avancerade.
Citera
2011-04-05, 16:26
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Jag ska imorgon besöka min gamle farfar som snart är hundra år gammal. Han bad mig hjälpa han att tillaga souvas (rökt reninnanlår). Han ville att det skulle serveras i tunnbröd men är det någon här som kan ge mig ett enkelt recept på detta? Är icket så duktig på mat och de recept jag googlade fram var lite väl avancerade.

Hur är din souvas skuren nu? Är det vanliga souvaskebeb han är sugen på?
Citera
2011-04-05, 18:12
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Hur är din souvas skuren nu? Är det vanliga souvaskebeb han är sugen på?

Alltså den är inte skuren utan i en bit lättrökt. Tror han fick sin ide från någon sådan där vagn man köper snabbmat av när han vart på marknad i Pajala. Kan tänka mig att det är nån form av tunnbrödsrulle, han är lite lätt senil och småpackad så hans svar är väl lite utsvävande, sist jag frågade slutade det med att han berättade stories om ryska sjömän i 3 timmar.
Citera
2011-04-05, 19:24
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Alltså den är inte skuren utan i en bit lättrökt. Tror han fick sin ide från någon sådan där vagn man köper snabbmat av när han vart på marknad i Pajala. Kan tänka mig att det är nån form av tunnbrödsrulle, han är lite lätt senil och småpackad så hans svar är väl lite utsvävande, sist jag frågade slutade det med att han berättade stories om ryska sjömän i 3 timmar.

Då är det väl bara att skära den i små små tunna bitar, steka med lämplig krydda, göra en sallad och någon dressing. Det är i alla fall så jag minns att det smakade i de där marknadssouvasstånden.
Citera
2011-04-05, 23:36
Medlem
När jag gör fisksoppa ifrån hel fisk brukar jag låta rosket (det som blir kvar efter rensning och filéande, dvs ryggrad fenor och huvud) koka med som buljong. Någon annan som gör så? Ska man strunta i huvud och fenor av någon anledning?
Citera
2011-04-06, 08:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
När jag gör fisksoppa ifrån hel fisk brukar jag låta rosket (det som blir kvar efter rensning och filéande, dvs ryggrad fenor och huvud) koka med som buljong. Någon annan som gör så? Ska man strunta i huvud och fenor av någon anledning?
Fenorna har jag inte med men huvudet är en viktig detalj för smaken.

~Paul~
Citera
2011-04-06, 09:04
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fenorna har jag inte med men huvudet är en viktig detalj för smaken.

~Paul~

Man brukar också ta bort gälarna och skölja bort blodet längs ryggraden (som ingår i fiskens reningsorgan om jag inte minns fel) då detta kan ge sämre smak. Hur stor skillnad det blir vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in