Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-15, 17:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Tack för svar!
Den blir att testa i veckan, jag äter väääldigt mycket kyckling
Men jag var lite stressad så jag missade ditt inlägg så det fick bli den här som jag hittade på matklubben.se:
Förstår .

Mitt recept är bättre

~Paul~
Citera
2010-11-15, 21:07
Medlem
SPACEACEs avatar
Kan man lägga stekt bacon i kylen och värma på dagen efter? älskar ägg + bacon till frukost, men man orkar ju inte dra igång med bacon kl 7 på morgonen...
Citera
2010-11-15, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEACE
Kan man lägga stekt bacon i kylen och värma på dagen efter? älskar ägg + bacon till frukost, men man orkar ju inte dra igång med bacon kl 7 på morgonen...
Det tar så pass kort tid att steka bacon att det inte finns någon anledning att köra på din metod. Smaken blir dessutom inte lika bra.

~Paul~
Citera
2010-11-16, 22:05
Medlem
Jag har kommit på att jag älskar Schwarzwaldskinka! Men någon som har tips på maträtter mm att använda den i, där smaken kommer fram? Brukar äta den som den är men känns som man borde kunna göra något mer?
Citera
2010-11-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosarusaru
Jag har kommit på att jag älskar Schwarzwaldskinka! Men någon som har tips på maträtter mm att använda den i, där smaken kommer fram? Brukar äta den som den är men känns som man borde kunna göra något mer?

Jag brukar ha den som smörgåspålägg. En klassiker är förstås skinka till (vit) sparris. Där passar Schwarzwälder bra. Annars kan jag tänka mig att man kan använda den på liknande sätt som parmaskinka används, d.v.s. att linda runt grönsaker, ost, m.m. Om du kan läsa tyska eller är beredd att lita på Google Translate kan du prova att söka på rezept schwarzwälder schinken. Man får dels upp recept på hur själva skinkan görs, men även en mängd recept där den ingår som ingrediens. Om du hittar och provar något spännande får du gärna lämna rapport!
Citera
2010-11-18, 13:32
Medlem
Bullens avatar
Citat:

Prova
Citera
2010-11-18, 13:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Har hört att man kan "steka" bacon i micron också, man lägger hushållspapper på en tallrik, lägg på bacon och lägg på ytterligare ett lager hushållspapper. Bör spara vissa mödor så man slipper dra fram stekpannan och hetta upp den.
Citera
2010-11-18, 16:48
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har hört att man kan "steka" bacon i micron också, man lägger hushållspapper på en tallrik, lägg på bacon och lägg på ytterligare ett lager hushållspapper. Bör spara vissa mödor så man slipper dra fram stekpannan och hetta upp den.
Kallar du detta för möda?
Häng din bacon på ett ugnsgaller (se till att ha en form under) om du inte gillar att hetta upp dina stekpannor
Citera
2010-11-18, 17:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Kallar du detta för möda?
Häng din bacon på ett ugnsgaller (se till att ha en form under) om du inte gillar att hetta upp dina stekpannor
Nej jag kallar det inte för jobbigt/möda/slitsamt. Tänkte bara ge ett förslag då en person tyckte det var lite jobbigt att steka bacon klockan 7 på morgonen, kanske var jag lite otydlig där .

Jag har dock en fråga gällande kött. Har ett recept där det står följande:

"4 utskurna biffar (à 125 g)

Krydda biffarna med 1 ½ tsk salt. Stek dem i 1 msk olja i en het stekpanna ca 2 min på varje sida. Låt köttet vila 5 min.

Skär köttet i tunna skivor."

Hela receptet finns här, http://img543.imageshack.us/img543/521/dscf9649.jpg, ber om ursäkt för stor bild, därför "klippte jag ut" det relevanta i frågan.

Att det är nötkött vet jag, men vilken typ av nötkött har jag ingen aning om. Min mor tycker att vi skall köra detta med lövbiff då man ändå skall skära upp köttet i tunna skivor i slutet. Själv är jag av den uppfattningen att man inte får en saftig köttbit med lövbiff då den är tunn och blir genomstekt direkt i en het panna och vill gärna köra med att man steker köttet för att sedan skära upp det.

Vad för typ av kött kan det vara?
Citera
2010-11-18, 17:44
Medlem
whus avatar
Citat:
Nej jag kallar det inte för jobbigt/möda/slitsamt. Tänkte bara ge ett förslag då en person tyckte det var lite jobbigt att steka bacon klockan 7 på morgonen, kanske var jag lite otydlig där .

Krydda biffarna med 1 ½ tsk salt. Stek dem i 1 msk olja i en het stekpanna ca 2 min på varje sida. Låt köttet vila 5 min.

Hela receptet finns här, http://img543.imageshack.us/img543/521/dscf9649.jpg, ber om ursäkt för stor bild, därför "klippte jag ut" det relevanta i frågan.

Att det är nötkött vet jag, men vilken typ av nötkött har jag ingen aning om. Min mor tycker att vi skall köra detta med lövbiff då man ändå skall skära upp köttet i tunna skivor i slutet. Själv är jag av den uppfattningen att man inte får en saftig köttbit med lövbiff då den är tunn och blir genomstekt direkt i en het panna och vill gärna köra med att man steker köttet för att sedan skära upp det.

Ryggbiff kan jag tänka mig
Citera
2010-11-18, 17:49
Medlem
TheSituations avatar
Citat:

Ok, då förstår jag.
Utskuren biff brukar ju innebära ryggbiff, så det är nog vad du är ute efter.
Citera
2010-11-18, 17:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whu
Ryggbiff kan jag tänka mig

Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Ok, då förstår jag.
Utskuren biff brukar ju innebära ryggbiff, så det är nog vad du är ute efter.
Stort tack!

Då kanske det blir middag imorgon också .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in