Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-07, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av matematikjonis
Gode gud... Köpte entrecote och stekte upp det igår. Orkade inte allt så glömde kvar så det stod framme i natt, ungefär 9h. Stekte den medium rare kanske det heter. Satt plastfolie på det och in i kylen nu. Huff... misstänker att det är kört?

Folk äter pizza som de lagt under sängen dagen innan (Urk) och överlever.
Själv hade jag nog kastat entrecoten, men om jag var fattig, vilket jag är ibland, så kanske alternativet att steka upp den igen hade lockat. Kanske skiva upp den och göra någon röra/gryta med lite grädde, lök, svamp osv. som får småkoka lite?
Citera
2015-05-07, 18:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Är färsk hummer för 599 kr/kg okej pris eller hemuliskt dyrt?
Citera
2015-05-07, 18:57
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Är färsk hummer för 599 kr/kg okej pris eller hemuliskt dyrt?

Mellan 500 - 700:-/kg enligt Råd och Rön.

http://www.radron.se/artiklar/provsmakning-hummer---kungen-bland-skaldjur/
Citera
2015-05-07, 23:07
Medlem
EnDronts avatar
Hur länge är det rimligt att marinera fläskkarré i en olje-/sojabaserad marinad? Jag tänker mig ett dygn, eller är det på tok för länge? Edit: Skulle gärna få någon synpunkt på bas i marinaden, vissa säger att olja är bra men andra säger att det endast hindrar marinaden från att tränga in i köttet.
Senast redigerad av EnDront 2015-05-07 kl. 23:13.
Citera
2015-05-08, 00:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Hur länge är det rimligt att marinera fläskkarré i en olje-/sojabaserad marinad? Jag tänker mig ett dygn, eller är det på tok för länge? Edit: Skulle gärna få någon synpunkt på bas i marinaden, vissa säger att olja är bra men andra säger att det endast hindrar marinaden från att tränga in i köttet.
Om ditt syfte är marinera, så kommer det hindra marineringen lite.
Är det bara smakgivning du är ute efter, så funkar det med olja.
Citera
2015-05-08, 03:13
Medlem
BWV639s avatar
Köpte ett paket kellogs special K, men nu när jag öppnade paketet för lite nattmat såg jag att plasten hade gått upp. Spelar det någon roll? Antar att det är skitsamma.
Citera
2015-05-08, 07:04
Medlem
Ratis avatar
Har ni något tips på vad man kan använda inlagd ingefära till och vad är hållbarheten?
Citera
2015-05-08, 17:37
Medlem
Har fått en gammal oanvänd Bosch hushållsassistent.

Fick dock ingen bruksanvisning till den. Jag vill använda den till att skiva ned kål och morötter till en bra salladstextur. Vilken kniv ska jag använda tror ni? Det finns en som ser ut som blender-knivar gör, snäppet större bara. Sen finns det några runda "sågklingor"
Citera
2015-05-08, 17:46
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Har fått en gammal oanvänd Bosch hushållsassistent.

Fick dock ingen bruksanvisning till den. Jag vill använda den till att skiva ned kål och morötter till en bra salladstextur. Vilken kniv ska jag använda tror ni? Det finns en som ser ut som blender-knivar gör, snäppet större bara. Sen finns det några runda "sågklingor"
Kolla in den här bilden. Visar vad några olika skivor är till för. http://postimg.org/image/qbqonjyip/ Källa: http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/matberedare/MCM64085.html?source=browse
Citera
2015-05-08, 17:57
Medlem
Isnatts avatar
Nån som har tips på om det finns nåt som ger räksmak? Det finns ju lökpulver, vitlökspulver och liknande om man vill tillsätta dom smakerna i exempelvis en dressing.
Men finns det typ räkpulver eller nåt liknande?
Jag är alltså ute efter att kanske få kraftigare räksmak i en sås utan att tillsätta mer räkor.
Citera
2015-05-08, 21:40
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nån som har tips på om det finns nåt som ger räksmak? Det finns ju lökpulver, vitlökspulver och liknande om man vill tillsätta dom smakerna i exempelvis en dressing.
Jag är alltså ute efter att kanske få kraftigare räksmak i en sås utan att tillsätta mer räkor.

Jag vet inte säkert, utan chansar bara vilt. Men det låter som något en asiatisk matbutik skulle kunna erbjuda. Någon typ av räk eller skaldjursbuljong kanske?

Om inte så får du väl lösa det på annat sätt

http://www.hd.se/mer/mat--dryck/2010/01/12/rakfond/
Citera
2015-05-08, 22:17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

I Som Tam i alla fall så använder dom torkade räkor.

Citat:
2 cups of shredded green papaya (or swede/rutabaga)
2 tbs of toasted peanuts
2 cloves of peeled garlic
1-2 fresh birds eye chili (or more depending on tolerance)
1 tbs of dried shrimp
½ piece palm sugar
7 cherry tomatoes
juice of ½ lime
1½ tbs of fish sauce
1-2 tbs Thai snake beans (or green beans) cut into 1 inch sticks
http://www.maangchi.com/recipe/som-tam

Men då jag inte käkar fanstyget så vet jag inte om det smakar nåt annat än chili. Har bara provsmakat i Isaan och det var inte nådligt lite chili i den. Räksmaken försvann helt i alla fall, tja och allt annat åxå.

Men dom har inte i en eller två chilis i, snarare tio eller tolv.

Så en Thai butik kan ha pulver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in