Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-16, 23:44
Medlem
Hm.. Vet inte riktigt om jag lägger det här i rätt tråd men iaf.. Imorgon ska jag bjuda på middag och tänkte göra mozzarellafylld kyckling med pommes/klyftpotatis. Så till min fråga, vad jag kan göra för sås att ha till?

MvH
Citera
2011-09-17, 02:18
Medlem
Fhoobs avatar
Vad kan man äta till Bratwurst med smak av vitlök och kummin förutom surkål?

Är det gott med typ potatismos eller något annat till?
Citera
2011-09-17, 07:24
Medlem
slavakowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har inte testat det faktiskt. Jag kokar köttsoppa istället. Men enligt denna så ska du köra i ugn först - läser det som att det skulle bli för fett annars, men fett är ju gott.

Läs själv här

Kom faktiskt in på den sidan efter att jag börjat koka i kastrullen, och körde hela konkavet i ugnen först och följde den guiden på ett ungefär sedan. Men den processen kändes mer intuitiv än den tidigare. Tänkte också på att göra en köttsoppa på köttet som var kvar men efter att ha kokat så länge kändes det mest bara som pölsa och det slängdes..

Men det hade bildats en väldig fetthinna överst i kastrullen som fick stå över natten i matkällaren vilket är bra att ta bort. Har dock inte hunnit göra en sås på det ännu, men är upphälld i fryspåsar så fint att ha redo
Citera
2011-09-17, 08:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
Vad kan man äta till Bratwurst med smak av vitlök och kummin förutom surkål?

Är det gott med typ potatismos eller något annat till?
Det finns hur många tillbehör som helst:

- Saltgurka
- Inlagd ättiksgurka
- Frallor
- Bröd av tyskt lantbrödstyp
- Potatis i olika former (även mos)
- Flatbröd, varvid man rullar in korven och ingredienserna
- Inlagda rödbetor (!)
- Senap av olika typer (helst tysk taffelsenap)
- Vita bönor i tomatsås (!)
- Linser, helst de gröna - puy
- Cous cous (funkar förvånansvärt väl)

Det är bara några få förslag som undertecknad har testat. Det finns förstås avsevärt fler uppslag.

~Paul~
Citera
2011-09-17, 13:07
Medlem
Ingen som har något förslag på sås till mozzarellafylld kycklin?
Citera
2011-09-17, 21:33
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NCB

kantarellsås
Citera
2011-09-18, 07:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NCB
Tomat och basilikasås brukar vara ganska givna i samband med mozzarella. Kör på det men välj ingredienserna med omsorg.

~Paul~
Citera
2011-09-20, 10:52
Medlem
JKaneds avatar
Är det någon som har något gott recept på blomkålsmos? Vad kan man ha som är matlådevänligt till blomkålsmos? Inga laxfiléer eller kotletter i 'fast form' menar jag då - t.ex. en laxsås med grönsaker skulle kunna gå bra. Har en väldigt stram budget också, så ingenting fancy.

Tack på förhand!
Citera
2011-09-20, 11:12
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Är det någon som har något gott recept på blomkålsmos? Vad kan man ha som är matlådevänligt till blomkålsmos? Inga laxfiléer eller kotletter i 'fast form' menar jag då - t.ex. en laxsås med grönsaker skulle kunna gå bra. Har en väldigt stram budget också, så ingenting fancy.

Tack på förhand!
Jag brukar göra det med kokt blomkål, mosa i lite mjölk och grädde med en klick smör och sen salta och peppra. Man kan prova med lite philadefiaost i också. Vill man ge det mer smak så går det ju att ha i en buljongtärning medan den kokar i vattnet. Eller krydda moset med vitlök, grillkrydda eller vad man nu känner för. Jag brukar dock ha den som den är och låta tillbehören vara krydda så att säga.

Många kokar blomkålen direkt i grädden, jag brukar inte göra det men det är väl en smaksak.

Till det så är ju bräckt falukorv gott, funkar i matlåda och är billigt. Eller allt som man brukar ha vanligt potatismos till. Kasslergratäng, korv stroganoff t.ex.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-09-20 kl. 11:15.
Citera
2011-09-20, 19:18
Medlem
rayraviolis avatar
Blomkålsmos/puré, enkel variant: Jag brukar koka kålen mjuk i saltat vatten. Sen får den ligga i durkslag och rinna av och torka något (detta för att det inte ska bli för rinnigt). Sen mosa och i med smör. Smaka av med salt och vitpeppar.
Citera
2011-09-21, 15:39
Medlem
Kruzs avatar
Köpte lite västeråsgurka idag, och tänkte göra en inläggning med chili och vitlök i för extra hetta.
Har dock ingen krondill att tillgå då det inte fanns i affären, men tänkte jag skulle hoppa dillen och ersätta det med vitlök. Men recept hittar jag inget, fast jag tänkte göra en vanlig 1,2,3 lag och bara blanda in gurka, chili och vitlök + senapsfrön. Vad tror ni om det?
Citera
2011-09-21, 17:13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Köpte lite västeråsgurka idag, och tänkte göra en inläggning med chili och vitlök i för extra hetta.
Har dock ingen krondill att tillgå då det inte fanns i affären, men tänkte jag skulle hoppa dillen och ersätta det med vitlök. Men recept hittar jag inget, fast jag tänkte göra en vanlig 1,2,3 lag och bara blanda in gurka, chili och vitlök + senapsfrön. Vad tror ni om det?

Mja, du kan inte ersätta dill med nåt vad jag vet. Men du får väl smaksätta som du vill, lite hetta kan vara kul men vitlök... Nja. Det går ju att pilla dit efteråt med vitlökspressen.

Vad är det tänkta användningsområdet, begränsat till bara en sak eller spritt som allt från smörgåstårta till burgare, ger svar på om det passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in