Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-03, 15:41
Medlem
natsukashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Hehe varför vill du kunna det?

Är väl övning som ger färdighet även där

Jag slipper spendera disk på en potatisskalare om jag kan göra det med kniven. Sen så ser det mycket spexigare ut. Som jag sa så vill jag mest kunna det för att kunna det!
Citera
2011-03-03, 16:09
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det beror på om det är en fransyska eller en taskig framskank. 3 timmar kan säkert behövas - och såssmaken blir ju bara godare ju längre köttet får koka.

Har inte en aning om vad det var för kött, fick det av min kära farmor och det enda jag vet är att det är älgkött

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej. Din gryta är färdig. Viltkött har tyvärr den karaktär som du beskriver. Det gäller att anpassa tillagningsmetod och styckningsdetalj.

~Paul~

Jag väntade till det hade kokat 3 timmar men köttet kändes likadant som det gjorde när det hade kokat 2 timmar, kanske fall isär lite mer men fick tugga lika länge om man säger så!

"Det gäller att anpassa tillagningsmetod och styckningsdetalj."

Vad exakt menar du med detta?
Citera
2011-03-03, 18:30
Medlem
Kristofer.s avatar
Ja nu är det då dags för mandomsprovet, jag ska laga mat åt min polare och 2 damer på Lördag, har aldrig lagat mat åt någon förut, sjukt nog.

Så jag skulle behöva eran hjälp att hitta någon enkel, snabblagad, god middag att slänga ihop, min fantasi är helt obefintlig så jag vete fan vad ja ska göra..

Alla förslag är välkomna, men som sagt, bara det är enkelt, gott och smidigt, ska gå ihop med öl också.

länka gärna till någon rätt med recept

Hjälp
Citera
2011-03-03, 23:50
Medlem
natsukashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Ja nu är det då dags för mandomsprovet, jag ska laga mat åt min polare och 2 damer på Lördag, har aldrig lagat mat åt någon förut, sjukt nog.

Så jag skulle behöva eran hjälp att hitta någon enkel, snabblagad, god middag att slänga ihop, min fantasi är helt obefintlig så jag vete fan vad ja ska göra..

Alla förslag är välkomna, men som sagt, bara det är enkelt, gott och smidigt, ska gå ihop med öl också.

länka gärna till någon rätt med recept

Hjälp

http://allrecipes.com//Recipe/cider-vinegar-chicken/Detail.aspx
http://www.foodista.com/recipe/MN2P3DQS/fragrant-saffron-pasta-salad

kombinera de två så blir det nog bra. Kan inte säga något om det första då jag inte kan dubbelkolla av etiska skäl, men kan tänka mig att vinägern (även om jag hellre hade använt vit balsamvinäger) ger en bra kick till kycklingen som matchar pastasalladen.
Går även att göra pastasalladen lite enklare. Då steker man pressad vitlök tillsammans med en påse saffran i olivolja i tills aromerna släppt. Sen så kokar du vanlig pasta med gurkmeja för att få en bra färg. Efter det har man i en kruka basilika, oliver och soltorkade tomater. Extra olja lär inte behövas då tomaterna och saffranstjosanet är så oljiga. Du häller helt enkelt över saffransgrejen det sista du gör. Allt annat kan slängas i i vilken ordning som helst, bara du blandar ordentligt sen.

För ölen så kör staropramen, för staropramen funkar för allt. Det är kycklingen som håller det från att bli en vinrätt.
Citera
2011-03-04, 09:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
1. Jag väntade till det hade kokat 3 timmar men köttet kändes likadant

2. "Det gäller att anpassa tillagningsmetod och styckningsdetalj."

Vad exakt menar du med detta?
1. Det var väntat .

2. Jag menar att varje styckningsdetalj kräver sin speciella metod. När man väl befäst vilken typ av kött man har framför sig så finns det dessutom mer eller mindre bra tillagningsmetoder. En filé är kanske inte optimal till långkok, ytterlår är kanske inte mest lämpligt till ā la minute och revbenen är kanske inte lämpligast till att snabbhalstra i en stekpanna .

Viltkött vinner rätt mycket på långsam tillagning för att få ut den mesta mörheten i det redan från början ganska "torra" köttet.

Nu vet jag inte vilken styckningsdetalj du använde i din gryta. Det skulle kunna vara på sin plats att nämna den detaljen innan jag kan ge dig några konkreta tips gällande metod, tider och tekniker.

~Paul~
Citera
2011-03-04, 15:09
Medlem
Det känns nästan som om det vore omöjligt att misslyckas med stekta ägg. Men jag klarar inte av det. Oavsett temperatur och om jag använder smör/margarin/flytande margarin att steka i, så sker något av följande:

1) Om jag vill låta äggvitan nät och jämnt stelna, så att den blir något "pannkaksliknande" så blir det ofta bränt i botten. Det får en gulbrunaktig färg och smakar vidrigt = bara att slänga maten.

2) Om man vill undvika bränt ägg, så får jag hela tiden använda stekspaden till att skrapa i stekpannan. Det leder till att man får "smulor" (ägg i småbitar).

Att steka ägg enligt alternativ 2 smakar visserligen gott, men jag är ute efter att få något som liknar pannkaka (om ni förstår vad jag menar). Så hur tusan ska jag lyckas med det? Vill inte få stekt ägg i småbitar, men försöker jag steka ägg enligt alternativ 1 så blir det katastrof.
Citera
2011-03-04, 15:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyZorro
Det känns nästan som om det vore omöjligt att misslyckas med stekta ägg. Men jag klarar inte av det. Oavsett temperatur och om jag använder smör/margarin/flytande margarin att steka i, så sker något av följande:

1) Om jag vill låta äggvitan nät och jämnt stelna, så att den blir något "pannkaksliknande" så blir det ofta bränt i botten. Det får en gulbrunaktig färg och smakar vidrigt = bara att slänga maten.

2) Om man vill undvika bränt ägg, så får jag hela tiden använda stekspaden till att skrapa i stekpannan. Det leder till att man får "smulor" (ägg i småbitar).

Att steka ägg enligt alternativ 2 smakar visserligen gott, men jag är ute efter att få något som liknar pannkaka (om ni förstår vad jag menar). Så hur tusan ska jag lyckas med det? Vill inte få stekt ägg i småbitar, men försöker jag steka ägg enligt alternativ 1 så blir det katastrof.

Se till att ha en panna som inte ägget fastnar i. Stek på lägre temperatur.
Citera
2011-03-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyZorro

Stek ägget i en bra panna t.ex gjutjärn på hög värme med mer fett.
Citera
2011-03-04, 17:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Stek ägget i en bra panna t.ex gjutjärn på hög värme med mer fett.
Det här påståendet är inte korrekt. En gjutjärnspanna är tvärtom känd för att skapa fina brynta ytor på bl a kött men också grönsaker och äggrätter. Så trots din rekommendation på större mängd fett så är risken överhängande att ägget blir brynt på undersidan när du samtidigt propagerar för hög värme.

Den vägen man bör vandra är precis den motsatta, dvs låg värme och teflonpanna med smör i (smör är en indikator på hur hög tempen är. Om smöret börjar anta brun färg så har man för hög temperatur).

~Paul~
Citera
2011-03-04, 20:56
Medlem
Kan tänka mig att du steker äggen i en tunn teflonpanna?
Hade sådana som student i början, helt värdelösa, böjer sig direkt och sen får man brända ytor.
En tjock teflonpanna är guld värd.
Citera
2011-03-05, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här påståendet är inte korrekt. En gjutjärnspanna är tvärtom känd för att skapa fina brynta ytor på bl a kött men också grönsaker och äggrätter. Så trots din rekommendation på större mängd fett så är risken överhängande att ägget blir brynt på undersidan när du samtidigt propagerar för hög värme.

Som jag tolkade RockyZorros inlägg ville han ha ett brynt, stekt ägg. Det får man genom min metod. Naturligtvis ska man inte ha för hög värme. Knäcker man ett ägg i en panna som inte är upphettad får man ett resultat som RockyZorro beskriver - gulbrunt och inte speciellt aptitligt.
Citera
2011-03-05, 01:28
Medlem
TheBoots avatar
Vilken är den absolut enklaste/simplaste soppa man kan göra? (Nu snackar vi inte soppa på ett spik då) Eller en buljongstärning i vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in