Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-11, 21:47
Medlem
Återuppvärma grönkål?

Man har ju lärt sig att spenat inte ska återuppvärmas. Hur är det då med grönkål? Eller t ex nässlor kanske... Har vi flera grönsaker med återuppvärmningsförbud därute?

Betyder detta att infrysning av spenatsoppa, trots snabb nedkylning, bör uteslutas också? Himla obekväma grönsaker.
Citera
2012-04-11, 22:08
Medlem
Finans.killens avatar
Vem har sagt att man inte ska värma detta?
Bara in i micron, det blir ju inte direkt giftigt.
Citera
2012-04-12, 02:13
Medlem
Anledningen till varför man ska vara försiktig med att återuppvärma spenat är att den kan innehålla bakterier som omvandlar nitratet i spenat till nitrit, http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Kan-man-ata-uppvarmd-spenat/ Grönkål hör till en annan växtfamilj än spenat och innehåller inte nitrat, så det kan värmas upp igen utan fara.
Citera
2012-04-12, 14:10
Medlem
NestTests avatar
När det står i ett recept "marinera kycklingfiléerna med pressad vitlök och soja", vad gör man då?

Kan någon förklara skitenkelt vad dom menar? Hur mycket soja/vitlök ska man ha? (För två ganska rejäla filéer), ska man skära köttet och lägga det i en bunke och bara hälla på soja och vitlök? Något mer man bör göra? Och hur länge borde det stå innan man steker på?

Jag är så pinsamt dålig på att laga mat att jag inte ens kan följa ett recept
Citera
2012-04-12, 14:45
Medlem
Powens avatar
Jag vill göra en soppa av något slag och har bara tillgång till potatis,köttfärs,lök,. Kan jag överhuvudtaget göra en soppa på det?
Citera
2012-04-12, 15:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Jag vill göra en soppa av något slag och har bara tillgång till potatis,köttfärs,lök,. Kan jag överhuvudtaget göra en soppa på det?
Har du rött paprikapulver och matfett av något slag (t ex matolja)? Jag antar att du dessutom har salt och peppar hemma.

~Paul~
Citera
2012-04-12, 15:23
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
När det står i ett recept "marinera kycklingfiléerna med pressad vitlök och soja", vad gör man då?

Kan någon förklara skitenkelt vad dom menar? Hur mycket soja/vitlök ska man ha? (För två ganska rejäla filéer), ska man skära köttet och lägga det i en bunke och bara hälla på soja och vitlök? Något mer man bör göra? Och hur länge borde det stå innan man steker på?

Jag är så pinsamt dålig på att laga mat att jag inte ens kan följa ett recept

Står det så, så gör man inte det så jävla svårt för sig. Utan man gör precis som det står.
Släng i en, två klyftor och lite soja och marinera. Vad kan hända liksom?

Men det låte inte så gott.
Visa gärna receptet för att man ska förstå vad som menas....
Citera
2012-04-12, 16:03
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Står det så, så gör man inte det så jävla svårt för sig. Utan man gör precis som det står.
Släng i en, två klyftor och lite soja och marinera. Vad kan hända liksom?

Men det låte inte så gott.
Visa gärna receptet för att man ska förstå vad som menas....
Grejen är att jag är så handikappad i hjärnan när det kommer till matlagning så jag kan inte liksom "slänga i lite saker" och "marinera". Jag har ingen känsla alls, jag måste ha recept där det står exakta mått. Jag försöker bli bättre på matlagning, genom att prova lite olika relativt enkla recept.

Marinaden jag försöker göra är egentligen något mer komplicerad, det är lite andra kryddor i också, men det svåra ligger i att jag aldrig gjort en marinad och bara har en vag bild av vad det är. Receptet är taget från en bok (Nya Annas mat sid 212, kycklingfilé med chili).
Citera
2012-04-12, 16:14
Citat:
Grejen är att jag är så handikappad i hjärnan när det kommer till matlagning så jag kan inte liksom "slänga i lite saker" och "marinera". Jag har ingen känsla alls, jag måste ha recept där det står exakta mått. Jag försöker bli bättre på matlagning, genom att prova lite olika relativt enkla recept.

Marinaden jag försöker göra är egentligen något mer komplicerad, det är lite andra kryddor i också, men det svåra ligger i att jag aldrig gjort en marinad och bara har en vag bild av vad det är. Receptet är taget från en bok (Nya Annas mat sid 212, kycklingfilé med chili).

Haha.
Jag har inte den...tyvärr.
Brukar köra lätt enkel kryddning på mina kycklingfileer.
Marinerar sällan.

Typ lite kycklingfond, vitlök, chiliflakes, salt o peppar.
Rostade rotfrukter till det.

Bäst blir de i gryta, tycker jag.
Citera
2012-04-12, 18:05
Medlem
Citat:
Grejen är att jag är så handikappad i hjärnan när det kommer till matlagning så jag kan inte liksom "slänga i lite saker" och "marinera". Jag har ingen känsla alls, jag måste ha recept där det står exakta mått.
Här har du lite recept med mått på olika marinader till kyckling: http://receptfavoriter.se/recept/kycklingmarinad-marinad-till-kyckling.html
Citera
2012-04-12, 18:57
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Haha.
Jag har inte den...tyvärr.
Brukar köra lätt enkel kryddning på mina kycklingfileer.
Marinerar sällan.

Typ lite kycklingfond, vitlök, chiliflakes, salt o peppar.
Rostade rotfrukter till det.

Bäst blir de i gryta, tycker jag.
Ja, jag hafsade ihop nåt sen tillslut och åt det nu, blev hyfsat. Inser att den var i kylen för kort tid så det smakade inte så mycket. Måste nog prova en gång till innan jag vågar bjuda på detta..

Lät riktigt gott det där, får prova det nån gång också!
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Här har du lite recept med mått på olika marinader till kyckling: http://receptfavoriter.se/recept/kycklingmarinad-marinad-till-kyckling.html
Bra länk där! Bra förklarat vad en marinad är och bör innehålla, men lite dåligt med mer exakta recept (mått, proportioner etc.). Men ändå användbart, får kolla där nästa gång!
Citera
2012-04-13, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Anledningen till varför man ska vara försiktig med att återuppvärma spenat är att den kan innehålla bakterier som omvandlar nitratet i spenat till nitrit, http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Frukt-gronsaker-och-potatis/Kan-man-ata-uppvarmd-spenat/ Grönkål hör till en annan växtfamilj än spenat och innehåller inte nitrat, så det kan värmas upp igen utan fara.

Tack för bra svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in