Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-09, 21:06
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limitless.
Fiskpinnar och potatis är ju något av det mest basic man kan laga? Exempel på vad du vanligtvis lagar när din gf inte är med?

Basic om man gillar det vill säga. Ibland gör jag superstark chili con carne med vitt bröd, vissa dagar tacos, pankaka, soppa men oftast tillagar jag nog olika kötträtter med klyftisar. Gillar korv med bröd också. Bullens pilsnerkorv bah!
Citera
2011-08-09, 21:09
Medlem
Tycker alla som hackar på TS skall lägga ned!
Alla har olika kunskaper i köket, det som vissa tycker är trivialt är baskunskap för andra och TS vill faktiskt lära sig.
Han har inte postat i finsmakartråden så svara helt enkelt på hans frågor eller låt bli om det är under er värdighet.
Citera
2011-08-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Alla har olika kunskaper i köket, det som vissa tycker är trivialt är baskunskap för andra och TS vill faktiskt lära sig.
Han har inte postat i finsmakartråden så svara helt enkelt på hans frågor eller låt bli om det är under er värdighet.
eskilaskigs tråd svarade jag på...sorry
Citera
2011-08-09, 21:34
Medlem
Limitless.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskilaskig
Basic om man gillar det vill säga. Ibland gör jag superstark chili con carne med vitt bröd, vissa dagar tacos, pankaka, soppa men oftast tillagar jag nog olika kötträtter med klyftisar. Gillar korv med bröd också. Bullens pilsnerkorv bah!

Du verkar ju rätt kunnig endå.. men endå sjukt att du inte vet hur du ska tillaga fiskpinnar
Citera
2011-08-09, 21:43
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
fan att under att du inte kan koka ris o potatis

Skulle vilja påstå att det är någon procent av alla svenskar som kan koka ris ordentligt.
Citera
2011-08-09, 21:53
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:

Tack, men även jag själv håller med om att jag förtjänar lite skit.

GF:en kom hem tidigare än planerat och fick se mig steka en fin yta på pinnarna innan jag vant, med en redan uppvärmd ugn ställde in dem på en plåt. Hon kollade faktiskt imponerande på mig. Efter att jag lagt pinnarna och potatisen på en tallrik (med några snygga citronskivor på) så öste jag över remouladsåsen över hela skiten. Precis när jag är färdig säger tjejen "Du vet att vi har remouladsås också, det passar nog bättre", kollade på flaskan jag höll i och det var vitlöksdressing. Den tallriken tog jag själv så även om det inte blev en "garanterad-ligg-middag" så är det nog inte helt kört.

Tack för alla tips!
Citera
2011-08-09, 22:07
Medlem
Citat:
Tack, men även jag själv håller med om att jag förtjänar lite skit.

GF:en kom hem tidigare än planerat och fick se mig steka en fin yta på pinnarna innan jag vant, med en redan uppvärmd ugn ställde in dem på en plåt. Hon kollade faktiskt imponerande på mig. Efter att jag lagt pinnarna och potatisen på en tallrik (med några snygga citronskivor på) så öste jag över remouladsåsen över hela skiten. Precis när jag är färdig säger tjejen "Du vet att vi har remouladsås också, det passar nog bättre", kollade på flaskan jag höll i och det var vitlöksdressing. Den tallriken tog jag själv så även om det inte blev en "garanterad-ligg-middag" så är det nog inte helt kört.

Tack för alla tips!
låter kanon, bara du kom ihåg att vrida citronklyftan på rätt sätt...
Citera
2011-08-09, 22:10
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
låter kanon, bara du kom ihåg att vrida citronklyftan på rätt sätt...

Mitt i handen och klämma ur allt saft...?
Citera
2011-08-09, 22:22
Medlem
Citat:
Mitt i handen och klämma ur allt saft...?
låter superbt!
Låt oss höra hur middagen förlöpte!
Citera
2011-08-10, 01:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Skulle vilja påstå att det är någon procent av alla svenskar som kan koka ris ordentligt.
Hur anser du att man ska koka ris korrekt?
Citera
2011-08-10, 05:55
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur anser du att man ska koka ris korrekt?

Om det är basmati och jasmin vi pratar om.
Skölj noga, kanske så mycket som tio minuter, finns mer skit i rispåsarna än man kan tänka sig många gånger.
Lägg riset i kallt vatten i kylskåpet, gärna över natten med det är lite overkill.
Släng ner riset i stora mängder kokande vatten (sänk sedan värmen, det ska inte koka upp igen), skumma av hela tiden (brukar inte bli så mycket om man sköljer och har det i vatten under lång tid. Rejält med salt.
Sila riset när den är halvklar och ånga det sedan tills riset är klart, brukar ta en halvtimme ungefär men beror helt på.
Valfritt är att låta en smörklick smälta ner över riset medans det ångar, mer än välsmakande men passar inte till alla maträtter direkt.

Detta är bara, förenklat men ändå, ett bra sätt att koka ris. Detta är en persisk variant (folk kan göra lite olika, men samma grunder). Att bara koka riset och sen äta....skitvidrigt.
Råris däremot, det är bara att koka och sila av.
Citera
2011-08-10, 13:27
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Om det är basmati och jasmin vi pratar om.
Skölj noga, kanske så mycket som tio minuter, finns mer skit i rispåsarna än man kan tänka sig många gånger.
Lägg riset i kallt vatten i kylskåpet, gärna över natten med det är lite overkill.
Släng ner riset i stora mängder kokande vatten (sänk sedan värmen, det ska inte koka upp igen), skumma av hela tiden (brukar inte bli så mycket om man sköljer och har det i vatten under lång tid. Rejält med salt.
Sila riset när den är halvklar och ånga det sedan tills riset är klart, brukar ta en halvtimme ungefär men beror helt på.
Valfritt är att låta en smörklick smälta ner över riset medans det ångar, mer än välsmakande men passar inte till alla maträtter direkt.

Detta är bara, förenklat men ändå, ett bra sätt att koka ris. Detta är en persisk variant (folk kan göra lite olika, men samma grunder). Att bara koka riset och sen äta....skitvidrigt.
Råris däremot, det är bara att koka och sila av.

Alltså, är det bara jag som tycker det är mycket jobb för att koka ris?
Okej, att det inte är så lätt alla gånger för folk att koka ris utan att det blir överkokt är en sak för ofta tycker jag när man blir bjuden på mat att riset känns överkokt..
Jag sköljer mitt ris tills jag ser att vattnet är så gott som rent igen när det kommer igenom, för allt det grumliga är ju smutsen så att säga, och det kan man skölja i minst 5 min ibland.
Jag provar mig fram genom att smaka på riset, sen häller jag av allt i en sil och låter det rinna av. Sen i kastrullen igen och låta det ånga lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in