Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-26, 18:27
Medlem
Förstår att det kanske är lite jobbigt när ja tänker efter..

Pannbiff med sky/lök-sås och potatismos och ärtor då? Stek pannbiffarna och håll varma i ugnen på låga grader, det är ju lätt! 2 pannbiffar PP blir typ 90 st, tar lite tid med men inte överdrivet.

Sky/lök-sås : Stek lök och lägg undan. Vispa ur stekpannan du stek i med lite vatten, samla allt i en kastrull. Sila och häll i en annan kastrul. Koka upp och tillsätt mjöl, kvantitet vet jag inte men du kan ju googla på nått recept annars. Späd med vatten och buljong (tärning eller fond på flaska). tillsätt löken mot slutet.
Citera
2011-02-26, 18:29
Medlem
Goda pannbiffar vi gör på restaurangen ja jobbar på:
1 kg blandfärs
2 ägg
1 dl grovkornig senap (ungefär)
1 dl ströbröd (vissa blötlägger i mjölk innan, jag gör det ibland)
salt, peppar
Citera
2011-02-26, 18:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Kissen mjau: Pasta carbona

Finns även en väldigt enkel variant som är mycket godare i mitt tycke. Det är att låta grädden vara en separat såsbas istället för att blanda i den i pastan och den exkluderar ägg, lök och eventuellt vitlök och ost. Istället tillsätts ärtor.

Ingredienser:

Bandspagetti
Bacon (skivor)
Grädde (jag brukar köra på vispgrädde men det är valfritt. Kanske ett magrare alternativ är att föredra.)
Ärtor
Svartpeppar och salt.

Tillagning

Koka pastan
Klipp upp bacon i lagom långa skivor (några cm)
Bryn bacon (helst i en wookpanna)
Tillsätt grädde
Häll i ärtor
Salta och peppra
Låt koka upp.

Lägg upp pastan på tallriken. Häll över carbonarasåsen.

Vill man kan man ha i lite vitlök också. Och grädden kan späs ut med mjölk om man vill.
Ev. kan man riva över lite parmesanost på den färdiga rätten. Kanske en persijekvist som garnityr.

Låter inte mycket för världen men den här rätten smakar underbart! Prova gärna i liten skala först för att se vad du tycker. Bör dock inte ätas allt för ofta.

Framför allt är det billigt! Men ingen lär ropa hej över prislappen när de väl låtit smaklökarna vandra över maten. Går hem hos både vuxna och barn. Ev. kan du dela upp det i två portioner, varav en är utan ärtor eftersom vi vet hur ungar kan vara med sina grönsaker. Se till att även ha ett laktosfritt alternativ.
Ser detta som en svår rätt att göra för såpass många människor samtidigt och få det bra och inte kallt.
För tror inte han har tillgång till det kök som krävs för att kunna klara av detta(kan ha fel).
Och vill man få så bra kvalitet på maten man önskar, så innebär det att man för servera i omgångar, då speciellt om man inte har ett bra kök.

Annars är ju det en jävligt god rätt, det säger jag inget om, bara att det är svårarbetat för såpass många personer.
Gryta av något slag stek eller kycklingfile i ugn är bra för såpass många gäster.

En bra och enkelt är kyckling, pesto på kycklingen, sen pinjenötter och lite fin skivad röd paprika, och avslutas med cräm fräs.
Serveras med taggigtelle och en grönsallad, enkelt och gott.
Citera
2011-02-26, 19:59
Medlem
MajorMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxoren
väldigt löst mos då? Men potatisbullar är ju inte bollar utan mer som tjocka plättar. Det du kan göra är att 1. koka mer potatis och pressa i dessa för att få en hårdare "smet", 2. rulla bullarna i ströbröd (eller mjöl om du inte har ströbröd) och steka dessa för att få dem att lättare hålla formen.

Mvh
Jaa, gillar inte mitt potatismos så tjockt. Men jag kan ju koka ett par extra potatisar då nästa gång jag vet att jag gör mycket. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Vispa ner ett ägg eller två beroende på hur mycket mos du har. Rulla dem i mjöl, ägg och sen ströbröd. Friterar du dem istället för att steka så får du kroketter.
Tack!
Citera
2011-02-26, 20:05
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Ska man salta klyftpotatis innan eller efter de är skickas in i ugnen, tänkte om de blir torrare om man gör det innan?

Spelar det någon roll?
Citera
2011-02-26, 20:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Ska man salta klyftpotatis innan eller efter de är skickas in i ugnen, tänkte om de blir torrare om man gör det innan?

Spelar det någon roll?
Ja, det spelar en viss roll. Jag brukar blanda äkta rumstempererat smör och jordnötsolja i lika delar. Sedan rör jag tills den blir en smet. Denna smet saltar jag och eventuellt använder örtkryddor. Sedan penslar jag de blancherade potatisarna med denna smet innan jag skickar in dem i ugnen, samt flera ggr under tillagningen.

~Paul~
Citera
2011-02-26, 20:20
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det spelar en viss roll. Jag brukar blanda äkta rumstempererat smör och jordnötsolja i lika delar. Sedan rör jag tills den blir en smet. Denna smet saltar jag och eventuellt använder örtkryddor. Sedan penslar jag de blancherade potatisarna med denna smet innan jag skickar in dem i ugnen, samt flera ggr under tillagningen.

~Paul~

Har ingen jordnötsolja hemma men ska helt klart testas någon annan gång

Hur kör du, hög värme kort tid eller låg värme lång tid?
Citera
2011-02-26, 22:38
Medlem
TheBoots avatar
Standard är väl att man saltar efter potatisrätter tas ut ur ugnen. Om man inte vill göra det masterchef style som depaul dvs.
Citera
2011-02-27, 13:27
Medlem
dannywtfs avatar
Jag har mina potatisar i kylskåpet och efter någon vecka börjar den rota sig. Jag antar att det bara är att skala bort rötterna innan man äter den, men jag vill gärna slänga in potatisen (oskalad) i ugnen för tillagning och undrar således om de där rötterna är mindre bra att få i sig?
Citera
2011-02-27, 13:32
Medlem
natsukashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Var ungefär bor du nånstans? Om du bor i närheten av Sthlm så är det inga problem.

~Paul~

Jag bor i Kalmar så det är ganska långt ifrån, men så länge de kan fraktas inom Sverige är det inga problem. Eller så kan jag be en polare köpa och sedan skicka till mig!
Citera
2011-02-27, 13:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsukashi
Jag bor i Kalmar så det är ganska långt ifrån, men så länge de kan fraktas inom Sverige är det inga problem. Eller så kan jag be en polare köpa och sedan skicka till mig!
OK, då finns det tre intressanta affärer: Asian Market, Hong Kong Trading och Nordic & Chinese.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 13:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Har ingen jordnötsolja hemma men ska helt klart testas någon annan gång

Hur kör du, hög värme kort tid eller låg värme lång tid?
Ugnen är inställd på ca 180 g men alla ugnar tar olika!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in