Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Kissen mjau:
Pasta carbona
Finns även en väldigt enkel variant som är mycket godare i mitt tycke. Det är att låta grädden vara en separat såsbas istället för att blanda i den i pastan och den exkluderar ägg, lök och eventuellt vitlök och ost. Istället tillsätts ärtor.
Ingredienser:
Bandspagetti
Bacon (skivor)
Grädde (jag brukar köra på vispgrädde men det är valfritt. Kanske ett magrare alternativ är att föredra.)
Ärtor
Svartpeppar och salt.
Tillagning
Koka pastan
Klipp upp bacon i lagom långa skivor (några cm)
Bryn bacon (helst i en wookpanna)
Tillsätt grädde
Häll i ärtor
Salta och peppra
Låt koka upp.
Lägg upp pastan på tallriken. Häll över carbonarasåsen.
Vill man kan man ha i lite vitlök också. Och grädden kan späs ut med mjölk om man vill.
Ev. kan man riva över lite parmesanost på den färdiga rätten. Kanske en persijekvist som garnityr.
Låter inte mycket för världen men den här rätten smakar
underbart! Prova gärna i liten skala först för att se vad du tycker. Bör dock inte ätas allt för ofta.
Framför allt är det
billigt! Men ingen lär ropa hej över prislappen när de väl låtit smaklökarna vandra över maten.

Går hem hos både vuxna och barn. Ev. kan du dela upp det i två portioner, varav en är utan ärtor eftersom vi vet hur ungar kan vara med sina grönsaker.

Se till att även ha ett laktosfritt alternativ.
Ser detta som en svår rätt att göra för såpass många människor samtidigt och få det bra och inte kallt.
För tror inte han har tillgång till det kök som krävs för att kunna klara av detta(kan ha fel).
Och vill man få så bra kvalitet på maten man önskar, så innebär det att man för servera i omgångar, då speciellt om man inte har ett bra kök.
Annars är ju det en jävligt god rätt, det säger jag inget om, bara att det är svårarbetat för såpass många personer.
Gryta av något slag stek eller kycklingfile i ugn är bra för såpass många gäster.
En bra och enkelt är kyckling, pesto på kycklingen, sen pinjenötter och lite fin skivad röd paprika, och avslutas med cräm fräs.
Serveras med taggigtelle och en grönsallad, enkelt och gott.