Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-09, 20:27
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag skall hjälpa dig, tag det lugnt!
För det första behöver potatisen mer än tredubbel tillagningstid än fiskpinnarna och du kan inte steka fiskpinnar till 10 pers på samma gång så här behövs planering.
Se till att potatisen är av ungefär samma strl och koka upp dem i vatten med en hel del salt ungefär när du startar första fiskpinnesteket.
Fiskpinnarna skall ha rejält med smör i pannan och fräsas fina på båda sidor inan du lägger in dem i en föruppvärmd ugn för att de skal invänta nästa gäng som kommer (ca 100 grader). Till 10 pers antar jag att du behöver 40-50 fiskpinnar(måste säga att det är en märkligt svårplanerad rätt) och jag har för mig att en normalstor stekpanna tar 10-12 fiskpinnar åt gången så det blir en del vändor...
Om du beräknar 20-30 min koktid på potäterna skulle jag sätta på första fiskpinnefräset när de kokat upp, hellre vänta lite på fisken och låta potatisen stå!

Ja, du får plus för remouladen!

Alltså maten ska vara klar till runt tio snåret (runt 22.00) men tack för tipsen och ännu mer tack för att du lärt mig hur jag ska göra för att kunna servera 10 personer fiskpinnar. Blir kanske några snopna miner nästa storbjudning
Citera
2011-08-09, 20:28
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limitless.
Men vad fan?! råstek potatishelvetena, stek fiskpinnarna, tillaga såsen och ät?? Att du inte bor hemma är fan en gåta.

Oh, jag önskar jag bodde hemma.
Citera
2011-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskilaskig
Alltså maten ska vara klar till runt tio snåret (runt 22.00) men tack för tipsen och ännu mer tack för att du lärt mig hur jag ska göra för att kunna servera 10 personer fiskpinnar. Blir kanske några snopna miner nästa storbjudning
hahaha, hmm, snopen skall man inte bli av fiskpinnar, det är fin mat.
Får jag ge dig ett litet tips bara som kan vara mer användbart än mitt förra inlägg och som kommer impa på din tjej?
Skär citronskivan och vrid den ā la räk-macke-garnityr, allra helst ihop med en gurkskiva på vardera sidan
Citera
2011-08-09, 20:33
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Men vad fan?! råstek potatishelvetena, stek fiskpinnarna, tillaga såsen och ät?? Att du inte bor hemma är fan en gåta.

Haha, sjukt arg!
Citera
2011-08-09, 20:34
Medlem
Formsvackas avatar
Gör egna fiskballar istället nästa gång! dubbelpanera lite härlig torsk och servera med lite potatis/blomkålspuré och lite goda ÄRTSKOTT toppat med en klick hollandaise! Garanterat ligga.
Citera
2011-08-09, 20:35
Medlem
Limitless.s avatar
Citat:

Men vad fan äter du vanligtvis undrar man ju då?
Citera
2011-08-09, 20:37
Medlem
Citat:
Hur tycker du TS skall tillaga remouladsåsen?
Citera
2011-08-09, 20:38
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Men vad fan äter du vanligtvis undrar man ju då?

Allt möjligt men det här är första gången som tjejen (typ) inte är med. Hon jobbar normalt dagtid och då lagar vi tillsammans, hon fixar pasta/ris/potatis och jag sånt som man får röra om, krydda och smaka
Citera
2011-08-09, 20:39
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
hahaha, hmm, snopen skall man inte bli av fiskpinnar, det är fin mat.
Får jag ge dig ett litet tips bara som kan vara mer användbart än mitt förra inlägg och som kommer impa på din tjej?
Skär citronskivan och vrid den ā la räk-macke-garnityr, allra helst ihop med en gurkskiva på vardera sidan

Har ingen gurka hemma men ska se vad jag kan göra med citronen! Tack igen
Citera
2011-08-09, 20:40
Medlem
Citat:
Allt möjligt men det här är första gången som tjejen (typ) inte är med. Hon jobbar normalt dagtid och då lagar vi tillsammans, hon fixar pasta/ris/potatis och jag sånt som man får röra om, krydda och smaka

fan att under att du inte kan koka ris o potatis
Citera
2011-08-09, 20:43
Medlem
eskilaskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Gör egna fiskballar istället nästa gång! dubbelpanera lite härlig torsk och servera med lite potatis/blomkålspuré och lite goda ÄRTSKOTT toppat med en klick hollandaise! Garanterat ligga.

Haha ja det låter vattentätt! Men hoppas fiskpinnarna håller för i kväll.
Citera
2011-08-09, 20:53
Medlem
Limitless.s avatar
Citat:

Fiskpinnar och potatis är ju något av det mest basic man kan laga? Exempel på vad du vanligtvis lagar när din gf inte är med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in