Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-24, 20:16
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Håller på och gör en gryta här och följer ett recept där det står att jag ska skumma av grytan när vattnet kokar upp.

Varför gör man det? Är det ingen god smak på skummet eller?
Citera
2010-10-24, 20:26
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Håller på och gör en gryta här och följer ett recept där det står att jag ska skumma av grytan när vattnet kokar upp.

Varför gör man det? Är det ingen god smak på skummet eller?
Skummet som bildas på ytan är protein, och det är av rent kosmetiska skäl som man tar bort det.
Citera
2010-10-24, 20:34
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Skummet som bildas på ytan är protein, och det är av rent kosmetiska skäl som man tar bort det.

Ah va bra, för jag misslyckades totalt med att skumma av och jag bryr mig inte om min mat ser god ut, bara den är det!
Citera
2010-10-24, 20:51
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Nu hittade jag det här på en hemsida:

Citat:
Skumma av
Att skumma av köttet innebär att man avlägsnar de äggviteämnen som flyter upp till ytan. Skummet är i sig helt ofarligt, men äggviteämnen koagulerar och tas bort för att få en klar buljong. Gör man sås av buljongen är skumrester oaptitligt och smakförstörare.

Vänta med att lägga i kryddor, grönsaker och andra smaksättare tills efter avskumning. Annars blirt det svårt att skilja skum från det som skall ligga kvar i grytan.

Skumma av kan man göra på olika sätt. De flesta brukar ta bort det mesta med hjälp av en hålslev. Skall man göra det noggrannt får man hålla på ett bra tag, de första 30-40 minutrarna av koktiden.

Nå vem har rätt?
Citera
2010-10-25, 11:51
Medlem
shantes avatar
Hejsan!

Jag har en burk Potatis hel 680g Euro Shopper (http://www.mathem.se/varor/potatis-fast/potatis-hel-680g-euro-shopper) . Min fråga är hur man bäst tillagar den. Ni som testat är den bäst att koka eller steka?

MvH
Citera
2010-10-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shante
Hejsan!

Jag har en burk Potatis hel 680g Euro Shopper (http://www.mathem.se/varor/potatis-fast/potatis-hel-680g-euro-shopper) . Min fråga är hur man bäst tillagar den. Ni som testat är den bäst att koka eller steka?

MvH

Låter frestande!
Citera
2010-10-25, 12:00
Medlem
shantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_9
Låter frestande!

ja jag vet att den ser ganska oaptitlig ut, men är tvungen att testa den. Känns som att det borde vara bäst att steka den.
Citera
2010-10-25, 13:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shante
ja jag vet att den ser ganska oaptitlig ut, men är tvungen att testa den. Känns som att det borde vara bäst att steka den.
Smaken förbättras helt klart om du först kokar den (får bort lite av den söta vätskesmaken) ,häller av vattnet, sedan delar i bitar och steker med mycket vitpeppar,svartpeppar, paprikakrydda och salt. Blanda ut med lite delade starka korvar, delade köttbullar, överblivna köttbitar, serverar med stekt ägg och rödbetor.
Citera
2010-10-25, 20:50
Medlem
har en hel del torkade trattkantareller, går det bra att göra en stuvning på dessa? och är det någon som har ett bra recept där just torkade trattkantareller används?
Citera
2010-10-25, 23:16
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solli
har en hel del torkade trattkantareller, går det bra att göra en stuvning på dessa? och är det någon som har ett bra recept där just torkade trattkantareller används?
När jag använder torkad svamp i sås så bryter jag bara ner det i gräddtuvningen helt enkelt, så jag kan inte se att det ska vara några problem alls att använda på det viset.

Bonustips:
Vi brukar även förvälla svampen och frysa in i lagoma påsar ihop med vätskan. Vilket blir perfekta portionspåsar att lägga direkt ner i grytan för att få goa grytor med svampsmak på vintern.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2010-10-25 kl. 23:20.
Citera
2010-10-27, 19:16
Medlem
sirbagges avatar
Har gjort pannbiffar med fetaost och har massa smet kvar som jag inte hinner steka just nu. Min fråga är, går det att frysa smeten för att vid ett senare tillfälle tina den och steka?
Citera
2010-10-27, 20:02
Medlem
Har tänkt laga en rysk potatisgratäng men fattar inte hur man gör gurkspad.
Google kunder inte hjälpa mig men det kanske någon här kan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in