Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-18, 05:03
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Sent svar här, men testa att blanda torkade och lätt krossade myntablad, salt, svartpeppar, och en skvätt citron i turkisk yoghurt nästa gång du blir falafelsugen.

Sådär hade jag också gjort, rikligt med färsk hackad mynta. Fast turkisk yoghurt känns lite för stabbig för en sås.
Att ha gurka i hade inte förstört något heller.
Citera
2011-07-18, 05:06
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Sådär hade jag också gjort, rikligt med färsk hackad mynta. Fast turkisk yoghurt känns lite för stabbig för en sås.
Att ha gurka i hade inte förstört något heller.
Funkar finemang det med. Just till falafel så vill jag ha litet stabbigare sås så att den inte geggar upp paneringen för mycket men det är en smaksak. Gurka, salt och yoghurt är även det en vinnande kombination
Citera
2011-07-18, 05:40
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Funkar finemang det med. Just till falafel så vill jag ha litet stabbigare sås så att den inte geggar upp paneringen för mycket men det är en smaksak. Gurka, salt och yoghurt är även det en vinnande kombination

Har man citronsaft och gurka i så blir den lite lösare av sig själv kom jag på nu
Citera
2011-07-18, 12:51
Medlem
pimmetjes avatar
Ska göra något potatismosliknande ikväll som jag alltid har tyckt skulle passa bättre med lite muskotnöt i. Därför undrar jag ungefär hur mycket muskotnöt man behöver till potatismos gjort på 1kg potatis. (Har inte köpt nötter att själv riva utan mer som ett pulver)
Citera
2011-07-18, 12:53
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Ska göra något potatismosliknande ikväll som jag alltid har tyckt skulle passa bättre med lite muskotnöt i. Därför undrar jag ungefär hur mycket muskotnöt man behöver till potatismos gjort på 1kg potatis. (Har inte köpt nötter att själv riva utan mer som ett pulver)
Det är verkligen en smaksak. Krydda, blanda, smaka av, krydda, blanda smaka av, upprepa tills det är gott.

Men till 1kg potatis tror jag att det behövs minst 3-4 kryddmått muskot för att ge smak.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-07-18 kl. 12:56.
Citera
2011-07-18, 14:54
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Det är verkligen en smaksak. Krydda, blanda, smaka av, krydda, blanda smaka av, upprepa tills det är gott.

Men till 1kg potatis tror jag att det behövs minst 3-4 kryddmått muskot för att ge smak.
Okej, jo jag inser att man får smaka av men har aldrig använt muskotnöt när jag lagat mat själv så jag hade verkligen ingen aning om hur mycket ungefär, ville bara inte hälla i 5 msk och så visar det sig att man ska ha kryddmått, vilket jag mycket väl hade kunnat göra haha. Tack för hjälpen!
Citera
2011-07-18, 16:01
Medlem
svinpäls7s avatar
Jag rörde ihop lite egen majonnäs häromdan och det blev en skvätt över, nu skulle jag behöva en aning mer.
Går det att hälla ner en gula i den färdiga majonnäsen och slå på mer olja eller måste hela proceduren göras om?
Hade nämligen lite problem att få ihop det sist, det ville inte tjockna och jag fick ta till alla trick som finns innan det blev rätt konsistens.
Citera
2011-07-18, 16:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Jag rörde ihop lite egen majonnäs häromdan och det blev en skvätt över, nu skulle jag behöva en aning mer.
Går det att hälla ner en gula i den färdiga majonnäsen och slå på mer olja eller måste hela proceduren göras om?
Hade nämligen lite problem att få ihop det sist, det ville inte tjockna och jag fick ta till alla trick som finns innan det blev rätt konsistens.
Visst kan du göra det men du måste dessutom tillföra mer smak i form av senap, salt, en nypa socker, vinäger, en nypa vitpeppar och skvätt citron. Det vill säga samma ingredienser som om du gör majonnäsen från början. Frågan är således om det är någon idé .

~Paul~
Citera
2011-07-18, 17:41
Medlem
svinpäls7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst kan du göra det men du måste dessutom tillföra mer smak i form av senap, salt, en nypa socker, vinäger, en nypa vitpeppar och skvätt citron. Det vill säga samma ingredienser som om du gör majonnäsen från början. Frågan är således om det är någon idé .

~Paul~
Jo det är nog idé, tänkte att det skulle bli pepparmajonnäs av det hela
För övrigt har jag bara använt senap, lite salt och vinäger i befintliga batch.
Citera
2011-07-20, 12:21
Medlem
Tyckte det var onödigt att skapa en egen tråd för detta, så tar det här. Ska i helgen hålla fest för cirka 10 personer, och tänkte fixa lite mat till gästerna. På grund av tidsbrist behöver jag göra maten dagen innan, så det behöver vara något som fortfarande smakar bra efter en natt i frysen. Plockmat och liknande går bort. Det ultimata vore om det dessutom är relativt enkelt att laga, samt inte är alltför dyrt. Någon som har några tips på sådan mat? Hellre för många tips än inga!
Citera
2011-07-20, 12:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulSpade
Tyckte det var onödigt att skapa en egen tråd för detta, så tar det här. Ska i helgen hålla fest för cirka 10 personer, och tänkte fixa lite mat till gästerna. På grund av tidsbrist behöver jag göra maten dagen innan, så det behöver vara något som fortfarande smakar bra efter en natt i frysen. Plockmat och liknande går bort. Det ultimata vore om det dessutom är relativt enkelt att laga, samt inte är alltför dyrt. Någon som har några tips på sådan mat? Hellre för många tips än inga!
Hur många rätter?

~Paul~
Citera
2011-07-20, 12:38
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulSpade

kall kassler potatissallad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in