2011-12-01, 19:06
Medlem
Köpte ett par kilo färsk kycklingfile till bra pris som jag inte har nytta av just nu.
Är det någon skillnad om man tillagar dom innan infrysning och fryser in den fördiga rätten eller är det bättre att frysa in dom råa och tina dom försiktigt i micken när jag behöver dem?
Citera
2011-12-01, 19:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Skär potatisen i skivor och stek (de ska ej ligga på varandra) då får de en fin yta och det går fort. Brukar steka ca 3 minuter per sida

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vi pratar pytt.

Vo pratar fortfarande om pytt. Vet du vad pytt i panna är?

Ja, jag svarade nog lite fel... Tänkte korv och råstekt lite tjockare pottisar som jag gör..

Jag har en aning om vad pytt i panna eller Hash som dom säger over there, Bubble and squeeq är väl det närmaste man kommer i UK.

Såg bara skivor, och tänkte inte ens pytt. Råstekt pottis med halstrad falu är skitgott. Lite löksås och fläsk till skadar inte. Dom tunna pottisarna som går på 3 min skulle jag bara bränna, skulle nog bli chips.
Citera
2011-12-01, 20:03
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Köpte ett par kilo färsk kycklingfile till bra pris som jag inte har nytta av just nu.
Är det någon skillnad om man tillagar dom innan infrysning och fryser in den fördiga rätten eller är det bättre att frysa in dom råa och tina dom försiktigt i micken när jag behöver dem?

Personligen skulle jag valt att dela upp dem och sedan frysa in dem råa.
Kanske 4 filéer i varje förpackning(?), lite beroende på hur stort ditt hushåll är och
vad du sedan ämnar tillaga.
Det är dock inget fel att först tillaga dem.

EDIT: Det går att tina i mikron, men du får lite bättre resultat om du långsamt
tinar i kylskåp. (ca. ett dygn)
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-01 kl. 20:07.
Citera
2011-12-01, 21:36
Medlem
christery och consant
Tackar för hjälpen
Citera
2011-12-04, 14:09
Medlem
En kompis kom förbi med 2 kg färska musslor. Jag antar att de ska tillagas snarast och tänkte därför laga till dem ikväll.

Ert bästa recept för färska musslor?
Citera
2011-12-04, 15:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
En kompis kom förbi med 2 kg färska musslor. Jag antar att de ska tillagas snarast och tänkte därför laga till dem ikväll.

Två klassiker kommer jag att tänka på; Moules marinières, samt chilimusslor.

När det gäller recept så är dessa två så pass enkla och välkända att det kanske inte behövs en vidare presentation .

~Paul~
Citera
2011-12-04, 16:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Jag brukar koka lök och vitlök i vitt vin och citron (salt). Stor gryta, i med musslorna. Lägg på locket.
Citera
2011-12-04, 16:55
Medlem
Hitta ett recept!

Hej

För ungefär ett halvår sedan hittade jag ett recept som kallades "Stans fräsigaste tacofärs" på ICA Maxi i deras mat förslags ställ. Rätten innehöll köttfärs, paprika, vita bönor med mera, och man åt det i ett tortilla bröd. MEN för några månader sedan städades det och receptet försvann, så är det någon som vet om det här receptet och kan skriva det i tråden eller PM mig det.

MVH The-Antisporter
Citera
2011-12-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Antisporter
Hej

För ungefär ett halvår sedan hittade jag ett recept som kallades "Stans fräsigaste tacofärs" på ICA Maxi i deras mat förslags ställ. Rätten innehöll köttfärs, paprika, vita bönor med mera, och man åt det i ett tortilla bröd. MEN för några månader sedan städades det och receptet försvann, så är det någon som vet om det här receptet och kan skriva det i tråden eller PM mig det.

MVH The-Antisporter
Kan det vara det här`?
nötfärs, 500 g
olja, 2 msk
2 pressad vitlök
vitpeppar, 1 krm
svartpeppar 1/2 tsk
chilipulver, 1 tsk
cayenne 1 krm
oregano, ½ tsk
paprikapulver 1 tsk
spiskummin 1 tsk
salt,1 tsk
vatten 1 dl
gräddfil, 1 dl
majskorn 2 dl
paprika 1
bönor 2 dl valfritt vita eller kidney
Bryn färsen i matfettet i en stekpanna. Rör om då och då så att färsen blir smulig.
Strö över kryddmixen eller kryddblandningen.
Späd med vatten och rör om då och då, låt sjuda i ca: 10 min.
Blanda i gräddfil och majs. paprika, bönor
Citera
2011-12-04, 21:57
Medlem
Evilyns avatar
Jag har en förbannad massa tonfisk på burk (i vatten) hemma, köpte det för att det var så otroligt billigt.. Men vad kan man egentligen göra med det? Att bara göra röra och käka på potatis/i bröd och liknande blir ju tråkigt.. Kan man laga någon sorts pastasås? Blir det gott?
Citera
2011-12-04, 22:59
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag har en förbannad massa tonfisk på burk (i vatten) hemma, köpte det för att det var så otroligt billigt.. Men vad kan man egentligen göra med det? Att bara göra röra och käka på potatis/i bröd och liknande blir ju tråkigt.. Kan man laga någon sorts pastasås? Blir det gott?

Det blir det säkert – förutsatt att man gillar tonfisk. Du har förbannat många burkar
hemma. Matlagning skall vara lustfylld. Man behöver ej följa recept slaviskt.
Jamma loss och improvisera lite. Pula ner sådant du tycker om i såsen. Släng sedan
i en burk tonfisk. Kanske ett gäng oliver? Krydda efter egen smak. Du kanske lyckas
komponera en blivande klassiker. Vem vet? Var ej heller så rädd att misslyckas.
Det händer att det går åt helvete även för oss professionella kockar. En gång på
70-talet, på restaurang Piperska Muren glömde jag ett par bleck med härlig
strömmingslåda i ugn – Hela skiten brann upp, ja, inte Piperska Muren alltså ...
En annan gång var det kanonbrådis med en grönpepparsås och jag tog i hastigheten
fel och körde på enbär. Köket doftade Gin i flera timmar ... Vi professionella kockar
kan ofta rädda en misslyckad rätt. Denna sås var dock bortom all räddning ...

Får du rester av själva pastan kan du göra pastasallad med tonfisk.
Kom loss nu Evilyn. Var ej stiff, utan låt det svänga lite i ditt kök. mvh
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-04 kl. 23:12.
Citera
2011-12-05, 03:18
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
...
Kan man laga någon sorts pastasås?

Citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Du kan alltid göra klassikern tonfisk i tomat. Häll en burk krossade tomater i en kastrull tillsammans med en burk avrunnen tonfisk. Låt det hela puttra i en kvart. Rör om då och då. Krydda sedan med basilika, peppar och salt till den smak du vill ha. Låt puttra i fem minuter till. Lägg upp pastan på tallriken och häll över önskad mängd tonfiskröra. Enkelt och gott.
https://www.flashback.org/sp31144305

Annars är ju tonfisksallad riktigt gott. Jag brukar göra en ganska enkel variant: Sallad (välj sort/er), kokt ägg (två halvor), grön paprika, färska champinjoner och svarta oliver. Ibland halkar det även ner lite majs och/eller röd paprika och/eller kall kokt potatis också.

Serveras med en vanlig fransk vinägrett.
Senast redigerad av Softis... 2011-12-05 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in