Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-04, 21:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Hej.
Jag undrar kort och gott vilken chilisort (gärna det exakta namnet) som ICA Supermarket säljer som färska frukter under marknadsföringen "Röd peppar", alltså den som ser ut så här: http://www.ica.se/Recept-Mat/Mat-A-O/R/Rod-peppar/

Jag skulle gärna vilja ha detaljer om just denna. Går den att äta omogen (som vissa andra chilisorter)? Hur stark är den på Scoville-skalan?

Tacksam för svar
Svårt att säga med tanke på att dessa chilifrukter är så lika. Jag tror att det rör sig om Capsicum frutescens, dvs Cayennepeppar. Möjligtvis kan det också vara någon av alla dessa Capsicum annuum-sorter, dvs spansk peppar.

Självklart går den att ätas omogen. Dock brukar omogen frukt oftast inte ha utvecklat full styrka, dvs den kan smaka som en helt vanlig paprika. Styrkan varierar från 15-100 000 Scoville. Min gissning är att den man köper på ICA ligger på runt 30 000.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2011-07-04 kl. 22:01.
Citera
2011-07-04, 22:38
Medlem
Tisseltassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Svårt att säga med tanke på att dessa chilifrukter är så lika. Jag tror att det rör sig om Capsicum frutescens, dvs Cayennepeppar. Möjligtvis kan det också vara någon av alla dessa Capsicum annuum-sorter, dvs spansk peppar.

Självklart går den att ätas omogen. Dock brukar omogen frukt oftast inte ha utvecklat full styrka, dvs den kan smaka som en helt vanlig paprika. Styrkan varierar från 15-100 000 Scoville. Min gissning är att den man köper på ICA ligger på runt 30 000.

~Paul~

Okey. Tackar! Men om det är en Capsicum Annuum-sort, vilken kan det isåfall vara. Det finns ju några olika liksom.
Citera
2011-07-05, 04:30
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:

~Paul~

Tror du det är cayenne? Skulle nästan med säkerhet påstå att det är en vanlig dutch, alltså en växthusodlad chili som är en slags spansk peppar, fast från Holland (hybrid) som du var inne på.
Det är en annuum. Men visst, jag kanske har fel.
Det är trots allt ICA, och det är i princip det enda som säljs där förutom habanero, jalapeno och i vissa fall piri-piri.
Citera
2011-07-05, 07:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Tror du det är cayenne? Skulle nästan med säkerhet påstå att det är en vanlig dutch, alltså en växthusodlad chili som är en slags spansk peppar, fast från Holland (hybrid) som du var inne på.
Det är en annuum. Men visst, jag kanske har fel.
Det är trots allt ICA, och det är i princip det enda som säljs där förutom habanero, jalapeno och i vissa fall piri-piri.
Alltså som jag skrev. Det kan röra sig om i stort sett vad som helst. ICA följer oportunist-stilen, dvs köper till det bästa priset. Jag har kommit i kontakt med just de två nämnda sorterna, dvs cayenne och spansk peppar.

Att exakt artbestämma vilken underart Capsicum Annuum det rör sig om är omöjligt. Man blir nog tvungen att fråga i affären. Jag är dock tveksam till om personalen besitter denna grad av kunskap.

~Paul~
Citera
2011-07-05, 15:56
Medlem
Citat:
Alltså som jag skrev. Det kan röra sig om i stort sett vad som helst. ICA följer oportunist-stilen, dvs köper till det bästa priset. Jag har kommit i kontakt med just de två nämnda sorterna, dvs cayenne och spansk peppar.

Att exakt artbestämma vilken underart Capsicum Annuum det rör sig om är omöjligt. Man blir nog tvungen att fråga i affären. Jag är dock tveksam till om personalen besitter denna grad av kunskap.

~Paul~

Njae. Beror på.
ICA har sin, ibland, lösviktsavdelning, men annars är det ofta färdigförpackat. Dessa är uteslutande från Holland när det gäller dessa svåridentifierade chilifrukter. Annat är det med dom andra sorterna.
Dessa förpackningar är konstanta, så logiskt sett är det inte omöjligt att utesluta att det inte rör sig om något annat än en dutch, vilket är den sorten dom kommersiella kedjorna kör med.
Blev luddigt det där, är lite full, men till 90%+ är det en dutch.
Citera
2011-07-05, 19:28
Medlem
Tisseltassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Njae. Beror på.
ICA har sin, ibland, lösviktsavdelning, men annars är det ofta färdigförpackat. Dessa är uteslutande från Holland när det gäller dessa svåridentifierade chilifrukter. Annat är det med dom andra sorterna.
Dessa förpackningar är konstanta, så logiskt sett är det inte omöjligt att utesluta att det inte rör sig om något annat än en dutch, vilket är den sorten dom kommersiella kedjorna kör med.
Blev luddigt det där, är lite full, men till 90%+ är det en dutch.

Okey.
Tack för alla gensvar. Har läst på lite och det verkar vara en sådan däringa dutch. Någon som vet hur stark denna är på scoville-skalan?

Jag köpte den som nämnts på lösvikt och inte i pack.
Citera
2011-07-05, 19:33
Medlem
Storfurstinnans avatar
Skulle göra chokladbollar men fann inget strösocker.. däremot syltsocker med pektin. Funkar det?

Edit: Gaaah. Kan någon svara. Inom de närmsta sekunderna. Jag har pms och har haft chokladbollscravings i två dygn, snart smäller det
Senast redigerad av Storfurstinnan 2011-07-05 kl. 19:36.
Citera
2011-07-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Okey.
Tack för alla gensvar. Har läst på lite och det verkar vara en sådan däringa dutch. Någon som vet hur stark denna är på scoville-skalan?

Jag köpte den som nämnts på lösvikt och inte i pack.

Har för mig att den ligger på runt 5000.
Citera
2011-07-06, 00:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfurstinnan
Skulle göra chokladbollar men fann inget strösocker.. däremot syltsocker med pektin. Funkar det?

Edit: Gaaah. Kan någon svara. Inom de närmsta sekunderna. Jag har pms och har haft chokladbollscravings i två dygn, snart smäller det
Lite sent att svara nu kanske :-(

Men du, pektin finns i fruktskal. Tror du med den kunskapen att det skulle fungera?
Citera
2011-07-06, 17:30
Medlem
Gurka___s avatar
Jaha, så har man just skurit upp fläskfilén och dränkt den i grillolja när man upptäcker att gasolen i grillen är slut. Hur går det att steka den direkt i stekpannan? Kommer det funka bra med grilloljan eller?
Citera
2011-07-06, 17:42
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Jaha, så har man just skurit upp fläskfilén och dränkt den i grillolja när man upptäcker att gasolen i grillen är slut. Hur går det att steka den direkt i stekpannan? Kommer det funka bra med grilloljan eller?
Ja lr använd grillfunktionen i ugnen
Citera
2011-07-06, 18:09
Medlem
Gurka___s avatar
Okej. Föresten, har ni några tips när man steker fläskfilé skärda i bitar i stekpannan? Jag tycker att det alltid blir så mycket vatten i pannen, så det kokar mer än steks. Häller bort vattnet men inom 5min blir det exakt lika mycket vatten igen. Vad gör jag för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in