Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är det inte lite svårt att temperaturmäta? Stick med en tandpetare eller liknande, saften ska vara genomskinlig, inget rött alltså. Kycklinglår tycker jag är helt okej om man kör lite längre ändå.

Har en behändig liten termometer. Tog ut dem på exakt 75 grader Celsius. Återkommer med omdöme.
Citera
2011-11-25, 17:16
Medlem
constants avatar
Vad har du för förslag på ovanlig kryddning vid stekning av nötkött (biff etc) i skivor? Gärna något riktigt udda.
Citera
2011-11-25, 18:39
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad har du för förslag på ovanlig kryddning vid stekning av nötkött (biff etc) i skivor? Gärna något riktigt udda.

http://www.bonappetit.com/recipes/2008/02/coffee-marinated_bison_ribs

Kaffe. Har själv inte provat, men liksom...kaffe är gott. Kött är gott. Därav är kött med kaffe gott.

Funkar säkert lika bra på vanligt nötkött, men manligare med bison.
Citera
2011-11-25, 20:33
Medlem
christerys avatar
Var hittar man/beställer miso/dashi, eller finns det överallt. Jag har testat Blue Dragon men den smakade... inte bra är ett milt uttryck.
Citera
2011-11-25, 20:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Kaffe. Har själv inte provat, men liksom...kaffe är gott. Kött är gott. Därav är kött med kaffe gott.
Låter spännande, tror mig hört talas om det. Ska provas vid tillfälle. TAck!
Citera
2011-11-25, 23:01
Medlem
JKaneds avatar
Kan jag piffa till detta recept på ett enkelt sätt, eller ser det bra ut som det är?

800 g fusilli
6 dl matlagningsgrädde
2 salladslökar
5 vitlöksklyftor
600 g färsk spenat
2 dl riven ost
salt och svartpeppar
buljong
Citera
2011-11-26, 08:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned
Kan jag piffa till detta recept på ett enkelt sätt, eller ser det bra ut som det är?

800 g fusilli
6 dl matlagningsgrädde
2 salladslökar
5 vitlöksklyftor
600 g färsk spenat
2 dl riven ost
salt och svartpeppar
buljong
Eventuellt pancetta/bacon i mindre bitar som du fräser vid sidan om och adderar på slutet. Då får du en variant på carbonara. Dock brukar jag personligen inte ha grädde eller spenat i min carbonara. Framför allt inte matlagningsgrädde .

~Paul~
Citera
2011-11-26, 10:39
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Eventuellt pancetta/bacon i mindre bitar som du fräser vid sidan om och adderar på slutet. Då får du en variant på carbonara. Dock brukar jag personligen inte ha grädde eller spenat i min carbonara. Framför allt inte matlagningsgrädde .

~Paul~

Bacon/Pancetta passar utmärkt. Själv knappersteker jag lätt i strimlor som sedan
tilsammans med persiljehack, strös över den färdiga Carbonaran. Detta lyfter texturen.
Citera
2011-11-26, 12:37
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKaned

800 g fusilli
6 dl matlagningsgrädde
2 salladslökar
5 vitlöksklyftor
600 g färsk spenat
2 dl riven ost
salt och svartpeppar
buljong

bacon som sagt, men även parmesan och/eller creme fraiche

edit: riktig grädde dessutom (40%, utan karragen/förtjockningsmedel)
Citera
2011-11-26, 14:35
Medlem
JKaneds avatar
Tack för tipsen, mycket uppskattat!

Så, riktig grädde istället för matlagningsgrädden och lite bacon alt. pancetta. Detta blir smarrigt hoppas jag!
Citera
2011-11-29, 08:42
Medlem
Ja, gott folk, snart är det jul igen.

På julen äter man köttbullar. Dessa är smådryga att göra i stor skala.

Mitt problem är att om man steker dem som de är så blir de platta runt alla kanter och blir mer som obestämda kött-kluttar mer än köttbullar. Kör man dem i ugnen innan man steker dem så blir de platta på en sida.

Min tanke var, koka dem innan kort i kanske 2-3 minuter tills utsidan hårdnat och sen steka? Någon som testat? Någon uppenbar anledning till att detta är värdelöst? Eller är det en bra idé tror ni?

Självklart, som någon tänker, kan jag helt enkelt TESTA detta själv innan, men jag tänkte om någon har erfarenhet på ämnet.
Citera
2011-11-29, 10:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Ja, gott folk, snart är det jul igen.

På julen äter man köttbullar. Dessa är smådryga att göra i stor skala.

Mitt problem är att om man steker dem som de är så blir de platta runt alla kanter och blir mer som obestämda kött-kluttar mer än köttbullar. Kör man dem i ugnen innan man steker dem så blir de platta på en sida.

Min tanke var, koka dem innan kort i kanske 2-3 minuter tills utsidan hårdnat och sen steka? Någon som testat? Någon uppenbar anledning till att detta är värdelöst? Eller är det en bra idé tror ni?

Självklart, som någon tänker, kan jag helt enkelt TESTA detta själv innan, men jag tänkte om någon har erfarenhet på ämnet.
Det är en ganska vanligt knep. Glöm inte att salta vattnet!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in