2011-07-08, 19:09
Medlem
klybans avatar
Kan ni ge tips till olika frityrsmeter?
En som jag kört det senaste är ägg, maizena, bakpulver, peppar.
Den blir bra, men får den inte att riktigt fluffa till sig som man önskar på vissa råvaror.
Citera
2011-07-08, 19:22
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den blir bra, men får den inte att riktigt fluffa till sig som man önskar på vissa råvaror.
I denna tråden finns ett flertal förslag på smet samt andra tips: https://www.flashback.org/t689292

Detta skiljer sig iaf mot ditt:
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
3 vispade äggvitor
1 dl vetemjöl
1 dl Maizenastärkelse
1 tsk bikarbonat
50/50 öl och kolsyrat vatten (eller kolsyrat vatten och lite melass)

Smeten skall likna tjockflytande lavaström. Detta styr man med mängden vätska. Det är därför svårt att ange exakt hur mycket av öl-/kolsyrat vatten du skall ta.

Börja med att ansa kycklingfiléerna/räkorna. Dela filéeerna i bitar på ca 6x4x1 cm, annars riskerar du att de förblir råa i mitten. Räkorna är det däremot ingen fara med. De är såpass små så att de blir alltid korrekt friterade.

Salta och peppra kycklingfiléerna (inte räkorna om de redan är saltade). Vänd dem i mjöl, skaka av och doppa med en pincett eller tång i frityrsmeten. Låt droppa av det värsta och lägg därefter dem försiktigt i den förupphettade neutrala oljan. Fritera nu tills bitarna är vackert gyllenbruna.

Citera
2011-07-08, 21:12
Medlem
Bloodraynes avatar
Jag har blötlagt kikärtor för att göra rostade kikärtor, behövs dessa kokas eller räcker blötläggningen?
Citera
2011-07-08, 23:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodrayne
Jag har blötlagt kikärtor för att göra rostade kikärtor, behövs dessa kokas eller räcker blötläggningen?
Du bör koka dem.

~Paul~
Citera
2011-07-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Har inte prövat detta själv men jag är sugen på att pröva räkpakoras, taget från en bok som heter Stora Wokboken. Enligt receptet så blir den inte frasig dock...

16 stycken medelstora råa räkor, med stjärten kvar:
85g kikärtsmjöl (kan köpas på te x indiskakryddor.se)
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk mald gurkmeja
1 tsk mald koriander
1/2 tsk mald spiskummin
1/2 tsk chilipulver
1 msk äggvita

1) sätt mjöl, bakpulver och kryddorna plus lite salt i en stor skål.- Gör en grop i mitten och rör försiktigt ner 2 1/2 dl vatten lite åt gången tills alla ingredienser är blandade.

2) Häll på oljan i fritösen/woken, till ca 160 grader.
3) vispa äggvitan till fast skum och vänd ner i smeten, ta räkorna i stjärten och doppa dem i smeten och sätt dem sedan i oljan.
4) Låt smeten bli lätt gyllenbrun och låt den rinna av.
5) servera med te x en dipsås:
2 1/2 dl naturell yoghurt
3 msk hackad färska korianderblad
1 tsk mald spiskummin
blanda ihop dem och strö över lite garam masala

Bilden i boken ser iaf god ut så jag personligen tänker pröva den inom en snart framtid!
Citera
2011-07-09, 15:18
Medlem
dePauls avatar
Gillar man indisk mat så kan det vara OK. Personligen så tycker jag att vissa indiska, regionala kök dödar delikata smaker med ett bombardemang av olika kryddor, så att allting smakar lika.

Personligen föredrar jag att endast salta lätt mina scampi/esterilräkor, doppa dem i smet och fritera utan vidare åthärvor, dvs iskallt sodavatten (iskubar) eller blandning med öl, ris/vete/maizenamjöl, lättvispad äggvita samt fritering i jordnötsolja.

Det är trots allt räkorna som skall smaka och inte en massa kryddor som effektivt utplånar räkornas mycket speciella arom.

Testa dock, vet ja och återkom med ett utlåtande!

~Paul~
Citera
2011-07-12, 13:32
Medlem
Frös ner en köttfärslimpa igår (rå) och stoppade in den i ugnen nu, på läg temperatur tänkte så den är klar om några timmar lagom till middag, men kanske borde ha hög värme då den blir torr annars? Är bacon, fetaost å créme fraiche i den, och det är blandfärs.
Citera
2011-07-12, 16:31
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Går efter ett recept som är skrivet på engelska, så jag vore tacksam om någon kunde tala om vad "stock powder" är för något? Är det nån sorts buljong fast i pulverform kanske? Ser ut som något liknande om man kollar bilder på det.

Edit: Kan väl passa på att fråga om vart man hittar shiitake svamp nånstans, är det i vanliga affärer? Ställde frågan i en annan tråd men kanske större chans att man får svar här.
Senast redigerad av Fyrkantig_boll 2011-07-12 kl. 16:37.
Citera
2011-07-12, 16:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Går efter ett recept som är skrivet på engelska, så jag vore tacksam om någon kunde tala om vad "stock powder" är för något? Är det nån sorts buljong fast i pulverform kanske? Ser ut som något liknande om man kollar bilder på det.

Edit: Kan väl passa på att fråga om vart man hittar shiitake svamp nånstans, är det i vanliga affärer? Ställde frågan i en annan tråd men kanske större chans att man får svar här.

Stock powder borde rimligtvis vara buljongpulver. Finns en uppsjö varianter och fabrikat. Shiitake finns i vanliga, hyfsat välsorterade, livsmedelsbutiker. I alla fall här i Stockholm.
Citera
2011-07-12, 17:05
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Stock powder borde rimligtvis vara buljongpulver. Finns en uppsjö varianter och fabrikat. Shiitake finns i vanliga, hyfsat välsorterade, livsmedelsbutiker. I alla fall här i Stockholm.

Låter bra det, tack för svaret
Citera
2011-07-12, 17:36
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Frös ner en köttfärslimpa igår (rå) och stoppade in den i ugnen nu, på läg temperatur tänkte så den är klar om några timmar lagom till middag, men kanske borde ha hög värme då den blir torr annars? Är bacon, fetaost å créme fraiche i den, och det är blandfärs.
Ha ugnsfolie på utom mot slutet för att få lite färg på limpan
Citera
2011-07-13, 02:08
Medlem
Min spis och stekpanna ger inte direkt speciellt jämn värme. Detta är ett problem när man försöker smälta socker för att göra karamelliserad frukt som efterrätt.

Problemet ligger i att sockret hinner börja bränna i mitten innan det är smält i kanterna.
Vad är lösningen?

1. Lägre värme så att det inte bränner, men tar skitlång tid innan det smälter helt?
2. Flytta runt/skaka på stekpannan för att sprida värmen och kyla ner sockret i mitten? (Fast detta brukar vara synonymt med att sockret stelnar istället till en skorpa
3. Inte försöka sig på detta utan att ha jämn värme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in