Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-07, 01:51
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
har läst om att ägg har väldigt lång hållbarnetstid även efter det som står på paketen. har ett gäng ägg som varit i kylen hela tiden.. bäst före 17/2 .. är de något att ha längre?
Det är omöjligt för någon här att svara på, kläck dem och lukta. Du kan även placera äggen i en skål med vatten, flyter ägget är det dåligt, om det ställer sig på högkant börjar det bli sämre men går fortfarande att äta.
Citera
2011-05-07, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man ska göra en såsvariant med äggula och smör hur gör man då själva reduceringen/smaken.

Och tappar inte alkoholsorterna sitt sting om man kokar och reducerar kontra hur kryddsmöret cafe de paris?

Och vilken variant tycker ni är godast kryddsmöret eller såsen?

Inte för at det har med frågan och göra men va fan
tror det vore gött och koka en smörsås grund och vispa i det tempererade smöret !? prova det !!
Citera
2011-05-07, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Häj på er. Jag är inne i en ekonomisk kris som innebär att jag periodvis måste äta väldigt billig mat för att överleva. Det har blivit mycket pasta med enkla tomatsåser (typ krossade tomater med vitlök och kryddor), bara potatis (gärna klyftstekt), ris + nån sås eller ev en burk tonfisk, vita bönor (inte så gott, men max 3 kr/ burk = billigt). Ja, ni fattar. Saken är den att jag börjar få jäkligt slut på fantasi nu. Självklart kan jag leva vidare på ovan nämnda saker i olika kombinationer hur länge som helst, men det skulle ju vara kul med lite variationer som kostnadsmässigt håller sig så nära noll det bara går. Nån som har några bra fattigmanstips?

Behöver inte vara direkt enkla grejor. Jag KAN laga mat, och tycker dessutom att det e rätt kul.

Tack & bock!!

gillar du grytor !? prova då göra dom på oxsvans billigt skit !! kanske inte super mycket mat plus att man lär koka det 8 timmar men lätt värt jag gjorde en chilli på det det vart awesome !! Men annars är det ju nice med lite bacon svamp syltlök oxsvans har du något gammalt låd vin kan du ju offra det med haha
Citera
2011-05-08, 20:22
Medlem
Storfurstinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majrulk
gillar du grytor !? prova då göra dom på oxsvans billigt skit !! kanske inte super mycket mat plus att man lär koka det 8 timmar men lätt värt jag gjorde en chilli på det det vart awesome !! Men annars är det ju nice med lite bacon svamp syltlök oxsvans har du något gammalt låd vin kan du ju offra det med haha

Går i god för detta Släng i lite morötter och potatis så drygar du ut grytan + att det ger mer smak!
Citera
2011-05-09, 09:46
Medlem
Befinner mig i Australien och här har de inte uppfunnit passerade tomater, så jag köpte en burk med "tomato paste" för att göra tomatsoppa med. Nu är frågan enkel: Går det att använda? Är det måhända samma sak?
Citera
2011-05-09, 10:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hischnick
Befinner mig i Australien och här har de inte uppfunnit passerade tomater, så jag köpte en burk med "tomato paste" för att göra tomatsoppa med. Nu är frågan enkel: Går det att använda? Är det måhända samma sak?
Det är som du förstår inte samma sak. Går att använda men har en sötare underton och bör spädas ut mer. Använd citronsaft att balansera smaken med.

~Paul~
Citera
2011-05-09, 11:59
Medlem
Imperators avatar
Annars borde det väl gå att göra egna genom att passera t.ex. krossade tomater genom en finmaskig sil?
Citera
2011-05-09, 12:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Annars borde det väl gå att göra egna genom att passera t.ex. krossade tomater genom en finmaskig sil?
Det blir mest vatten .

~Paul~
Citera
2011-05-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är som du förstår inte samma sak. Går att använda men har en sötare underton och bör spädas ut mer. Använd citronsaft att balansera smaken med.

~Paul~

Funkade bra, spädde ut med unset vatten, och lite citronsaft. Blev en utmärkt soppa! Tack för hjälpen!
Citera
2011-05-09, 17:08
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det blir mest vatten .

~Paul~
Där ser man. Då kommer följdfrågan: Hur göra passerade tomater?
Citera
2011-05-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Där ser man. Då kommer följdfrågan: Hur göra passerade tomater?

Innan jag fick idén att köpa passerade direkt så tog jag stavmixern i de krossade tomaterna och fick en slät puré!
Citera
2011-05-09, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hischnick
Funkade bra, spädde ut med unset vatten, och lite citronsaft. Blev en utmärkt soppa! Tack för hjälpen!
Ingen orsak. Kul att du lyckades, hade trots allt lite tvivel .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in